Kan in solarium zetten lang uitstappen vervangen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sa777

Kan in solarium zetten lang uitstappen vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 10:08

Hallo,

Misschien een stomme vraag maar ik zal ze toch maar stellen en jullie gedacht vragen...

Mijn paard zweet toch wel behoorlijk na een uur les (komt door zijn wintervacht... maar omdat hij maar een keer in de week "zwaar" werkt vond ik scheren niet echt nodig).
Ik probeer altijd goed uit te stapen met zweetdeken en dan gaat ie extra onder de lampen. Dan weer zweetdeken op en als ik wegga is ie nog wat vochtig maar droog genoeg om hem zo binnen te zetten.

Nu vraag ik me gewoon af of dat een beurt extra onder de lamp het uitstappen kan vervangen. Als ik naar de meeste mensen kijk, stappen ze minder lang uit dan ik en gaat hun paard direkt onder de lamp.
Ik zou dat best graag ook vlugger doen maar ik heb altijd schrik dat mijn paard de volgende dag dan stijf gaat zijn door niet genoeg te hebben uitgestapt. Of is het solarium even goed voor de spieren dan het uitstappen?

Ik weet niet of ik duidelijk geweest ben... ... wat doen jullie?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:12

Nee, want wij moeten na een intensieve training ook rekken en strekken. Zo kun je het uitstappen ook wel een beetje zien. Een lamp maakt de spieren alleen maar warm en je wilt juist dat de spieren iets afkoelen (cooling-down).

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:35

stapmolen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:37

Heb juist gehoord dat het heel slecht is om een paard meteen na arbeid erin te zetten. Ze zijn dan nog niet afgekoeld en worden dan veelste warm en gaan juist nog meer zweten.

sa777

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 10:40

en hoe lang stappen jullie dan uit? om zo'n idee te hebben...

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:43

ik stap in principe altijd 10 minuten uit. Zeker wel. Desnoods pak ik mn telefoon en ga zitten bellen als ik me erg verveel, maar ik vind het belangrijk dat alle spieren ed weer op normale temperatuur zijn en tijd hebben te herstellen.

verder, over vervangen uitstappen door solarium ga ik geheel met Kris25 mee.
Kan je ze beter (als je echt geen tijd/zin hebt om uit te stappen) in de stapmolen zetten (met zweetdeken op) als die beschikbaar is.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:41

en anders ga je zelf ff lekker aan de hand uitstappen
als je je paard niet wilt scheren, dan moet je maar op een andere manier zorgen datie geen last heeft van al dat zweet.

komt een beetje bot over misschien, maar ik wordt zo moe van die mensen die alle lusten wel willen, maar vervolgens is uitstappen aan de hand of er op te veel moeite..

ik had een molen, nu niet meer en nu ben ik verplicht tot wandelen, en dat is stukken beter voor mijn band met mijn paard geweest.
ik heb willem bij voorbaat al geschoren, omdat ik alleen maar buitenfaciliteiten heb.

solarium ben ik nooit zo kapot van geweest, willem stond er alleen in als hij zeiknat geregend was, max 10 min en dan verder stappen met zweetdeken.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:53

De warmte van de lampen droogt alleen het zweet. De warmte komt niet diep genoeg om iets voor de spieren te kunnen doen.
Gewoon uitstappen dus.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:29

Lekker uitstappen. Het lichaam heeft een cooling down nodig om afvalstoffen die tijden de arbeid in de spieren komen af te voeren. Zet je het paard in een keer stil dan krijgt het lichaam daar de kans niet voor en krijgt je paard spierpijn.

Ga na het rijden lekker een eindje wandelen (buiten de bak) Dat is niet alleen goed voor je paard, maar ook voor jou. Want ook ruiters hebben een cooling down nodig.
Als ik een lang intesieve rit heb gemaakt loop ik het laatste stuk naast mijn paard, anders krijg ik de volgende dag de ene poot niet meer voor de andere

sa777

Re: Kan in solarium zetten lang uitstappen vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 13:17

Ok dan, ik denk dat ik het door heb, een solarium is dus niet hetzelfde als uitstappen... dacht het al...
Maar ik wou gewoon eens jullie gedacht vragen... gewoon omdat ik zag dat mensen rondom mij helemaal niet zo lang uitstappen als ik!

T'is niet dat ik niet graag uitstap... t'is meer mijn paardje die niet graag uitstapt, eens hij gedaan heeft, wil hij gewoon zijn worteltje of tussen de mensen wat gaan staan (ja hij heeft graag aandacht ) of lekker onder de lamp gaan staan (geef hem dan altijd hooi om hem bezig te houden en dat vindt ie super!) ... enz...

Het is dus meer om hem plezier te doen, maar ja ik wil ook niet dat zijn spieren stijf staan dus hij moet wel uitstappen!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:22

coolingdown is even belangrijk als een warming up Een solarium zorgt wel ervoor dat de spieren lekker warm blijven maar het vervangt uitstappen ook niet. Ik stap altijd net zo lang uit tot de ademhaling weer normaal is. Helemaal droog stappen lukt niet altijd.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:46

Eerst uitstappen tot de ademhaling weer in orde is, de hartslag gedaald en de temperatuur richting normaal gaat. Als hij dan nog heel nat is kun je 'm wel even onder het solarium zetten om te drogen. Wel goed opletten dat het niet té warm is waardoor hij juist extra gaat zweten, maar anders kan het geen kwaad hoor, ná een goede cooling down

LadyJane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:59

Nee dat vervangt het uitstappen zeker niet! Wat je door middel van uitstappen wil bereiken is dat het paard zijn warmte kwijtraakt en op adem komt. Als je het paard dus onder het solarium zet, kan het zijn warmt dus nooit kwijt!!! Het is zowieso niet goed om het paard meteen na het zware werk onder dat ding te zetten, beter is eerst uitstappen en daarna wassen en onder het solarium.

Het solarium is wel ideaal om het paard te laten drogen, bijvoorbeeld na afspuiten of koud zweet. Voor het rijden is het ook wel erg lekker, maar het kan ook het instappen niet vervangen, omdat de spieren zo diep onder de huid liggen dat de warmte van de lampen daar niet komt.

Celvin

Re: Kan in solarium zetten lang uitstappen vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:43

Vanmorgen heb ik gehoord dat een solarium eigenlijk heel verkeerd gebruikt wordt door veel mensen (waar onder wij zelf ).
Ze vertelde me dat een solarium juist is om de spieren van je paard voor het rijden op te warmen !
Het schijnt dat het (had ik hier in dit topic al eerder gelezen) helemaal nie goed is om je paard vanonder een warm solarium op stal te zetten.
Het lichaam van je paard geeft daar een schrik reactie op...., alleen snapte ik nie helemaal hoe ik da moes opvatten

Maar indd wat veel mensen al zeggen het opwarmen en afkoelen van je paard is beter door gewoon lekker te stappen...
Maak het leuk voor je paard, ga bijvoorbeeld lekker aan de hand een stukje in een park stappen offf stap in een buitenbak uit als je bijvoorbeeld in de binnenbak heb getraind, zodattie ook snapt dat het klaar is (kweet nie hoe ver het IQ van een paard gaat)..
Stap uit zonder zadel misschien ziet hij dat wel weer als een stukje beloning omdattie goed zijn best heeft gedaan ?

Succes ermee !!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:27

Ook voor de gewrichten is instappen heel belangrijk. Koude gewrichten bewegen moeilijk doordat het gewrichtssmeer nog dik is, dit heeft even nodig om warm te worden om de gewrichten goed te smeren. Doe je dat niet dan kan het paard daar last van krijgen.