Overgang brok naar muesli door verandering stal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Overgang brok naar muesli door verandering stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 16:24

Binnenkort verhuist mijn 16 jarige lipizaner ruin (stokmaat 162cm) van een stal op een manege naar een buitenstal. Hij wordt momenteel 1 uur per dag recreatief gereden, komt in winter 2 uur op paddock en in de zomer 3 uur op de wei. Hij krijgt nu s'morgens en s'avonds veel hooi en over 3x per dag verdeeld: 1,5 kilo haver en 1,5 kilo normale brok. Hij verhuist midden februari naar een 'openstal', waar hij 12 uur in de winter op paddock staat met veel hooi en in de zomer 12 uur weide. S'avonds staat hij in een paddockbox met weer veel hooi. Hij zal 4 keer per week half uur tot uur recreatief bereden/gelongeerd worden. Daar voeren ze de paarden muesli. Mijn vraag is: hoeveel moet ik hem gaan voeren en hoe kan ik het beste de overgangsperiode van brok naar muesli laten plaatsvinden?

RUBYWHITE

Re: Overgang brok naar muesli door verandering stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:33

Mijn paarden krijgen sinds okt. 05 alleen nog maar Pavo Stimix. Voorheen onderhoudsbrok en basis brok, maar door een aantal koliek aanvallen heb ben ik over gegaan op stimix (mijn DA en ik dachten dat het bij de brok weg kwam, later bleek het dus bij het hooi weg te komen). Eigenlijk kon ik ze wel weer gewone brokken gaan voeren, maar op de stimix doen ze het prima. Zitten mooi in hun vacht, ze hebben een goede darmflora en genoeg energie. Mijn ene rijpaard merrie (1m63, kwpn) heeft nu alleen een lichte training (ivm mijn rug) en krijgt 2x daags 1/2 kilo stimix. Mijn andere merrie (1m72, kwpn) krijgt voor haar training 2x daags 1 kilo stimix. Verder 5x per dag krijgen ze hooi. Ze doen het er goed op...

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:34

eerst moet je de samenstelling weten van de muesli die hij daar gaat krijgen

aan de hand daar van en van de voedings waarde van de brok kan je uitrekenen wat hij ongeveer nodig heeft

hou ook rekening met meer of juist minder arbeid en ga geleidelijk over op het nieuwe voer
je kan daar rustig een maand voor uittrekken, hou hem goed in de gaten wordt hij dikker of dunner hoe is de mest???

als je daar allemaal rekenig mee houd kan het eigenlijk niet mis gaan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:36

VEP's/arbeid/ruwvoer vergelijken is het beste wat je kan doen.