van stal naar schuilstal, wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

monky27

van stal naar schuilstal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 23:41

hallo ik ga wegens omstandigheden maandag naar een andere stal.
Me paard staat nu op een luxe stal(wel buitenstal met grote deur)maar ik ga nu met mijn paard naar een andere stal waar ze geen stal krijgt,ze komt in een grote kudde op land met grote schuilstal en ze krijgen onbeperkt kuilgras.Mijn paard heeft nu geen deken om maar toch een wintervacht.Het is op moment nog behoorlijk fris buiten maar me paard gaat dus van stal op land(overdag staat ze gewoon buiten).
Ik vroeg me af of iemand tips heeft wat ik het beste kan doen wel of niet een deken op en wat van hoeveel gram? wel of niet een halsstuk?
http://www.paardendrogist.nl/cache/prod ... ctID=26182 deze deken wil ik eigenlijk kopen,maar twijfel een beetje of het wel of niet een goede keuze is.
Laatst bijgewerkt door Karin op 26-01-06 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Sily

Re: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:44

Probleem met in een kudde staan is vaak dat er van dekens niets overblijft, of staan er meerdere in de kudde met deken?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:53

Het voordeel van buiten staan is dat ze kunnen gaan bewegen als ze het koud krijgen. Door de onbeperkte hoeveel kuilvoer krijgt je paard genoeg calorieën binnen om zichzelf op temperatuur te houden. Meestal redden ze het prima hoor. Als ze hun haren overeind zetten heeft de vacht een goede isolerende werking. Ik zou het eerst even aankijken... Door de schuilstal en de groep kan je paard ook al uit de wind staan, dan kunnen ze prima tegen kou.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 00:04

Ik zou evt een regendeken opleggen, zodat ze iig niet doornat kan worden. Of anders een najaarsdeken. Paarden kunnen het beter een klein beetje te koud hebben dan te warm en gaan zweten onder de deken. Ik zou sowieso geen halsdeken kopen. Evt. zou ik je anders de Bucas Power Turn out LIGHT aanraden, die is niet zwaar, niet dik, gaat niet snel kapot, ademt heel erg goed en kan van +18 tot -15.... Ik heb m ook. Is te koop bij Paardendrogist...

monky27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 19:17

Bramblerose schreef:
Ik zou evt een regendeken opleggen, zodat ze iig niet doornat kan worden. Of anders een najaarsdeken. Paarden kunnen het beter een klein beetje te koud hebben dan te warm en gaan zweten onder de deken. Ik zou sowieso geen halsdeken kopen. Evt. zou ik je anders de Bucas Power Turn out LIGHT aanraden, die is niet zwaar, niet dik, gaat niet snel kapot, ademt heel erg goed en kan van +18 tot -15.... Ik heb m ook. Is te koop bij Paardendrogist...

he ik heb toevallig een deken van paardendrogist bestelt een bucas deken ook maar wel met hals http://www.paardendrogist.nl/cache/prod ... ctID=26182

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:37

Mijn haf staat ook in een paddock met schuilstal. Nadeel bij ons is dat het onbeperkte kuilgras in de schuilstal staat en dat nieuwe paarden daar niet altijd bij mogen. Sommige durfen geeneens de schuilstal in in het begin. Als je paardje wel makkelijk bij het voer kan en bovendien wanneer hij/zij wil naar binnen kan dan hoeft ie geen deken denk ik. Maar stel dat ie niet goed bij het kuil kan en ook niet naar binnen mag dan zou ik hem/haar zeker een dekentje opdoen.

Poosje81

Re: van stal naar schuilstal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:45

Mijn voormalige tinkermerrie kwam van een binnenstal met een dikke winterdeken in februari. Ze ging naar een paddock met inloop'stal' en ik heb zelfs die deken afgegooid

Als ze kunnen schuilen tegen regen en gure wind, ze kunnen bewegen en eten, zou ik me niet te snel zorgen maken eigenlijk...

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:29

urania schreef:
Bramblerose schreef:

he ik heb toevallig een deken van paardendrogist bestelt een bucas deken ook maar wel met hals http://www.paardendrogist.nl/cache/prod ... ctID=26182

Die gaat waarschijnlijk te warm zijn.
Je paard heeft nu een dikke vacht en zal onder dit deken gaan zweten.
Ik had je paard geen deken om gedaan want net als de andere zeggen: als die genoeg hooi heeft zal die zich echt wel warm houden

(ik weet niet of je de bestelling af kan zeggen?)