riem waarmee het zadel niet glijdt

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

binky

riem waarmee het zadel niet glijdt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 18:46

Omdat onze tinker wat aan de mollige kant is gewoon dik dus en daarbij ook nog eens bijna geen schoft heeft glijd het zadel snel van zijn plaats.
Nu wil ik er een riem[?] wat vast zit aan de singel en over zijn borst gaat naar beide kanten van het zadel,zodat het niet zo snel naar achter toe glijd.
Hoe heet dat? is dat een borsttuig,een vork?Wie kan me het vertellen. Jajajaja ik ben een net beginnende ruiter wat betreft tuig enzo
Laatst bijgewerkt door Karin op 28-01-06 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Pendrag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:49

Volgens mij heet dat een voortuig. Kijk anders ff op de site van divoza of zo.

Wat je niet moet doen is een voorsingel kopen. Hiermee blijft je zadel ook meestal heel goed liggen maar het is een doffe kwelling voor je tinker doordat er heel veel druk komt op 2 kleine stukjes van de voorsingel.

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:21

Behalve dat een voorsingel heel veel druk geeft op een klein oppervlak, zou hij in deze situatie zowiezo niet helpen, omdat het zadel naar achteren schuift, en een voorsingel is bedoeld om te voorkomen dat het zadel naar voren schuift.

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:02

Verplaatst naar Vraag Maar Raak.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:18

Dat heet een borsttuig/voortuig. Meestal hebben ze een afneembare martingaal. Ik heb met lange ritten meestal een aan het zadel, niet omdat mijn zadel naar achteren glijd maar zodat niet alleen de singel (en dus de buik) het zadel op z'n plaatst hoeft te houden bij bijvoorbeeld een heuvel op galoperen.
Ze zijn er in verschillende modellen en er zijn hele dure en hele goedkope. Ik heb er een van 15 euro en die is prima.

Een paar verschillende. Bij de eerste en de tweede kan de martingaal eraf. Je hebt ze ook met breed elastiek, maar daar kan ik even geen plaatje van vinden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:42

Idd, wat Anouar zegt klopt

binky

Re: Hoe heet..............?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 18:17

Bedankt meiden,daar heb ik wat aan! Weet nu hoe het er uitziet en hoe het heet hahahaha sla ik niet zo'n flater in de ruitersport zaak hahahah

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:33

Okee, misschien moet je vaker langs gaan (of net als ik, bijna iedere week )

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:46

zou voor de onderste gaan de bovenste helpt niet je zadel op zijn plek te houden , je hebt er ook nog die en aan de singel zitten en aan de zijkant vh zadel , bij interesse heb nog wel een mooie als je geen standaard wilt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:34

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:15

waar heb jij die dan gekocht voor 15 euro?
Ik kan ze onder de 30 euro bijna niet vinden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:57

Vroeger gingen we veel op vakantie naar Ruurlo (achterhoek) en daar was een hele grote paardenwinkel waar ze veel spullen voor heel goedkoop hadden. Daar heb ik ze vandaan.
Maar ik weet natuurlijk niet wat er voor winkels bij jou in de buurt zitten.

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:07

nickyu schreef:
zou voor de onderste gaan de bovenste helpt niet je zadel op zijn plek te houden , je hebt er ook nog die en aan de singel zitten en aan de zijkant vh zadel , bij interesse heb nog wel een mooie als je geen standaard wilt

Die bovenste werken prima
mijn springzadel schoof als ze rare sprongen ging maken iets naar achteren.
ik heb da bovenste borstuig en nergens meer last van!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:05

noem het dan maar persoonlijke voorkeur , misschien omdat ik ook men , maar bij de bovenste vind ik persoonlijk de druk die er komt naast de schoft minder plesant (lijkt mij minder prettig dan op de borst )
misschien komt dat weer door de bouw van mijn paard dat ik daar de druk dan te hoog vind ..

sidneey bij mij misshien

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:14

Ik zie niet hoe de druk bij de schoft hoger wordt bij een voortuig en de druk hoger is voor op de borst bij een borsttuig?
En ik men ook

En een persoonlijke voorkeur is niets mis mee, maar dan zou je eigenllijk niet moeten zeggen dat die anderen niet helpen of werken

Ik heb ook een jachttuig bij de pony, had eerder zo een als op de link....

in Ruurlo zit een groothandel

Horsea_nl

Re: riem waarmee het zadel niet glijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:02

wij hebben dat bij onze fries.. echt verschrikkelijk is dat.. super mooi beesje alleen alle zadels glijden ... je moet gewoon een martingaal kopen met borsttuig en de martingaal riempje eraf halen echt het werkt super!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:09

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:26

Ik heb voor mijn tinker een western borsttuig gekocht, die zijn vaak iets breder dan de engelse en snijden dus minder..
Ik heb em niet al te strak, maar meer zodat het zadel niet helemaal onder zijn buik kan schuiven, of naar achteren bij een flinke berg..
En wat bij ons ook al veel hielp, mijn nieuwe barefoot zadel
Afbeelding

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:59

ja ik zoek ook iets , maar dan voor mij shetlander. Ik heb een pannekoek zadeltje en er word af en toe op hem gereden en wil dus iets hebben waardaar het zadel niet alle kanten op glijd ?...

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:21

tr3 enz .. heb nog nooit een pannekoeje op een shet gezien die niet glijd
rechtzitten is iig de zijwaarste en verder een staartriem

alane -> bij mijn voriige paardje merkte ik enorm groot verschil tussen de 2 , de borsttuig liep die normaal bij die hoge naast /voor de schuders
liept tie een partij te K*tten dat wil je niet weten
vooral kortere passen waren het resultaat
mijn huidige merrie reageert er beter op die heeft nu zoeen als de bovenste maar dan 3 x zo breed
die smalle met elastiek lag ze na 3 x rijden al open van ..

ken der dus al 2 die echt een voortuig nodig hebben (door de bouw vh paard) en slecht reageren op de bovenste

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:31

@ MysticTinker: Doorgaans zijn de voortuigen in de maat die jij hebt aangeschaft eerder voor de sier dan ter voorkoming van het verschuiven van het zadel. Voor Ranchpaarden worden de wat stevigere exemplaren gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:49

Ja klopt, ik heb em ook vooral voor de sier, en zodat het zadel nooit onder de buik kan gaan hangen (wat ik al dus twee keer heb meegemaakt bij mensen die ik ken). Van een echt degelijk western voortuig had ik even geen foto.. Die op jouw foto's is precies wat ik bedoelde Mooi breed en stevig