Paard op steile helling?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MiVita

Paard op steile helling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 19:32

Hallo, even een vraagje...

We hebben (mn vriend en ik) ons oog laten vallen op een klein boerderijtje met stallingen en heel veel weidegrond. De weiden liggen echter wel op een serieuze helling...
Kan dit echt veel kwaad om een paard op te laten grazen ivm verhoogde kans op blessures bij uitglijden bij nat weer?

_Dunja_

Re: Paard op steile helling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:33

Paarden in het wild leven ook op stijlere heuvels dus op zich zijn paarden dit vanuit de natuur gewend.
Wel gaaf zeg als je je paarden lekker thuis kan stallen

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:37

Dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.

MiVita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 20:04

leek mij ook niet dat dit kwaad kon maar had toch al veel negatieve reacties gekregen...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:06

Vertel...

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:06

juju schreef:
leek mij ook niet dat dit kwaad kon maar had toch al veel negatieve reacties gekregen...

kijk ik kan niet zien hoe stijl die heuvels zijn, maar goed als het super nat weer is kan je ze toch ook op stal zetten of in een paddock of zo

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:07

Als ze de hele dag de zelfde kant op lopen (eenzijdige belasting) lijkt het me minder maar dat doen ze toch niet.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:09

Als je naar Yvonne van der Velde (top vd endurance) kijkt (www.dutchjoy.nl) die zweert bij hellingen en heuvels in haar weiland. Haar weilanden liggen dan ook in de Ardennen en dat zijn behoorlijke heuvels. Daar worden de paarden alleen maar sterk van en bewust van hun benen.

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:13

ik rijd zelf op steile hellingen met me belg. die moet dan zorgen dat ze iet naar benden glijd en idd de schouders worden er heel sterk van plus ze gaan opletten waar ze lopen, mijn belg staat meestal op een plat weiland maar in de zomer is het weiland aan de dijk veel beter. was ook altijd bang dat ze naar benede donderde in de sloot maar dat is nog nooit gebeurd

MiVita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 20:51

Wel die van mij is nogal een wildebras dus kreeg zo reacties van: als die weer onozel gaat doen, glijdt ie weg en breekt ie zijn benen

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:05

juju schreef:
Wel die van mij is nogal een wildebras dus kreeg zo reacties van: als die weer onozel gaat doen, glijdt ie weg en breekt ie zijn benen

paarden gaan echt niet maf doen als ze onstabiel zouden zijn hoor.
bij ons op stal zijn ook de wildebrassen mak hoor als het glad is

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:07

als het alléén maar op of aflopend is, dus geen mogelijkheid om recht te staan grazen......lijkt me niet verstandig.
Bij ons had een fokker jonge paarden op de dijk, helaas hadden 3 van de 8 op 4-jarige leeftijd artrose........is verkeerde belasting van de spieren als het langdurig is, vooral bij jonge paarden in de groei.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:09

Mijn paardje staat 's zomers ook wel eens een paar uurtjes op een echt stijle helling, kan het gras in haar weitje weer even bijgroeien (lukt goed hoor, in een paar uurtjes )Idd, volgens mij kan het ook geen kwaad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:15

broadway schreef:
als het alléén maar op of aflopend is, dus geen mogelijkheid om recht te staan grazen......lijkt me niet verstandig.
Bij ons had een fokker jonge paarden op de dijk, helaas hadden 3 van de 8 op 4-jarige leeftijd artrose........is verkeerde belasting van de spieren als het langdurig is, vooral bij jonge paarden in de groei.

Artrose is soms over erfbaar, ook een factor om bij stil te staan. Verder kan voeding (gebreken aan bepaalde stoffen) een rol spelen, etc.
Hier groeien Garranos in de bergen op en ik weet niet van Garranos met artrose. Zelfde geldt voor andere typische bergrassen als Haflingers, Welsh etc.
Hier bestaan eigenlijk geen vlakke weides, maar dat is eerder gunstig dan nadelig voor bespiering en skelet.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:16

Nee, ik geloof niet dat het kwaad kan. Hier in de buurt gaat alles op en af en koeien, paarden en schapen staan er gewoon lekker op. Maar bedenk wel het volgende: een stijle helling is ten eerste moeilijk te onderhouden (maaien, slepen, uitmesten met de kruiwagen e.d.). Ten tweede heb je in de winter meer last van gladheid, slijk, glijsporen,...

Bij ons in een stuk van de wei erg stijl. Daar houden we bij nat weer de paarden het liefst van weg. Als ze lopen kunnen ze soms bijna niet meer stoppen voor de schrikdraad beneden