Aankoopkeuring

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Aankoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 17:15

Hoe is de normale procedure bij een aankoopkeuring.
Bij welke prijs is rontgenologisch een keuring gewenst (bv verzekering) als aanvullig op een klinische keuring.
Wie betaalt de keuring? Koper of verkoper?
Is het normaal om bv de keuring door de verkoper te laten betalen als het paard afgekeurd wordt en bij goedkeuring door de koper?
Wat is jullie ervaring met keuringsfoto's, komen kleine blessures uit, dus dat het later echt een grote blessure wordt?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:29

meestal zo'n 60 euro voor een klinische keuring, meestal betaald de koper, en bij afkeuring de verkoper, maar dit moet je wel goed afspreken. met de rest geen ervaring.

ikke

Re: Aankoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:40

Wie er wat betaald is een afspraak tussen koper en verkoper.
Persoonlijk zou ik als verkoper nooit een keuring betalen. Ik heb ondertussen een aantal keren meegemaakt dat een paard volkomen onterecht werd afgekeurd.
Verder geen persoonlijke ervaring; ik heb twee paarden gekocht in mijn leven en beiden niet laten keuren.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:46

keuring is voor de koper,je kunt afspreken dat de kosten voor verkoper zijn als hij afgekeurd word maar dit moet je vooraf afspreken.
de meeste verzekeringen willen boven de 4500,- euro fotos zien maar dat scheelt iets per verzekering dat kun je opvragen
een keuring is voor zon 3 maanden en blijft dus koffiedik kijken.
het nadeel is dat zuivere paarden afwijkingen kunnen laten zien terwijl ze nooit kreupel zijn geweest of worden maar andersom kan ook.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:47

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:25

Die wil ik ook wel volgen, mag deze eigenlijk wel een slotje op.......

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 10:53

Ik zie dat het andere topic meer de kant van de klinische keuring op gaat.
Ik wil graag ervaringen horen over een rontgenologische keuring.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:59

Een röntgenfoto zegt iets over de kwaliteit van de gewrichten (want die zet je op de foto). Een goede arts kan er ook een indicatie van de aanhechtingen van bepaalde pezen uit halen. Alles staat en valt met de beoordeling van de foto's, niet elke arts is daar even goed in.

Je kunt niet alles zien op een foto, de weke delen blijven buiten schot. Maar voor artrose, spat, botwoekeringen, ocd ed is het een heel goed middel.

Een goede klinische keuring zegt mij persoonlijk meer dan een rij röntgenfoto's. Het is juist de combinatie van het klinische beeld en de foto's die je een totaalbeeld geven.

Als een paard 12 is, en hij heeft een foutje op de foto's wat er al jaren zit, en hij loopt geen pas kreupel, dan zet je je daar makkelijker overheen dan bij een 3 jarige die datzelfde foutje laat zien. Je moet het allemaal wel een beetje in perspectief blijven zien, geen enkel paard is zonder aanmerkingen maar dat betekent niet meteen dat ze ongeschikt zijn.

Een veelgehoord euvel is miniscule botsplintertjes. Met de huidige digitale technieken zie je gewoon alles. Vaak is de operatie aan zo'n ding risicovoller dan het te laten zitten.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:12

Ik heb nogal wat paarden staan voor de verkoop.
normaal gesproken had ik altijd de afspraak met mijn klanten dat ze de paarden mochten laten keuren op voorwaarde dat als het paard goed gekeurd werdt de kosten voor hun waren en afgekeurd de kosten voor mij.
ik ben daar afgestapt omdat het steeds vaker voor kwam dat de klanten dan eerst flikse buitenritten gingen maken samen met vrienden en vriendinnen en dat ook iedereen even op het paard moest zitten en dan een paar dagen na het afleveren nog even langs een dierenarts gingen.
liep het paard dan onregelmatig van de spierpijn of omdat hij zijn hoeven had bezeerd aan boomstronken in het bos daar keek men over het algemeen niet naar.
nee het paard was kreupel dus werd afgekeurd.
nu doe ik het anders, voor het paard wordt afgeleverd gaan we even zelf bij een dierenarts langs laten hem keuren en als hij goed gekeurd wordt leveren we hem bij de nieuwe eigenaar af.
laat die hem daarna nog een keer keuren en komen daar afwijkende uitslagen uit, jammer dan dat gaan de dierenartsen onderling maar uit vechten, toen het paard van het erf af ging was hij goed.
zo weet ik tenminsten altijd zeker dat het paard bij mij niets mankeerde, het kost mij natuurlijk wel wat centen, maar het gezeur over terug nemen daar ben ik vanaf