wachten tot ijzers vanzelf loslaten en er af gaan??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

caspertjuh

wachten tot ijzers vanzelf loslaten en er af gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:20

ik heb 'n D pony op ijzers en wilde hem er nou af laten omdat ik met dit weer toch weinig rij enzo, nou heb ik zonder de hoefsmid te late komen telkens gewacht totdat er 1 los gaat ( ondertussen al 3 die eraf zijn ) en er zelf ( met mu opa dan ) er uit gehaald ook hoefnagels natuurlijk! nu alleen nog links voor het ijzer maar zal binnekort ook wel los gaan! in mei ofzo als het weer goed weer wordt en grote bosritten eraan komen zet ik hem wel weer op ijzers!

nou wat vinden jullie hier van reageer maar:
Laatst bijgewerkt door Sim op 29-01-06 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

_Dunja_

Re: mu paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:40

Ik zou de smid bellen om die ijzer eraf te laten halen, hoefjes even netjes bekappen.
Ik vind dat iedere 8 weken de smid even de hoefjes moet bekappen maar dit is uiteraard je eigen beslissing dus ik ga niet zeggen dat je het anders moet doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:41

zou toch zowiezo de smid laten komen..
nu loopt hij ongelijk lijkt me, bovendien groeien de hoeven wel door toch?

even de smid bellen, netjes laten bekappen en je kan weer even door toch? ( beter voor je paard zijn voeten)

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 21:04

ja ik weet 't, 3 ijzers zijn er al af nou de laatste nog, maar mijn opa betaald voor de smid en is ouwerweds enzo en vind juist niet de smid laten komen is extra beschermlaag en slijten z'n hoeven nie zo hard, snap je hoe mijn opa denkt?
Ik weet zelf ook wel dat het beste is gewoon te laten bekappen, maar zooo'n kwaad zou het toch niet kunnen voor hem hoop ik! ach ja er zijn al weer wat weekjes overheen nou ondertusse laatste ijzer nog en nog geen problemen gelukkig Mar hij's ook al 17 jaar oud en ik heb hem al vanaf zijn 9e! heb hem nou 10 jaar al:) Ik doe hem nooit van mu leve weg

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:39

Ik zou dan ook de smid laten komen voor het laatste ijzer
En sowieso ook om te bekappen zodat de hoeven zeker goed zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:52

laat je opa 1 schoen uit trekken en hem zo rondlopen en vraag na een paar minuten hoe dat voelt.

dan snapt ie misschien wel dat t eigenlijk wel tijd is voor de smid!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 09:19

Hahahaha....ja, dat is een goed plannetje!!

En ik ga mee met hierboven....gewoon de smid laten komen...dan kan hij er weer mooie hoefjes van maken...das beter voor de pony...maar dat weet je zelf ook wel...

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 09:35

PP -> VMR

Verder de tip om in zinnen te typen ipv alles achter elkaar.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 09:39

Idd een rare opa heb jij zeg
Maar ik zou idd je opa zijn schoen af doen en kijken hoe die dan loopt!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:15

Inderdaad niet zo heel goed idee om te wachten tot ze eraf vallen, dan loopt je paard een hele periode ongelijk en dat kan zelfs tot blessures lijden.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:55

dit betekent dus ook dat hij op 1 been hoger staat dan de rest. Zo kan hij toch nooit regelmatig lopen?
Volgens mij vraag je om blessures.

t is natuurlijk lastig, dat je moet wachten tot je opa het goed vindt.
Wil hij sowieso niet regelmatig laten bekappen? Misschien kan je hem duidelijk maken dat door dat ene ijzer de andere hoeven 'verkeerd' slijten zodat daar straks weer extra hoefsmid-kosten voor nodig zijn om dat te corrigeren.
Of de veearts, als hij kreupel is.

Als je alleen bosritten op zandpaden maakt in de zomer en de hoeven zijn in goede conditie, misschien hoef je dan helemaal niet te beslaan. (mijn paard loopt ook het hele jaar op blote voeten) Dat scheelt een hoop euro's. Maar dan moet je er nu goed voor zorgen. Misschien kan je met dit argument je opa overhalen.

ik denk overigens, dat je mss wel kunt regelen dat de hoefsmid het laatste ijzer er zo even onderweg pakt als hij toch in de buurt is.

Alleen bekappen (zonder beslaan) is overigens helemaal niet zo duur, ca 20 euro. Toch maar even je spaarpot plunderen?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:21

caspertjuh schreef:
ja ik weet 't, 3 ijzers zijn er al af nou de laatste nog, maar mijn opa betaald voor de smid en is ouwerweds enzo en vind juist niet de smid laten komen is extra beschermlaag en slijten z'n hoeven nie zo hard, snap je hoe mijn opa denkt?

Nee dat snap ik niet! Het is helemaal niet goed voor je pony wat je nu doet.... ten eerste staat hij nu ongelijk en ten 2e is het voor alle paarden nodig om de voetjes elke 8 a 10 weken even door n smid te laten bekappen! Mijn pony van 9 heeft nog nooit ijzers gehad maar er moet wel elke x dat de smid voor mijn paard komt even naar de pony gekeken worden en dan wordt hij gewoon ook bekapt. Een paard gaat anders lopen als de hoeven te lang zijn , zijn voeten rollen dan veel minder makkelijk af en dat is niet goed voor het dier. Het is lief van je opa dat hij het voor je betaald, maar echt veel geld zou t niet kosten (ik betaal 25 euro voor bekappen), dus ik zou toch ns met m gaan praten en uitleggen hoe de hoeven v n paard werken en hoe belangrijk deze onderdaantjes zijn! Ik hoop echt dat t helpt.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:57

Ga mee met het hierbovenstaande commentaar. De pony laten bekappen kost vaak 25 - 30 euro. Dat is een koopje als je bedenkt dat je nu risico's loopt op een blessure (tel uit je kosten van de dierenarts).

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:26

Jup daar ben ik het ook mee eens wat Kyona zegt! En anders laat je je opa ook op 1 voet lopen ja

sandr0

Re: wachten tot ijzers vanzelf loslaten en er af gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:13

wat ik hier van vind....... beetje naief. Een smid zorgt dat je paardje correct op zijn benen blijft staan. De hoeven groeien en slijten niet omdat er een ijzer onder zit. Je kan als een ijzer af getrapt word hele stukken hoef afbreken. Dit kan goed uitpakken maar ook heel verkeerd gaan. Bij elk paard hoort regelmatig een deskundig iemand de hoefverzorging van je paard te doen.Of je hebt zelf alle kennis en handigheid in huis om alles zelf te kunnen doen.Maar zoklinkt jouw verhaal niet.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:23

Je idd gewoon je hoefijzers aflaten hoor.
Ik heb mijn merrie al 3 jaar en die heeft geen hoefijzers en ik rij daar ook mee over de weg enz.
Je moet de hoeven gewoon even laten wennen en dan kan die prima zonder ijzers!
Is ook veel beter voor zijn hoeven en kost jou een hoop geld!

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 17:02

Ik heb hem nou sinds 2 jaartjes denk op ijzers, die 7 jaar daar voor heeft hij ook altijd veel op straat gereden, stik korte hoefjes natuurlijk maar nooit kreupel ofzo hij had natuurlijk kei en kei harden hoeven.
Toen kreeg hij toch op een of andere manier een scheur in zijn voorhoef. Dat was achteraf een schimmel infectie in zijn hoef.
Toen had ik de hoefsmid laten komen en heeft ook weer half jaar geduurd ofzo totdat die hoef scheur eruit was gegroeit.
Toen heb ik hem verplicht op ijzers moeten zetten omdat die scheur anders er niet uit kan groeien.

groetjes............

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:25

Het is toch jou pony? als jij dan toch vind dat de smid moet komen, dan laat je die toch komen lijkt mij en dan betaal je hem toch zelf als je opa er moeilijk over doet. Het is jou pony, dus jij bent er verantwoordelijk voor.

newton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:05

het is wel beter om er een hoefsmid bij te laten komen. Als de ijzers eraf zijn zijn de randen van de hoeven nogal scherp zodat ze snel afbreken als ze op oneffen terrein komen. De hoefsmid vijlt ze meestal iets rond zodat ze minder snel afbreken.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:42

ik denk dat het niet echt goed is dat ie ongelijk loopt. maar je doet wat je wil he

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:49

ik zou gewoon de hoefsmid laten komen want dit lijkt me helemaal niet goed...

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:05

Wat een rare vraag

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:03

Stel dat dit hoefijzer er niet vanzelf afgaat, maar zo ver doorslijt dat hij in tweeen breekt? Aan de uitstekende stukken ijzer kan je paard zich heel erg bezeren.

Ik zou de smid bellen, om hem in een keer netjes en gelijk te laten zetten. Kon je uiteindelijk weleens minder kosten dan dat je nu voor die kapbeurt kwijt bent.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:05

vlasta schreef:
Ik zou de smid bellen om die ijzer eraf te laten halen, hoefjes even netjes bekappen.
Ik vind dat iedere 8 weken de smid even de hoefjes moet bekappen maar dit is uiteraard je eigen beslissing dus ik ga niet zeggen dat je het anders moet doen.

dat geld niet bij ieder paard. Mijn paard gaat maar 2 keer in het jaar naar de smid mijn paard zn hoeven zijn heel sterk en staat dus niet op ijzers, zijn hoeven groeien en slijten in evenwicht waardoor hij altijd kort op zn voetjes staat. Als ik hem dan naar de smid laat gaan staat hij nog niet heel lang op zn hoeven

verder zou ik als hij op ijzers stond en ze er af moeten gewoon de smid laten komen en ze er af laten halen en even bekappen rondom

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:16

waarom de ijzers er af
hier verschilnde mening over ik weet het
maar je hebt gekozen dat je je paardje op ijzers wil nu moeten ze er dan geef je niet de kans om de hoef zich aan te laten passen aan ijzer

je doet ze er op hoeven zijn gewend enj e haalt ze weer af hoeven zijn gewend je laat ze er weer onder zeten

en vindt het een beetje slordig dat je er op wacht tot ze er afgaan
ga zelf is met 1 schoen lopen loopt toch ook niet fijn

sorry vindt het gewoon niet eerlijk tegen over je paard