Goeie manier van spier en conditie opbouw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Goeie manier van spier en conditie opbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 21:17

Ik heb een 16 jarige merrie die een paar maanden eruit is geweest.
Ik wil toch weer aan het werk met d'r maar hoe kan ik dat het beste opbouwen?
En kan ik dan ook beter een ondersteunend voedingssuplement voeren omdat ze al wat ouder is?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:20

Zou eerst lekker gaan wandelen of buitenrijden lekker rechtuit, dan longeren bijv. met pessoa en als dat goed is rustig aan vervangen door meer rijden. Als je onzeker bent kun je ook de hulp inroepen van een fysio die kan een goed schema opstellen precies op jou paard afgestemd.

Ik gaf mijn oudje ook altijd vitaminen bij gewoon voor het geval dat. Weet niet of ze verder goed eet en er goed uit ziet?

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 21:25

Ze eet heel erg goed. het schuift zo naar binnen.
Ze krijgt onbeperkt kuil/hooi
2 kilo equiral sport per dag
En een kwart kilo met een half oud brood en flink wat peen.
Ze ziet er verder goed uit niet te mager alleen steekt d;r ruggegraat iets uit. Maar hoorde dat dan kan komen omdat ze geen bespiering meer heeft.
Ik merk dat ze met rijden in de bak na 40 min rustig aan toch wel moe word.
Terwijl als ik longeer (alleen een hoofdstellete en longeerlijn) staat ze na 20 a 30 min echt ze dampen en te zweten. dat lijkt mij nou niet zo goed. Ze is wel heel snel droog en snel op adem.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:38

Dan is een supplement niet nodig hoor je voert voldoende brok en genoeg hooi/kuil. Als ze nog goed kauwt en de mest is goed zal het met de vertering ook nog wel goed zitten.

Die ruggegraat lag bij mijn oudje ook wel een beetje bloot toen hij minder deed dus denk wel dat dat aan de bespiering ligt. 20/30 minuten longeren is lang zat toch (dacht ff dat ze helemaal niets meer deed). Vind het altijd best wel belastend op een cirkel. Met rijden zou ze wel meer aan moeten kunnen idd. Neem rustig de tijd voor het opbouwen iig.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 21:54

Ik probeer haar toch een beetje aan het werk te zetten. Maar ben bang dat ik het te snel doe of op de verkeerde manier. En of ze wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.
Ik denk dat 15 a 20 min longeren nu nog voor haar lang zat is. En dan met 5 min uitbreiden als het beter gaat.