criterea martingaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

criterea martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 08:50

hoi, bij ons op stal is er weer iets nieuws iedereen moet na de thieemann teugel nu weer een martingaal. Ik rijd mijn twee paardjes al jaren tijdens het springen met een martingaal, volgens mijn instructeur zitten ze goed bij mij. Nu is er vorige week tijdens het springen een paard met zijn voorbeen in de martingaal blijven handen. Niet zo leuk dus. Waar letten jullie op bij het passen van een martingaal? Hoe moet dat ding nu eigenlijk zitten. Op stal zijn de meningen erg verdeeld. De ene wil hem los de andere aardig strak. Waar letten jullie op???? groetjes Tamara

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:22

Op het moment dat een paard netjes loopt, hoeft niet eens perse nageeflijk te zijn, maar gewoon met het hoofd in een positie waarin de ruiter nog controle kan uitoefenen dan moet de martingaal absoluut niet inwerken. Een martingaal is IMO voor "noodgevallen", zodat je kunt blijven inwerken op het moment dat je paard z'n hoofd echt teveel omhoog doet. Niet om je paard naar beneden te trekken, ik vind heel irritant rijden met zo'n knik in je teugels, maar nog altijd beter dan een paardenhals tegen je gezicht aan krijgen.