Paard blijft niet stilstaan buiten.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Doosiej

Paard blijft niet stilstaan buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 23:03

Ik heb een probleem, eigenlijk is het meer een vraag.

Ik heb een haflinger-ruin van 2-5 jaar en hij is dus nogal druk. Maar in zijn stal is hij harstikke lief en buiten ook.

Maar als ik hem eenmaal buiten neerzet (om te poetsen bijvoorbeeld) Blijft hij maar rondjes draaien en aan het touw knabbelen en noem het maar op.

Ik weet niet of iemand ervaring er mee heeft maar ik ben helemaal de kluts kwijt. Hoe krijg ik in hemelsnaam mijn pony buiten stil..

Ik hoop dat iemand me kan helpen.!

Groetjes LisSaa

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:04

Of negeren, of afstraffen... ik laat andere mensen het maar zeggen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:06

Consequent duidelijk maken dat hij stil moet staan. Begin idd met negeren. Het kan een roep zijn om aandacht en negatieve aandacht is ook aandacht. Regeerd hij niet, dan echt duidelijk maken dat jij de baas bent en dat je wilt dat hij stil staat.
Mss is hij nog wat zenuwachtig en moet je hem wel wat kalmeren en laten zien dat er niets aan de hand is en hij jou kan vertrouwen

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 08:28

Mijn 4 jarige haf deed dit ook,
En nog is hij er 1tje zonder geduld,
Inderdaad buiten het ergste want dan valt er meer te zien,

Ik kan je vertellen,die van mij word steeds rustiger,
Tijdens etenstijd is hij helemaal van de gekken,want dan wil hij eten en niet lekker gepoetst worden natuurlijk,

Ik heb het genegeerd,Af en toe beetje kalmeren,
Maar NOOIT afstraffen!
Dan word hij enkel alleen naar banger,en ook van jou,

Dus mijn tip,heb geduld,is moeilijk (ben zelf ook ongeduldig) het word vanzelf minder!!!

Vraagje :staat hij aan een boom vast?of echt aan een muur buiten?
Want de mijne liep ook echt rondjes als hij aan een boom stond,aan een muur niet zo,maar hij dribbelt wel steeds,

Gelukkig is de mijne een heel stuk rustiger!

kiekpjot

Re: Paard blijft niet stilstaan buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:26

Hem eens goed duidelijk maken dat hij stil moet blijven staan
Maar niet gaan slaan ofzo want daar maak je het niet beter mee.
En geduldig blijven want boos als je boos word snapt dat paard het ook niet meer ..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:32

Als hij wel even stil staat (al is het maar heel even) heel goed belonen. Doe maar alsof hij het beste paard van de hele wereld is en zojuist een geweldig prestatie heeft geleverd. Als hij dan weer gaat lopen negeer je dat. Dan hebben ze snel genoeg door dat als ze stil staan ze helemaal geweldig zijn en aandacht krijgen.

Elly__J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:24

Probeer hem eens tussen 2 touwtjes vast te zetten, dus links en rechts vastmaken, dan kan ie in ieder geval niet gaan draaien, en verder gewoon rustig blijven en belonen als hij wel stil staat, met straffen wordt ie alleen maar bang en nog onrustiger. Succes!

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:32

Ik zou hem niet straffen, gewoon normaal doen. Hij is ook nog jong, dus na tijdje komt ie er vanzelf wel achter dat er niks bijzonders aan de hand is. Mijn pony was vroeger ook altijd extreem onrustig, maar werd in verloop van tijd minder

Doosiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:13

Het is ook zo dat mijn pony met zijn been over het hek heen gaat.

Uhm even kijken je hebt dan twee balken en dan gaat hij er met een been tussendoor. Meestal roep ik dan zijn naam en stopt hij, maar hij kan ook doorgaan.

Ik heb al aan veel mensen gevraagd wat ik er aan kan doen maar geen van technieken helpt misschien hebben jullie nog technieken?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:56

Hou ten eerste rekening ermee dat je pony echt jong is!
Zorg dat hij ergens staat waar hij zichzelf en anderen niet kan blesseren. Zet hem niet aan een te lang touw vast, maar ook niet zo kort dat hij echt geen kant op kan.
Geef hem bijvoorbeeld wat hooi om hem bezig te houden.
Laat hem er niet langer staan dan nodig.
En iid. slecht gedrag NEGEREN en goed gedrag BELONEN.
Je zegt nu al dat het niet werkt, maar dit kan je echt niet zeggen in 3 dagen!!! Dus ook meer geduld hebben...het kan bij sommige mensen en paarden wel een maand of 2 soms duren voor het eindelijk lukt, dus heb geduld.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:02

heel consequent en rustig terugzetten waar jij hem wilt hebben, als het 20keer in een minuut. Niet boos worden, wel belonen als hij blijft staan. Neem een ketting ipv touwtje, wel met paniekhaak, dat kauwt niet zo lekker. Hij/zij moet leren dat hij niet over je heen mag lopen en mag draaien. Gebruik desnoods een harde borstel of hoevekrabber als die doordramt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Paard blijft niet stilstaan buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:41

Blijft ie niet stilstaan omdat ie bang of nerveus is of blijft ie niet stilstaan omdat ie ongeduldig is? Bij het laatste, consequent afstraffen. Als het het eerste is, goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:48

Lise81 schreef:
Hou ten eerste rekening ermee dat je pony echt jong is!
Zorg dat hij ergens staat waar hij zichzelf en anderen niet kan blesseren. Zet hem niet aan een te lang touw vast, maar ook niet zo kort dat hij echt geen kant op kan.
Geef hem bijvoorbeeld wat hooi om hem bezig te houden.
Laat hem er niet langer staan dan nodig.
En iid. slecht gedrag NEGEREN en goed gedrag BELONEN.
Je zegt nu al dat het niet werkt, maar dit kan je echt niet zeggen in 3 dagen!!! Dus ook meer geduld hebben...het kan bij sommige mensen en paarden wel een maand of 2 soms duren voor het eindelijk lukt, dus heb geduld.

Helemaal mee eens. Die jonge dieren zijn nu eenmaal nog niet zo rustig en braaf als die oudere. Ze willen het liefst lekker friemelen en frutselen en de wereld ontdekken. Ik denk dat je dat zelf ook goed voor ogen moet houden. Geef het gewoon wat tijd.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:53

Hij moet het woord halt of ho leren kennen.. Wanneer hij stil staat bij het commando halt/ho dan kun je hem hiervoor belonen.

Ga van hieruit opbouwen met 'langer' stilstaan. Succes

Doosiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 17:57

Heeii.. allemaal bedankt voor de hulp! ik ga het proberen. Misschien helpt het. Groetjes..!!!