veulentje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lisavanveen

veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 12:02

heey allemaal

na 4 jaar zeuren is het zo ver ik mag een veulentje *o/*
maar het word niet zon'n groot paardje
maar ik had een vraagje
het veulentje is een dartmoor en de gene van wie ik hem koop zei dat je geen bix mag geven!!!
maar iemand aders zei dat ik wel beter een klein beetje kan geven voor de groei!!
weet iemand wat ik nu moet doen???

alvast bedaankt
xxx my

silver_bars

Re: veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:05

ligt er een beetje aan wat je ermee gaat doen...

als je het veulentje in de opfok gooit dan hoeft dat niet...dat wordt meestal daar geregeld
hou je hem/haar op stal en komt ze alleen overdag een aantal uurtjes buiten, dan zou ik zorgen voor goed kuilgras en 2x per dag een handje veulenbrokjes geven (dartmoortjes worden toch maar iets van 1.30? )

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:09

als ik jou was zou ik me in de eerste plaats al wat meer in gaan verdiepen, als je niet eens weet of je een veulen bix moet voeren ofniet
ik weet niet waar ze komt te staan maar tuurlijk moet je een veulen bijvoeren, in de winter altijd, als ze in de zomer 24/7 op een weiland staat hoeft het niet.
maar ik zou hem eerst nog lekker 'kind' laten zijn in de opfok met leeftijdsgenootjes.
als je niet zolang kan wachten moet je geen veulen nemen maar een volwassen paard.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:27

JUIST een veulen moet goed bijgevoerd worden. Ons gras/hooi is veel te eenzijdig om hem van al zijn vitaminen/mineralen te kunnen voorzien.
Tot 2 jaar veulenbrok bijvoeren geeft de beste/sterkste botten.

En verder wat Sapphire al zegt, verdiep je er eerst in voor je ergens aan begint. Paarden houden is een verantwoordelijk iets.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:30

precies en voor de prijs hoef je het niet te laten, als je een pony bij huis wilt houden en er iets mee wilt doen, koop dan een kleine volwassen pony zou ik zeggen!
een volwassen shet heb je ook wel voor een paar honderd euro..

lisavanveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 13:29

bedankt voor jullie harde woorden
ik weet waar ik aan begin en heb ook al een volwasse paardje gehad
ik wist aleen niet zeker of ik biks moet geven of niet
hij staat bij 2 haflingertjes en staat in de winter ook een paar uurtjes buiten en zomers de hele dag

lisavanveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 13:31

en Sapphire bedankt maar ik kan wel w8en maar ik vroeg me aleen af of ik bixs moes geven

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:47

oke sorry het kwam op mij ook een beetje over alof je schattig een veulentje mocht weet je wel en dan bedoel ik het echt niet verkeerd als ik zeg dat je voor hetzelfde aankoop bedrag ook een volwassen pony kan kopen als je wilt, waar je mee bezig kan gaan.
maar wat het brok betreft ik denk een beetje brok elke dag, bodempje van de voerschep, het is maar een klein veulen, en wel even apart zetten dan van de haffies anders eten die het snel op toch?

veel plezier met je veulen!!

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:09

Sugarmiss schreef:
JUIST een veulen moet goed bijgevoerd worden. Ons gras/hooi is veel te eenzijdig om hem van al zijn vitaminen/mineralen te kunnen voorzien.
Tot 2 jaar veulenbrok bijvoeren geeft de beste/sterkste botten.

En verder wat Sapphire al zegt, verdiep je er eerst in voor je ergens aan begint. Paarden houden is een verantwoordelijk iets.

op de verpakking van de veulenbrok ( ja vandaag ook nog weer s gekocht was op.. ) staat tot 2,5- 3 jaar

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:10

er staat ook op de zak hoeveel een pony bij het verwachte gewicht moet hebben.. Let daar ook op

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:10

Je kunt het idd langer gebruiken, maar de meesten vinden het al te duur om langer dan een jaar te voeren.

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:13

mijne krijgt het zo lang mogelijk! Hij krijg ook een beetje muesli er door heen.. hij vind het ook wel lekker

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:32

MissDonna schreef:
mijne krijgt het zo lang mogelijk! Hij krijg ook een beetje muesli er door heen.. hij vind het ook wel lekker

Dat hebben wij ook gedaan vroeger