Met zweetdeken inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aman_

Met zweetdeken inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 09:49

Op mijn paard ligt nu een winterdeken (is niet geschoren), maar vind het wat te koud om het deken af te halen en dan meteen gaan rijden. Dan wilde ik graag met een zweetdeken gaan losrijden. Hoe maak je dat dan vast? Gewoon over je zadel leggen ofzo?

Ik kon geen ander topic vinden over dit onderwerp, dus sorry als er al een is.

Groetjes, Amanda.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 09:52

Een uitrijdeken van fleece. Ik heb een zelfgemaakte, is heel makkelijk te maken.
Als je hem onder het zweetblad doet blijft hij prima zitten, ik kon er ook mee galoperen en springen (ik gebruikte hem daar niet voor, maar ik vergat hem nog wel eens af te doen)
Nu gebruik ik hem niet meer omdat Anouar een bolletje wol is.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 09:56

Ik heb gewoon een uitrijdeken van HH hele fijne .Ik zou er zelf minder snel voor kiezen om een hele uitrijdeken om te gooien.Vind dat toch wat gevaarlijker maar opzich zou het wel kunnen

Aman_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 10:02

Hebben jullie misschien ook een foto?

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:05

Afbeelding
Alsjeblieft.

Bellex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:06

ik gooi er gewoon een normale fleecedeken op...over het zadel heen, onder jou en zodra ze ingereden is gaat hij er af...en met uitstappen er weer op

Aman_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 10:09

maaitjuh schreef:
Afbeelding
Alsjeblieft.

Bedankt! Ik heb alleen niet zo'n 'gat' erin. Omdat het een zweetdeken is en niet een uitrijdeken.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:09

ik gebruik ook een gewone fleece deken maar dan wel allleen bij het uitstappen.

er is een centrale toppic over dekens . informeer daar maar even.
dan kan hier wel een slotje.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:10

Als je op de zweetdeken gaat zitten kijk dan even uit of hij niet efgeeft Ik was laatst met m'n witte broek op een rode zweetdeken gaan zitten. Nu heeft m'n witte broek een rode kont en het gaat er niet uit in de was

Anouar met uitrijdeken. Hier zit hij alleen op het zweetblad, als je hem eronder doet blijft hij beter zitten, dan kan je ook gewoon lichtrijden
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VTN7AEDJ

_Dunja_

Re: Met zweetdeken inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:15

ik doe ook nog mijn uitrijdeken onder mijn zweetbladen voor als mijn pony gaat bokken dat ik dan wel de stevigheid van mijn zadel heb.

ps er is een centraal topic voor deken vragen.

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 10:17

vlasta schreef:
ik doe ook nog mijn uitrijdeken onder mijn zweetbladen voor als mijn pony gaat bokken dat ik dan wel de stevigheid van mijn zadel heb.

ps er is een centraal topic voor deken vragen.

Ik zag het, weet nu ook genoeg. Hier kan een slotje op!
Bedankt voor de reacties!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:53

ik stap mijn gescoren paard altijd in en uit met een gewone wollen deken die leg ik over de achterhand en dan ga ik er op zitten blijf prima zitten. als ik ga draven doe ik de deken af.
ik heb alleen een buitenbak en als het regent of hel hard waait het ik een uitrijdeken van pagony op die is ongevoerd maar water en wind dicht

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:57

Ik heb 2 uitrijdekens (Rambo/HH), die zijn aan de buitenkant water- en wind dicht en aan de onderkant lekker warm met fleece. Wij gebruiken ze ook bij het inrijden en uitstappen, mijn paarden zijn niet geschoren maar zitten wel dun in het haar. Met buitenritten en deze kou houden we de inrijdekens de gehele rit op.

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:59

Ik doe bij heel koud weer (zoals vandeweek) bij het instappen en het uitstappen een fleece deken over het zadel en er dan op zitten. Ik draaf en gallopeer er niet mee.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:02

Ik rijd met zulk weer altijd met uitrijdeken, gewoon het hele uur (pony is geschoren)
en ik heb hem ook onder het zweetblad

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:50

Mijn paardje is gechoren dus dan moet je wel, ik pakte ook altijd een fleece of wollen deken, maar ik heb voor mijn verjaardag een supermooie uitrijdeken gekregen van een collegaatje!!! Ja, ze is hartstikke gek, maar die gebruik ik nu en die is toch iets zwaarder en warmer.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:09

Als je paard niet geschoren is, is het echt niet nodig.

Een paard is 10 x zo zwaar als een mens, en koelt dus lang zo snel niet af. Dus als je hem losrijdt, is hij echt niet meteen koud, hoor.
Gewoon goed losrijden, zodat zijn spieren lekker rustig op temperatuur komen. Dat is veel belangrijker dan een dekentje.
Niet (goed) losrijden kan zelfs tying-up veroorzaken!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:13

ik heb ook net een nieuwe uitrijdeken gehaald van BR
is een soort fleece/wol stof maar is wel water en wind dicht

Verder kun je gewone zweetdeken idd over je zadel heen leggen en er zelf op gaan zitten.
vaak met uitstappen op wedstrijd deed ik nog wel eens:
over de kont leggen dan over je benen en dan voor je vast maken, heeeerlijk warm

LittleKathy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:17

beantsje schreef:
Als je paard niet geschoren is, is het echt niet nodig.

Een paard is 10 x zo zwaar als een mens, en koelt dus lang zo snel niet af. Dus als je hem losrijdt, is hij echt niet meteen koud, hoor.
Gewoon goed losrijden, zodat zijn spieren lekker rustig op temperatuur komen. Dat is veel belangrijker dan een dekentje.
Niet (goed) losrijden kan zelfs tying-up veroorzaken!

Een paard wat gewoon in zijn wintervacht kan een tempertaruur hebben van -20! En dan zie je soms van die beesten met 2 dekens opstaan, haha! Na het rijden zou ik wel een deken opleggen, een paard met een dik haarkleed moet veel energie gebruiken om zichzelf weer op te warmen, dit vergt zoveel dat ze ziek kunnen worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:29

Ik heb uit Zweden een klein lendendekentje meegenomen, die maak je achter het zadel vast en gaat dus niet onder de zweetbladen door. Persoonlijk vind ik die iets fijner. Ik heb ze in Nederland alleen nog niet gezien.

Bij stappen gooi je er dan nog een wollen deken bij over, en dan heeft je paard echt niks te klagen hoor!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:30

Zep schreef:
Ik heb uit Zweden een klein lendendekentje meegenomen, die maak je achter het zadel vast en gaat dus niet onder de zweetbladen door. Persoonlijk vind ik die iets fijner. Ik heb ze in Nederland alleen nog niet gezien.

Bij stappen gooi je er dan nog een wollen deken bij over, en dan heeft je paard echt niks te klagen hoor!

ja die ken ik wel geloof ik die heb mijn bijrijdpaard ook.

zon dekentje die alleen over de kont gaat ?

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:03

Daar heb je van die zweetdekens voor met zadeluitsparing. Kan je zo over het zadel heen leggen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:21

Hangt ervanaf hoe koud het is en of het waait. Ene keer een uitrijdekentje, andere keer een wollen deken die ik ook voor de borst vastmaak. Warm stappen en een paar rondjes draven met deken op, daarna gaat 'ie af. Paard moet tijdens het werk wel z'n warmte ook goed kwijt kunnen, en het is hier eigenlijk nooit zó koud dat een uitrijdeken echt nodig is als je eenmaal aan de gang bent.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:19

Ik doe altijd een zweetdeken op haar gat leggen en dan de voorkant erop gaan zitten en wat normaal om de borst gaat onder mn benen.
Je kunt er dan prima mee stappen en draven maar galoperen heb ik nog niet geprobeert

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:16

LauEef schreef:
Ik doe altijd een zweetdeken op haar gat leggen en dan de voorkant erop gaan zitten en wat normaal om de borst gaat onder mn benen.
Je kunt er dan prima mee stappen en draven maar galoperen heb ik nog niet geprobeert

dan vliegt ie dr af