[Discussie]Springen met bandages om.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

[Discussie]Springen met bandages om.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 12:09

Even een discussie gehad met een vriendin van mij over:
Wie springt er met bandages om(ipv peesbeschermers)?

Waarom?

In principe geven bandages toch veel minder bescherming dan peesbeschermers? En daarbij er onstaat om de benen nog een gruwelijke hitte...als je met bandages rijd.

Hoe staan jullie tegenover het bandagegebruik?

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:26

Vind dit geen discussie verhaal maar meer wat je zelf wilt.

Dat er mensen zijn die met plezier in een drukke bak rijden zonder bescherming moeten ze zelf weten. Maar ga dan niet piepen als ze wat oplopen daardoor.

Ik regelmatig topruiters voorbij komen die meerdere paarden rijden het ene paard rijden ze met bandages de andere met peesbeschermers. Er zal dan wel een reden voor zijn. Ik weet ook dat er een hoop paarden zijn die niet tegen peesbeschermers kunnen.

Is geen discussie maar meer wat het best bij je paard past.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:33

ik persoonlijk zou niet gaan springen met bandages...
Ik zou me bij iedere stap angstig afvragen of de bandages nog wel goed vast zitten, en na elke sprong van mn paard af komen om de bandages te controleren

Groetjes, Lacuna

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:34

Gaat mij niet zozeer om de bescherming, maar met springen kunnen ze sneller losraken en bedenk maar wat er dan kan gebeuren als de benen van je paard verstrikt raken in de bandages.....
Met dressuur heb je minder kans op losgaan en je merkt het sneller als ze los zitten.
Met springen doe je vaak paar hindernissen enzo achter elkaar.

kiekpjot

Re: [Discussie]Springen met bandages om.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:47

ik spring soms in de zomer in de bak maar ik doe toch getten om want heb geen zin dat mijn paard op zijn gezicht gaat onder het springen door dat de bandage los geraakt. .

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:56

Tja, bandages lijkt mij ook wat linker bij het springen. Ik gebruik 3 in 1 beenbeschermers. Ik weet zeker dat hij rondom goed verpakt is en dat er niets los gaat. Denk trouwens ook dat de benen te warm worden met bandages tijden het springen.

kiekpjot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:02

maar dat is denk niet echt een probleem
Maar jha zoals Kris25 zegt is het wel wat linker .. En ik zelf vind het dan niet ''ontspannen'' springen want ja je moet steeds in de gaten houden of je bandages nog goed zitten voordat je weer gaat springen ..

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:05

Mijn paard kan heel slecht tegen beenbeschermers. Hij krijgt rare zweren en pijnlijke plekken ervan.
Ik spring heel af en toe met bandages, wel als iemand toezicht houd, en 't kan zeggen wanneer ze los raken.
Verder, ik zou er gene parcour mee springen, maar een sprongetje kan geen kwaad.
Groejtes

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:05

Een paard wat ik rij rijden we altijd met bandages achter, dit is beter voor zn benen en gallen. Ook met springen en dit gaat gewoon goed! Voor de zekerheid kan je er altijd zo'n extra klittenbandje omheen doen of met tape vastzetten

en sommige paarden kunnen slecht tegen beschermers, dat kan ook een reden zijn!

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 13:28

Nikki_jimmy schreef:
Mijn paard kan heel slecht tegen beenbeschermers. Hij krijgt rare zweren en pijnlijke plekken ervan.
Ik spring heel af en toe met bandages, wel als iemand toezicht houd, en 't kan zeggen wanneer ze los raken.
Verder, ik zou er gene parcour mee springen, maar een sprongetje kan geen kwaad.
Groejtes

Maar er zijn toch ook van die Action beschermers op de markt. Misschien kan je paard wel daar tegen. En daarbij...je paard kan niet tegen beenbeschermers maar wel tegen bandages? Hoe dat zo?

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:01

Ja en die aktion beschermers zijn wel duurder dan bandages.

Kom op zeg als je niet kan bandageren omdat ze dan losraken moet je ze niet omdoen. In al die jaren dat ik rij nog nooit last van gehad. Misschien tijd dat jullie leren bandageren.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:13

Ik reed altijd wel met bandages op springwedstrijden.

Dit omdat mijn pony al behoorlijk wat gelopen heeft en al wat ouder is. Wij vonden dat dit meer bescherming was.

Al met al was het veel meer extra werk en gebruiken we nu eigenlijk altijd peesbeschermers.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:13

peesbeschermers met springen vind ik wel slim, maar ik vind ook dat er nogal eens overdreven wordt. als je gewoon in de bak rijdt zonder te springen krijgt ja paard daat niks van hoor. paarden zijn stevige dieren, geen porseleinen poppetjes! ik gebruik soms beenbeschermers. in principe alleen met springen of met racen. en omdat ik het mooi vind staan. meer niet omdat hij iets oploopt wanneer hij ze niet draagt...

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:15

Ik wil absoluut geen bandages omdoen met springen. Met dressuur trouwens ook niet.
Mijn paarden lopen dressuur met blote benen, daar krijgen ze niks van. In het bos of met springen krijgen ze peeskapjes om, dan kunnen ze zichzelf niet bezeren. Met bandages zou ik veel te bang zijn dat ze losgaan of afzakken. Ik kan wel redelijk goed bandageren, maar ik vind het gewoon een eng idee dat het los kan gaan.

RUBYWHITE

Re: [Discussie]Springen met bandages om.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:18

Ik rij zowel met bandages als peesbeschermers om, als ik mijn paarden laat springen kies ik toch altijd voor peesbeschermers dan bandages. Ik weet dat ze veel enthousiaster gaan bewegen en 1 paard tikt zichzelf daarbij behoorlijk aan. Dan bieden de peesjes meer bescherming dan bandages...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:22

bandages kunnen net zo goed losgaan met dressuuren. denk eens als je paard met wijken bv tegen zijn eigen benen aankomt, dan kan de sluiting al los gaan. als je goed bandageert met de sluiting aan de buiten kant kan er bijna niets mis gaan. ook niet met springen. meestal rij ik in setjes (dekje+bijpassende bandages) en bedenk ik me pas als het dressuuren goed gaat dat een sprongetje op dat moment ook wel goed zal gaan. dan kom ik echt niet van me paard af om nog die bandages af te doen. of je nu springt of dressuurt, als je de bandages goed om doet heb je met bijde evenveel kans dat ze los raken. en door het springen word het niet warmer onder de bandages. (of het moet zijn dat ik "alternatieve" paarden heb )

Sjef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:48

Ik ben zoiezo een tegenstander van bandages dus zou ze ook niet met springen gebruiken.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:56

"vroeger" liepen er veel paarden in de springsport met bandages.
beschermers zijn gewoon makkelijker, laten we eerlijk zijn, als je er als groom bijvoorbeeld 3 oid in een kleine Z rubriek hebt doe je liever mooie beschermers om dan dat je elk paard moet bandageren.
Maar losgaan? Als je goed bandageert gaan ze echt niet zomaar los hoor! desnoods voor de zekerheid nog een klittebandje of tapeje eroverheen en alles zit prima!

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:57

Met spring wedstrijden doe ik meestal voor peesjes en achter beschermers of bandages.
Maar ik heb ook weleens bandages voor om gedaan en laatst heb ik ook gesprongen met bandages.
Maar ik vind dat het er vanaf hangt wat je om doet.
Wil je echt hoog gaan kun je beter peesjes om doen maar als het gewoon even erom gaan van 'springen' kun je net zo goed bandages om doen

(Peesjes geven wel meer bescherming hoor!)

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:09

Ik gebruik zelf erg weinig beenbescherming bij mijn pony's, maar ik heb vroeger een pony gereden die altijd dikke voorbenen kreeg bij het aantikken van de balken. Bij haar deed ik bandages om als bescherming (in die tijd kad ik nog nooit van drie-in-eenbeschermers gehoord). De bandages hielpen daarbij altijd goed, want ze heeft daarna nooit meer dikke benen gehad na het springen.

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:49

Ik denk niet dat de benen van bandages warmer worden als je gaat springen ipv dressuur. Ik denk dat de hitte dan ong. hetzelfde is. Maar bij springen kunnen ze natuurlijk ook sneller losraken. Denk ook dat kwa bescherming peesbeschermers meer opbrengen dan bandages, maar als je paard niet tegen bandages kan heb je natuurlijk geen keuze,het zal iig meer opbrengen dan zonder iets te springen.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:54

Blackje schreef:
Ook met springen en dit gaat gewoon goed! Voor de zekerheid kan je er altijd zo'n extra klittenbandje omheen doen of met tape vastzetten

Een bandage kan ook losgaan halverwege door afzakken ofzo, dan zou je hele been moeten intapen

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:04

nee, dan moet je gewoon leren bandageren

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:41

Ff paar dingen quoten

meiske16 schreef:
In principe geven bandages toch veel minder bescherming dan peesbeschermers? En daarbij er onstaat om de benen nog een gruwelijke hitte...als je met bandages rijd.

Een bandage geeft inderdaad minder bescherming dan een peesbeschermer. Maar om te zeggen dat de benen onder 'gruwelijke hitte' lijden, vind ik nog wat ver gaan. Een peesbschermer (neopreen en plastic) lijkt mij (wat warmte betreft) erger dan een bandage (ademende stof).

Sizz schreef:
Dit omdat mijn pony al behoorlijk wat gelopen heeft en al wat ouder is. Wij vonden dat dit meer bescherming was.

Hmm, ik snap je reden niet echt. Een bandage geeft juist minder bescherming. Wat heeft zijn leeftijd en klasse ermee te maken ?

RUBYWHITE schreef:
Ik rij zowel met bandages als peesbeschermers om, als ik mijn paarden laat springen kies ik toch altijd voor peesbeschermers dan bandages. Ik weet dat ze veel enthousiaster gaan bewegen en 1 paard tikt zichzelf daarbij behoorlijk aan. Dan bieden de peesjes meer bescherming dan bandages...

Hier helemaal mee eens!

0ojannekeo0 schreef:
bandages kunnen net zo goed losgaan met dressuuren. denk eens als je paard met wijken bv tegen zijn eigen benen aankomt, dan kan de sluiting al los gaan.
als je goed bandageert met de sluiting aan de buiten kant kan er bijna niets mis gaan.

Als de sluiting naar binne gaat wil niet zeggen dat je niet kan bandageren hoor Dan heb je je bandage misschien op de kop afgerold, geen punt, alleen zit de sluiting binnen. En als het sluting gewoon nog goed is, is er ook niks aan de hand Mocht je bang zijn dat het zou kunnen gebeuren dat de sluiting los gaat, doe je toch een stukje tape op ofzo?

Verder dat gezeur over 'hitte dit, warmte dat', ben ik zo zat. Hoe kan 2 stukken stof (bandage en evt onderlap) warmer zijn dat niet ademende neopreen en plastic?? Dat moeten jullie mij toch nog echt een keer uitleggen.

En tja verder snap ik niet waarom iemand met bandages zou gaan rijden.
Dressuur kan ik inzien, want aangezien een bandage geen steun geeft, kan je mooi rijden.oefenen, met een minimale bescherming. De paarden moeten toch helemaal zonder in de ring? Waarom dan met steun oefenen?
Maar op spring wedstrijden mag je gewoon peesjes etc om..waarom zou het paard zonder moeten kunnen??? Is dat niet gewoon risico op blessures verhogen voor niks?

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:57

ik bandageer achter wel eens,
omdat ze de balk nog wel een met dr achterbenen meenam en daar x wondje van had :
bandages beschermde genoeg om geen wondjes te krijgen.

voor de rest zijn wij bandageren op school verplcht.

maar dit dit is ze zoveelste discussie over banages..
misshcien de zoekmachine ?