Drachtige merrie apart zetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Namiira_hvj

Drachtige merrie apart zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 12:10

Hooi!
Mijn 7 jarige falabella merrie is voor de 2de keer drachtig, en ik wou graag weten of het verstandig was om haar een poosje van tevoren (wanneer ze uitgerekend is) apart te zetten, in een weilandje met stal? Want wij hebben nog 3 falabella ruintjes en 1 new forest ruin, die nogal nieuwschierig zijn. Als ze in het weiland is kan ze nog wel de andere paarden zien, en snuffelen De vorige keer is ze niet bij ons bevallen.
Bedankt, groetjes Yasmin

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:13

het kan wel fijn zijn om ze apart te zetten voor de bavalling maar het hoeft niet perse. Ponny's kunnen prima in bijzijn van aan kudde zich afzonderen en bevallen op het land. Wij doen dan niet graag en niet zo veel en halen de merries vaak binnen tegen de tijd dat ze bevallen.

Maar ja in de natuur is dat ook nooit het gaval natuurlijk en vaak levert het meestal geen problemen op als er andere paarden bij zijn.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:24

Als de ruinen rustig naar haar zijn en haar niet opjagen dan kan ze er best bij blijven lopen. Vlak voor de bevalling zou ik haar wel apart zetten en als het veulen 3 a 4 dagen is dan er weer bij.
Even in de gaten houden dat ze niet blijven rennen, want dat kan die kleine nog niet hebben.
Meestal beschermt de merrie het veulen wel genoeg, maar als er teveel paarden lastig zijn komt ze niet aan haar rust toe.

wyona

Re: Drachtige merrie apart zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:30

ik zou die nf appart zetten en de falabella's samen laten. die zijn van dezelfde grootte en die moeder kan dat wel aan. word een ander verhaal als zo'n klein moedertje tegenover zo'n grote nf staat.