Ervaringen halen ruiterbewijs?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

andiamo97

Ervaringen halen ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 17:46

Nou de titel zegt het al. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die hun ruiterbewijs al gehaald hebben. Ik ben erg nieuwsgierig en vraag me af hoe de examendag bij jullie verliep, of het pittig was en waar ik op moet letten. Ik ga namelijk waarschijnlijk op 23 april voor mijn ruiterbewijs. Dus alle ervaringen zijn welkom!

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 09:18

En ik zou ook graag willen weten of jullie je ruiterbewijs ooit gehaald hebben op jullie eigen paard of op een paard van daar. En hoe dat beviel.. Ik denk namelijk niet dat ik het op mijn eigen paard ga doen i.v.m. vervoer..

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:26

Ik heb mijn ruiterbewijs begin vorig jaar gehaald bij 't Reelaer op een paard van hen, omdat ik Amo niet mee kon nemen.

Gewoon de theorie heel goed leren. Zeker de hoofdlijnen kennen. Ze vragen bijvoorbeeld geen inhoudelijke vragen over ziektes, maar noemen een naam en vragen dan; is het een ziekte, beengebrek, oid. Tenminste zo was het bij ons.
Verder de praktijk...goed op de details letten, netjes zitten, en je niet druk maken want het stelt niets voor. De proef in het dorp...opletten dat je voorrang verleent, bij elk kruispunt stoppen en kijken, niet over putdeksels rijden (mag niet!), en zo veel mogelijk draven, overal waar mogelijk is moet je draven.

Succes.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 09:31

Oké thanx Ik wacht nog op het theorie boek, hoe lang duurde dat voordat jij het in huis had? Mijn zusje gaat namelijk ook mee om dr ruiterbewijs te halen, maar die leert niet zo snel. En ik heb het zo druk met leren voor school dat ik het ook wel ruim van te voren moet hebben om alles in te plannen..

andiamo97

Re: Ervaringen halen ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 10:52

Is er verder niemand die hier ervaring mee heeft?? Dat valt tegen dan hahaha...

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:12

hey, ik heb al bijna 4 jaar geleden mijn ruiterbewijs intern bij 't reelaer gehaald.
Vond het rijden er gemakkelijk, alleen het opstappen was ik niet gewend.

Ze vragen geen extreem moeilijke dingen, alleen mar dingen die je gewoon hoort te weten in de paardenwereld!

het ruiterbewijs heb ik nog nooit gebruikt om in een natuurgebied te gaan rijden, wel al vaker voor de goede verzekering

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:14

Ik heb het idee dat het met het jaar moeilijker wordt. Ik heb hem nu 9 jaar, en ik hoefde alleen een dun boekje te leren, waar je 15 vragen over kreeg, en een stukje rijden.

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:17

Best makkelijk te halen, heb hem nu 2 jaar geleden gehaald op een paard van stage die ik mocht lenen.
Theorie goed leren, en als je al netjes kan rijden wordt het geen probleem om hem te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:17

ik heb de mijne vorig jaar gehaald omdat ie verlopen was, we hadden een slechte accomodatie, was erg nat en drassig, ik was met eigen paard.
leer je theorie goed!! is niet echt makkelijk, en zorg dat je op een rustig paard kan rijden die goed luisterd buiten en ook als je bij de groep weg moet, succes!

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:49

ik heb m 5jaar geleden gehaald!
Vanuit de manege dus daar hadden we theorie lessen.
wij hadden eerst theorie toets. daarna in de bak springen 60cm (op manegepaard in mijn geval, had toen nog geen eigen). beetje dressuren en zonder beugels rijden. degene die voor theorie en in de bak rijden geslaagd waren moesten daarna naar het dorp om te kunnen laten zien dat dat ook goed ging!
Geloof dat van onze groep maar een meisje niet mee mocht t dorp in! (kon dr eigen en later t manegepaard niet in bedwang houden)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:57

Ik heb mijn ruiterbewijs al in 1997 gehaald...das dus al heel lang geleden... Ik deed het op de manege en dus met een manegepony. Ik had toen geen eigen paard. (nu trouwens ook niet... ) Het was toen nog heel makkelijk. Theorie van 35 vragen, je mocht 5 fout en ik had er 3. En het praktijk was ook heel makkelijk. Je moest correct op en af stappen, stappen, draven, galopperen, sprongetje van 60 cm, tussen een smalle doorgang lopen en in de verlichte zit rijden....Eitje dus...maar het is wat ik begreep wel moeilijker geworden...want je moet nu ook in het verkeer rijden...en er zullen wel meer dingen veranderd zijn...maar daar houd ik mij niet mee bezig....heb hem toch al...

Maar je moet er gewoon vol vertrouwen naar toe gaan...als je goed geleerd hebt slaag je met vlag en wimpel voor de theorie en ik denk dat je qua rijden wel goed zit hoor...alvast succes!!

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:00

Ik ben 2 keer op het rijden gezakt, en 2 keer op een paard van een ander

1e op een manege pony die ervan door ging.. Daarover had ik een meningsverschil met de examinator en ben dus gezakt

2e keer reed ik op de pony van een vriend van me.. en er had al een meisje op gereden (lang verhaal). Maar toen ging hij mij uitproberen en weigerde 4 keer ofzo en toen was ik ook gezakt..

voor theorie ben ik zat geslaagd

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 19:43

Ik hoop maar dat het manege paard dat ik krijg geen houten plank is, ik ben best wel verwend geworden met mijn eigen paardje.
En ik spring eigenlijk nooit. Dus wat dat betreft moet ik nog maar een keertje oefenen dan? Weet één van jullie miss hoelang van te voren je het theorieboek krijgt?

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:58

Hoi, zag al reacties van mensen die het ruiterbewijs bij het Reelaer hebben gehaald . Ikzelf heb m daar een aantal jaren geleden gehaald en ik begeleid ook enige ruiterbewijsweekenden daar. Ik weet dus alleen hoe het er op deze stal aantoe gaat.

Mensen komen een heel weekend en hierdoor kunnen ze zich goed voorbereiden op hun examen. Er worden van tevoren paarden uitgeprobeerd, ligt dit paard je niet, dan mag je een andere uitproberen, want we willen wel dat je je goed voelt bij het paard, zodat je het examen vertouwelijk kan rijden. De examen-onderdelen van de praktijk worden allemaal uitgebreid geoefend, heb je ergens moeite mee, kan je dat aangeven en oefenen we daar extra mee of krijg je tips, enz. Zo sta je niet voor onverwachte situaties!
Ook wordt op deze manege de theorie uitgebreid besproken dmv een theorieles. En zo heb je een goede slagingskans!

edit: het boek krijg je geloof ik minimaal een maand van tevoren thuisgestuurd.