Dikke Pony!!!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kelsietje

Dikke Pony!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 09:54

Hoihoi,
mijn nrps pony is wat aan de dikke kant.
Dat komt waarschijnlijk door te veel gras, ze staat per dag ongeveer 3 uur in een grote wei.
s'Ochtends en s'avonds krijgt ze een halve schep basisbrok van subli en hooi.
Ook krijgt ze in de avond wat wortels.

Wat kan ik het beste doen om haar wat te laten afvallen?

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:55

Ik heb thuis wel een boekje over voeding volgens mij staat het daar wel in beschreven hoe je dat op de beste manier doet zodra ik thuis ben zal ik even voor je kijken.

Kelsietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 10:09

graag!!!!!!!!!!!!!!
dankjewel

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:59

Hoeveel beweegt ze per dag?
Denk aan longeren, rijden, enzovoorts..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:05

afslanken is iig belangrijk, een te dikke pony zal moeite hebben met het dubbelop extra gewicht als ze bereden wordt. plus dat ze last kunnen krijgen van de benen door het gewicht.
de brok kan je zowiezo weglaten. een combi van gras en hooi met een mineraalblok is voor een gezond paard voldoende. en verder veel bewegen, dat is het belangrijkste!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:15

er zit nu gen voedings waarde meer in het gras , als er nog wel veel gras staat eten ze dus enorm veel om aan hun vitamine te komen
3 uurtjes is overigens niet erg veel , betekend ook dat je pony de rest vd dag stilstaat , op wei word er buiten gegeten namelijk ook veel gelopen

weet niet hoeveel je rijd/longeert maar een volle shep brok op de dag is vrij veel voor een pony die weinig gebruikt word

elmiran

Re: Dikke Pony!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:21

Mijn paard was in de zomer ook erg dik. Denk dat het beste toch veel beweging is. Ik gaf mijn paard veel minder brok. Waren veel mensen die dat zielig vonden dat ze zo weinig kreeg enzo maar ze zag er gewoon goed uit, en meer brok had ze echt niet nodig. Heb op school lessen voer gehad. Dan kon je precies uitrekenen hoeveel voer je paard nodig heeft (Ewpa en Vrep ..droge stoffen) maar was wel een beetje ingewikkeld. Heb dat zelf niet gedaan omdat ik toch liever gewoon op t oog voer.

3uur in de wei vind ik zelf nog wel mee vallen. Die van mij stond er echt 5 en soms wel 7 uur in. Zou iets minder brok gaan voeren en meer beweging geven.

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:37

uit het boekje waar ik het over had:

afvallen:
om je paard te laten afvallen kun je een afname in krachtvoer laten samengaan met een toename aan beweging. Voer alle veranderingen wel langzaam door, want als een paard te snel afvalt, kan er te veel vet in het bloed komen (hyperlipamie). Dit kan leverbeschadigingen veroorzaken en het paard kan heel ziek worden. Paarden die bijvoorbeeld 3 kg krachtvoer per dag krijgen, mag je om de vijf dagen 0,5 kg minder geven. Daarnaast hebben deze paarden meer ruwcor nodig. Vervang bijvoorbeeld 1 kg krachtvoer door 1,5 kg grofstengelig hooi.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:52

Idd het krachtvoer minder geven, dus niet twee keer per dag een halve schep, maar per dag een halve schep verdelen over s'morgens en s'avonds. En trainen, rijden, longeren, dat wil ook altijd wel helpen. (zo heb ik het gedaan toen mijn pony wat te dik was, en het heeft geholpen, bij haar toen) Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel ze te dik is. Die van mij maar een beetje, maar merkte het aan de singel van het rijden, maar als ze veel te dik is, moet je het misschien anders proberen.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:42

Suzanne_k schreef:

afvallen:
om je paard te laten afvallen kun je een afname in krachtvoer laten samengaan met een toename aan beweging. Voer alle veranderingen wel langzaam door, want als een paard te snel afvalt, kan er te veel vet in het bloed komen (hyperlipamie). Dit kan leverbeschadigingen veroorzaken en het paard kan heel ziek worden. Paarden die bijvoorbeeld 3 kg krachtvoer per dag krijgen, mag je om de vijf dagen 0,5 kg minder geven. Daarnaast hebben deze paarden meer ruwcor nodig. Vervang bijvoorbeeld 1 kg krachtvoer door 1,5 kg grofstengelig hooi.

nou dit zegt denk ik wel genoeg

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:46

wan schreef:
Suzanne_k schreef:

afvallen:

nou dit zegt denk ik wel genoeg

idd

Grandmommy

Re: Dikke Pony!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:04

Wat ik zou doen als ik jou was is eens met de dierenarts overleggen. Die kan kijken of ze echt te dik is, en wat voor aanpassingen aan het voer je kunt maken. Dit zelf doen vereist kennis van zaken, je pony moet tenslotte wel goed blijven eten! Mijn pony is erg breed gebouwd en door haar leeftijd krijgt ze een hangbuikje, maar de dierenarts heeft vastgesteld dat ze niet te dik is, ze is nu eenmaal een stuk zwaarder gebouwd dan andere pony's van haar hoogte/ras.
Als je pony echt te dik is en het haar op wat voor manier dan ook belemmert in haar doen, dan kun je kijken naar aanpassingen. Eventueel kun je ook je trainingsprogramma aanpassen om ' probleemgebieden' wat meer te behandelen.

Kortom, ik kan je aanraden er iemand met absoluut verstand naar te laten kijken, dan krijg je naar mijn mening het beste resultaat.