Moet je een nieuw zadel nog op een bepaalde manier inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mamamika

Moet je een nieuw zadel nog op een bepaalde manier inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:53

Ik heb misschien een hele rare vraag?
Maar op het paard wat ik verzorg ligt sinds een week een nieuw zadel eigenaren hebben er zelf weinig verstand van.
Maar nu hoor ik van verschillende mensen dat je zon zadel als het ware moet inrijden?
De ene zegt tegen mij:
=Je moet het zadel erop leggen zonder dekje eronder zou kun je precies zien dat het goed ligt?
=een ander zegt ik moet zoveel mogelijk in verlichte zit rijden om het zadel de kans te geven zich naar het paard te zetten?
Heeft iemand een idee wat ik moet doen?
Na het rijden bekijk ik de rug altijd wel helemaal of er geen drukplekken zitten ofzo.
En er ligt gewoon een simpel dekje onder.

Groetjes Natasja

_Dunja_

Re: Moet je een nieuw zadel nog op een bepaalde manier inrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:01

gewoon rijden zoals je gewent bent.
het zadel word vanzelf soepeler door gewoon rijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:04

En in het begin flink vetten!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:09

Heel veel invetten en idd gewoon normaal rijden, dan wordt het vanzelf een goed soepel zadeltje. Is het wel door een zadelmaker gepast?

mamamika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 21:27

Jah het is door een zadel maker gepast hihi nah ongeveer 30 zadels begonnen wij de moed op te geven tot hem te binnen schoot dat hij als ik het goed heb van pagony nog een speciaal zadels had voor paarden die super breed zijn en warempel dat zadel paste gewoon perfect.
Heb het toen gelijk ingevet op stal en je wil niet weten hoeveel spierpijn ik de eerste keer na het rijden heb gehad gewoon omdat het zadel zo stug was.

Zou ik voorlopig 1x per week het zadel moeten invetten of zeggen jullie nog vaker of minder?

Thnx voor jullie mening.
Groetjes Natasja

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:10

Ik heb mijn zadl nu 1,5 maand en ik vet hem om de keer rijden op het moment. De eerste maand heb ik hem echt elke keer ingevet nadat ik gereden had. Zo werd het aangeraden in de ruitersportzaak. Als ik nu weer ga merken dat de balsem er niet meer goed intrekt, dan rijd ik weer een dag langer. Aangeraden is om het dan minimaal na 5x rijden weer te doen. Dus zeg 1x per week.

Sjef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:58

Ik mocht mijn zadel absoluut NIET invetten de eerste 12 weken!
Wel had ik een spuitbus waar schoonmaak spul in zat waar ik hem de eerste tijd elke dag mee moest inwrijven.
Van invetten zou hij te snel zacht worden!