sier-ding

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fjordeliefde

sier-ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 12:30

heei,

Ik was gister met mijn kleine pony met het tuigje aan het oefenen waarbij de dwarse pony eventjes dat sierding (ik weet niet hoe dat heet) eraf racht. Ik bedoel dat soort krulletje midden op het tuig, tussen de 2 ringetjes waar de teugels door heen gaan.

Weten jullie misschien of en waar je dit los kan kopen? Ik dacht dat ik het een x had gezien maar kan het niet meer terug vinden...

dankjewel,
Veer

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:04

Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat je bedoelt!? Heb je misschien een foto ervan?

wyona

Re: sier-ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:08

ik weet wat je bedoelt hahaha weet niet de naam maar noem het altijd het mercedes tekentje of bmw tekentje.
ik heb geen flauw idee waar je die kan kopen sorry. misschien kan je het aan een zadelmaker vragen? heb je die ouwe niet meer? misschien kan die erop terug gemaakt worden?
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:11

ik weet ook wat je bedoeld ja, dat krulletje, misschien in een ruiterzaak waar ze tuigen verkopen, anders eens google-en?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:20

Je bedoelt zeker de opzethaak. Die is bedoeld om de opzetteugel aan te maken (op concours).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:38

Inderdaad, ze bedoelt de opzethaak. Ding heeft wel degelijk een functie en is absoluut geen sierding!
Kun je bij tuigenmakers los kopen. Is het eraf gebroken? Zit namelijk meestal met een schroefdraad erop.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:43

Citaat:
de 2 ringetjes waar de teugels door heen gaan.
En die heten sleutels.
Misschien eerst even een boek lezen hoe een tuig in elkaar zit ,en de diverse onderdelen heten.
Ook handig om te weten waar ze precies voor dienen, zodat je veilig op weg gaat.

fjordeliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:24

PeruaansePas schreef:
Je bedoelt zeker de opzethaak. Die is bedoeld om de opzetteugel aan te maken (op concours).

ooh wist ik niet....dankjewel

Neonlight schreef:
Is het eraf gebroken? Zit namelijk meestal met een schroefdraad erop.

Jaa het ijzer echt doormidden. dus de schroefdraad zit er nog wel in alleen het bovenste stuk is afgebroken. Staat niet echt mooi vind ik.

stalechwel schreef:
Quote:
de 2 ringetjes waar de teugels door heen gaan.

En die heten sleutels.
Misschien eerst even een boek lezen hoe een tuig in elkaar zit ,en de diverse onderdelen heten.
Ook handig om te weten waar ze precies voor dienen, zodat je veilig op weg gaat.

Ik weet inderdaad nog niet alles van het tuig af maar weet wel hoe ik het veilig op hem moet leggen en gebruiken. Stalbaas weet veel van mennen af en helpt ook regelmatig. (mn shet is namelijk ook niet de makkelijkste) Ik ben pas net ermee bezig en ben hiervoor alleen een noors tuig gewend.
Bij je eerst paardrijlessen wist je toch ook niet gelijk hoe alle onderdelen van het zadel en hoofstel heette, maar je wist wel dat je voeten in de beugels moest doen en het bit in zijn mond

Veer

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:28

ik wist ook niet waarvoor het diende. ik vind het een mercedes tekentje en die moet recht staan anders loopt het paard niet gestroomlijnd whahahaha

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:30

Kan je bij imperial riding denk ik wel bestellen. Ik zal de gids er even over naslaan, dan hoor je t wel.