Mais goed vor paarden? Of klonteren in de maag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Mais goed vor paarden? Of klonteren in de maag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 16:31

In onze nieuwe stal voeren ze de paarden dagelijk een schepje mais (mais bedoeld als paardenvoer) bij de muesli? Ik heb ooit gehoord dat mais kan gaan klonteren in de paardenmaag en de kans op koliek kan verhogen. Is dit een fabeltje en is mais eigenlijk gezond voor paarden?

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:32

Ik heb even gegoogled, en bij verschillende soorten paardenvoer zit er mais bij. Lijkt me dus niet dat het schadelijk is voor je paard.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:34

Mijn paarden heb ik snijmaïs bij gevoerd wat onze koeien ook eten, het is eiwit arm, ze vinden het lekker en ze zien er mooi rond en vol door uit. Alleen mijn jonge paard krijgt het nu nog...

als het "klontert" in de maag, of het veroorzaakt een verstopping, kun je beter naar het gebit van je paard kijken...

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:38

Mijn paarden krijgen gebroken mais en ik heb er nog geen hinder van ondervonden

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:48

mijne krijgt maismeel....en zemelen werkt ook voor de doorspoeling van de darmen, heb ik me laten vertellen.

palham

Re: Mais goed vor paarden? Of klonteren in de maag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 17:07

Dan weet ik zeker dat mais gezond is en kan mijn paard het in de toekomst ook krijgen!

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:10

ik heb mijn paardvan ze zomer ook mais gevoerd, het enige is dat die van mij er erg druk van werd.

Verder zit het bvaak door muesli en dergelijke heen dus lijkt het me niet schadelijk

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:41

Vlgens mij gebruiken ze mais ook om een paard dikker te krijgen. Maar dat weet ik niet zeker.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:46

Wij hebben het vroeger thuis ook gevoerd, maar zijn er mee gestopt, omdat ze er snel dikker van worden

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:57

Precies, die van mij krijgen het juist om dikker te worden!!

Anoniem

Re: Mais goed vor paarden? Of klonteren in de maag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:01

mais is goed, ze worden er wel dikker van, als je gebroken of hele mais voert moet je het wel laten weken, is beter. maismeel moet trouwens ook geweekt worden.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:26

Mooi dat ik het weet, die van mij mag ook wel wat voller... Ik ben van stal veranderd en moest dus ineens overstappen van basis naar sportbrok. Dat is nu eenmaal wat ze daar geven. Dus moest hij op de helft van zijn voer, van 4 kg per dag naar 2kg. Maar dat ben je wel gaan zien. Nu ben ik het weer langzaam aan het opbouwen, omdat ik me toch een beetje zorgen maakte. Hij begon echt in te vallen. Zolang hij nog te hanteren is voor me probeer ik het telkens weer een beetje op te voeren tot ik denk dat het genoeg is. Maismeel zou miss ook wel een steentje bij kunnen dragen. Toch altijd handig die bokt conversaties..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:28

Dyyy schreef:
Vlgens mij gebruiken ze mais ook om een paard dikker te krijgen. Maar dat weet ik niet zeker.

Yep.
En het kan geen kwaad zolang je he met beleid voerd maar dat is met alles zo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:19

Ik hoor altijd over een handje mais wat goed is voor het gebied, maismeel om de paarden wat aan te laten komen en het zit in mijn voer, dus het zal wel goed zijn dan. Ik zie het trouwens in veel muesli's zitten)

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:29

Mijn pony krijgt ook maismeel om een beetje vol te blijven.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:55

Ik heb mijn merrie van de zomer stukjes mais gevoerd om aan te komen. OMdat je in de zomer juist minder slobber voert. ZO ver ik weet worden ze er niet heet van en alleen dikker. maar ik kan me vergissen. Het paard van een vriendin kreeg op een gegeven moment bijna 9 kg sportbrok en was niet meer te houden. De manege eigenaar vond hem ingevallen dus is hij meer gaan voer hij werd ronder, maar de zus van mijn vriendin is toen ze het nog niet wisten met hem naar buiten gegaan en en heeft toen 3 uur met hm gegallopeerd, omdat meneer niet meer te houden was. Terug op stal kwam de aap uite mouw en zijn ze met maismeel begonnen. Gevolg paard was weerd te hanteren en bleef mooi en viel niet meer in.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:57

ik heb mn paard een tijdje maismeel bijgevoerd om aan te komen, maar daar moet je wel een papje van maken, met water dus.