welk voer???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ijsklontje

welk voer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 21:31

Ik heb een paar vragen:

Ik voer mijn merrie op dit moment:

- 3/4 kg pavo condition extra ('s morgens)
- 1 1/2 kg vepamix van de plaatselijke voer handel erg gemelangeerd
( www.vente-veevoeder.nl)
- als extra wat luzerne met peen

Nu ben ik niet blij met de melase ik heb het gevoel dat mijn merrie er heet van wordt.

Wat vinden jullie van muelsi?
Of liever brok?
Welke muesli adviseren jullie?

gr.
Chantal

ps mijn merrie heeft als veulen (nu 3,5 jaar) een zware maagzweer gehad.

Waratje

Re: welk voer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:40

Goede muesli en goede brok zijn vergelijkbaar in voedingswaarde. Persoonlijk zie ik liever muesli, maar zoals ik al zeg: da's persoonlijk. Bij brok kun je nog wat verschillen hebben in maat en hardheid.

In principe ga ik gewoon voor voer met goede ingredienten. Een merk dat ik zeer goed vind is EquiSanum, die hebben zowel muesli als brok van goede kwaliteit. Je hoeft er niet superveel van te voeren en zover ik weet doen de paarden het er allemaal heel goed op.

Als ik zie wat jij voert is mijn gevoel niet zozeer teveel melasse als we gewoon teveel krachtvoer. Zeker een paard met maag/darmproblemen zou ik heel spaarzaam krachtvoer geven. Zorg voor veel ruwvoer en bij voorkeur eerst een deel ruwvoer eten voor het krachtvoer gegeven wordt. Dit kan al flink schelen.
Als je goed hooi hebt is de lucerne overdreven. Peen is natuurlijk erg lekker erbij tot een paar kg per dag. Bedenk wel dat er ook suikers zitten in die peen, dus niet teveel ervan geven.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:42

ik zou pianissimo van cavalor gaan voeren als je een muesli wilt geven. is een erg goed voer waar ze niet heet van worden maar zit wel alles in wat ze nodig hebben. belangrijkste ze vinden het lekker!
ik voer zelf ook pavo condition.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:12

Ik geef zelf ook Pianissimo van Cavolor, idd ideaal voer voor als je toch muesli wil voeren en niet wil dat je paard er heet van wordt. Wel geef ik er altijd iets extra's doorheen, een schepje kruiden v. Hoba Cultura bijvoorbeeld, want echt een smakelijke muesli is het niet (namens mijn paard). Ook zou eens om advies kunnen vragen in de Ruitersportzaak bij jou in de buurt .

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:16

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:08

Anouar kreeg altijd Pavo Stimix (meusli) Toen is hij veel meer werk gaan doen en werd hij slomer en viel heel erg af. Nu geef ik hem Pavo Energie Control (brokjes), hij heeft nu meer energie, maar wordt niet te heet (is maar net wat je zelf heet vind, want ik heb wel graag dat hij wat harder wil dan ik) en hij valt niet meer af.

In de meusli (stimix) zat dus te weinig energie voor het werk dat hij deed, de brokjes (energie control) zijn dus geschikter voor hem. Maar dat is niet omdat de een meusli is en de ander brok, de samenstelling is gewoon andesrs.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 10:47

Waratje schreef:
Zorg voor veel ruwvoer en bij voorkeur eerst een deel ruwvoer eten voor het krachtvoer gegeven wordt. Dit kan al flink schelen.

Ze krijgt het krachtvoer en hooi tegelijk. Vicky vind hooi erg lekker en eet dat als eerste en tussendoor een hap krachtvoer.

Ze krijgen bij ons drie keer gevoerd: 08:00 uur kracht en hooi
17:00 uur kracht en hooi
22:00 uur alleen hooi

Als ik dan ben geweest krijgt ze luzerne en peentjes.
Ik denk zelf dat ik van de vepa ga overstappen op de pianissimo van cavalor. Toen Vicky nog veulen/ jaarlinger was heb ik haar altijd juniorix gegeven en daar was ik erg tevrede mee.

nou bedankt iedereen voor de info verder info is zeker welkom.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:52

muesli is beter dan brok omdat het beter voor de spijsvertering is, brok is al geperst en valt uit elkaar, muesli moeten ze iets beter op kauwen. als merk is havens erg goed.

verder is ruwvoer(hooi, kuil, gras) het allerbelangrijkste eten voor je paard, dat moet van goede kwaliteit zijn.