wel of niet een veulen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

monky27

wel of niet een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 19:32

hallo ik wil mijn paardje denk ik laten denken maar er zijn meerdere die het afraden vanwege de kosten gevaren enzv.hoe denken jullie over een veulen nemen,nou ja je paard laten dekken wel of niet(het lijkt mij erg leuke om mee te maken)maar doe je er verstandig aan?
Ik denk erover het veulentje te houden.

JuulenJulia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:36

hoi

Mijn verzorgpaardje heeft ook een veulen gehad, maar dat is maar net goed afgelopen..Ze was namelijk al gedekt voordat de eigenaar hem kocht..Hij was gedekt door een paard terwijl die verzorgpony maar een D-pony is..Gelukkig is alles goed afgelopen hoor..

Als je het veulentje wilt houden, weet je niet of het een merrie of een hengst wordt..of maakt dat jou niet uit?

Het is inderdaad ook erg leuk om mee te maken hoor het veulentje van me verzorgpaard is nou 1.5 en echt een poepie, niet echt knap maarja..

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:40

de gevaren valt bij paarden heel veel mee,oke er kan altijd wel iets mis gaan maar niet vlug.
de kosten moet je zelf bedenken,alleen jij weet wat je portemonee toelaat.
de kosten van de hengst en het scannen en ki kun je zo al ongeveer bepalen,daarna kom je voor de som staat het veulen op stalling,in de opfok of thuis.
de entingen hoefsmid en dierenarts.
aan jou de keus dus

crownjumper

Re: wel of niet een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:46

hoi

Mij lijkt een veulen ook heel erg leuk.
Vooral omdat je hem dan egenlijk kan opvoeden zoals je wilt.
want als je een ouder paard koopt heeft ie al manieren.maar dan helaas van de andere eigenaar.

Ik weet niks over de praktische kanten want ik heb zelf namelijk altijd ruinen.
Maar als je echt heel graag wilt en je heb t alle tijd dan zou ik het doen.
Je kan anders ook boeken over veulens enz. voor kopen/lenen om te kijken of het wel de juiste keuze is.

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:05

Mijn vorige haflinger had ik ook drachtig gekocht. Tijdens de bevalling heeft ze zichzelf helemaal alleen gered en het leven geschonken aan een gezond en lief hengstveulen. Ik heb toen na een jaar besloten om dit hengstje aan mijn vriendin cadeau te doen. Ze heeft hem nu nog steeds (inmiddels 4 jaar) en ze is er nog steeds heel gelukkig mee!!!

Sily

Re: wel of niet een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:36

Mijn haflinger wordt dit jaar als alles goed gaat ook gedekt.

Heb er lang en kort over na gedacht, vanwege de gevaren, en krijg van veel mensen te horen dat die 100% meevallen.
En idd wil graag iets van haar hebben, niet om van jongs af aan te betuttelen, ze gaat gewoond e opfok in (of hij) en tegen de drie komt die weer op stal.
Maar val gewoon voor het karakter van mijn paardje, de gangen, de bouw, dus hoop dit er ook zo'n beetje uit te krijgen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:55

Denk maar zo dat het vaker goed gaat dan dat het mis gaat. De kosten kun je voor een groot deel van te voren al wel zelf bepalen. Het is erg leuk en mooi om mee te maken en natuurlijk is et geweldig om een paardje te hebben waarvan je precies weet wat er allemaal mee gebeurd is in zijn/haar leventje