Drachtige merrie drinkt amper.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Drachtige merrie drinkt amper.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:23

een merrie die bij mij in training staat (haflinger van bijna 4) drinkt amper. ze haat 10 liter per dan lang en al niet. ze is 4 april uitgerekend. ze werkt niet zo super veel hoogstens 2 uurtjes per week. voordat ze bij mij kwam is er nooit echt goede controle geweest op haar drinkgedrag omdat ze 24/7/365 op de wei stond. ik heb het water ook al gemengd met lauw water dat het niet koud is. de DA heeft er gister naar gekeken want die was er toch, maar kon niets vinden waar het aan zou kunnen liggen.

verder krijgt ze per dag 2 manden kuil. en 1 á 2(afhankelijk van de grote) voederbieten.

ze drinkt dus nog geen 10 liter per dag terwijl de andere makkelijk 20/30 liter per dag drinken en die werken niets meer dan zei.

aangezien ze drachtig is maak ik me er wat zorgen over.

volgens mij is het niet normaal maar hoor toch graag iets van jullie

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:30

Heb je ook gekeken naar de rest van de paarden nu het zo koud is?
De hele stal wordt nu met emmers drinken gebracht ivm de vries ( normaal hebben ze automatische drinkbakken ) en geen van alle haalt meer als een emmer water met dit weer.

ellepel

Re: Drachtige merrie drinkt amper.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:36

in kuil zit natuurlijk best veel vocht, samen met het koudere weer kand at een reden zijn voor minder drinken.

omdat het nu koud is verbruiken de paarden minder vocht, dus nemen ze ook minder op.

voederbieten bevatten natuurlijk ook een grote hoeveelheid vocht.
tel het vocht uit de kuil en de voederbieten bij elkaar op en ik denk dat je dan wel op meer dan tien liter uitkomt.

ik dnek niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor, niet elk dier drinkt evenveel, is bij mensen ook verschillend he?

ik heb zelf een ruintje die op hooi staat geen bieten krijgt en ook maar tien liter per dag drinkt ( nu 1 emmer vol)