welke leeftijd een pny beleren en passoa

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NiNaatjuhh

welke leeftijd een pny beleren en passoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 22:45

hoihoi

Ik ben nieuw hier en ik heb een eigen pony shetlander van 1 jaar
ik heb een passoa teugel al een tijd maar op welke leeftijd mag je die gebruiken en op welke leeftijd is het best geschikt om mijn shetlander in te rijden?? veel zeggen dat het op 2jarige leeftijd kan maar ik hoor graag jullie mening!

groetjs Nina

solarpleure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:46

Met 2 jaar zou ik haar nog lekker laten staan. 3 jaar is vroeg zat. En over die passoa, ik zou het gewoon proberen zonder.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:48

3 jaar op z'n minst jaartje meer laten staan kan geen kwaad waarom wou je een passoa gebruiken of wil je gewoon weten wanneer dat kan
ik zeg gebruik um beter maar niet

Daiwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:50

idd ik zou pas gaan beginne als hij ouder is als 3 jaar
en passao ik zou hem eerst het gewoon longeren leren als hij 2-2,5 is

NiNaatjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 22:51

Okee heel erg bedankt voor de informatie

Nannes

Re: welke leeftijd een pny beleren en passoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:52

Ik zou pas gaan beginnen met longeren als hij 3 is. hij heeft ook recht op een jeugd.

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:44

Ik ben het helemaal met Nannes eens lekker laten staan.
en daarbij zijn shetlanders laatbloeiers

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:19

Lekker laten staan! En bedenk dat longeren mss zelfs zwaarder kan zijn als rijden!

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 01:10

Longeren vanaf 3 jaar en heel rustig, erop ook pas vanaf 3 jaar.
En die pessoa? Pas vanaf 4/5 jaar en niet eerder.

Longeren is 10 keer zo belastend als een beetje rijden.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:36

dat zijn veel verschillende meningen over, het rijden wel echt pas vanaf 3 jaar en de pessoa,, laat hem lekker liggen waar die ligt,, vooral als het eigenlijk helemaal niet nodig is,, het longeren op zich zijn echt heel veel verschillende meningen over zo zegt de een dat ik mijn 1,5 jarige hengst lekker moet laten lopen in de wei, terwijl de ander zegt laat hem maar wennen, poetsen, wandelen, spelen, ga met hem aan de gang, zorg dat hij nu al vertrouwen in je krijgt ( het is trouwens een shetland x mini-paard )voetjes geven en enkele minuutjes aan de longeerlijn en hem dan zelf laten weten welke kant hij op wilt en het tempo, ( dit doe ik zelf nog niet hoor )

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:16

rijden idd vanaf 3 jaar. Een paar maand eerder kan je best voorzichtig wat gaan longeren, maar neem vooral een zo groot mogelijke cirkel en niet te lang! Als je perse een hulpteugel wilt gebruiken, kies dan voor een Gogue.

Steeds op een cirkel lopen is voor een jong paard heel belastend voor de gewrichten.

Nog 2 jaartjes wachten dus!
Bovendien is het mentaal ook nog maar een kleuter en dus nog niet klaar voor werk, dus idd zoals Valiant zegt: lekker spelen, poetsen, knuffelen, halster omdoen, wandelen, voetje geven.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:31

Bij een Shetlander zou ik zelfs nog eerder kiezen voor 3,5. En dan gewoon aan de longe zonder bijzets, evt. met gogue, zodra hij je stemhulpen kent (moet binnen een week of twee wel lukken) zadeltje erop en als hij daaraan gewend is ruiter erop. En dan vooral lange lijnen rijden. Als hij eenmaal goed ingereden is (zeg rond de 4 a 4,5 jaar) pas verder spieren op gaan bouwen met de pessoa.
Ik moet met mijn driejarige ook wachten van de veearts om zadelmak te maken, een laatbloeier ds die staat gewoon op de paddock. En krijg op stal ook al verhalen van mensen die hun jaarling al rondslingerden en als tweejarige erop. Ik ga er toch echt vanuit dat mijn veearts iets betrouwbaarder is