Overgang naar 'openstal'? Ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Overgang naar 'openstal'? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 16:56

Na veel nadenken heb ik besloten dat mijn 16 jarige lipizaner ruin naar een stal verhuisd, omdat hij daar in de winter en in de zomer 12 uur naar buiten kan en een padockbox heeft. Het is wel een stuk eenvoudiger, maar ik denk uiteindelijk beter en geeft het mij minder stres, omdat ik niet ervoor moet zorgen dat hij elke dag gereden wordt. In de toeksomt is ons huis 1,5 km van hem weg.

Het verschil met zijn vorige stal is dat hij in de oude stal in de winter maar 2 uur naar buiten kwam en in de zomer 3 uur, nu dus 12 uur. Hij werd altijd 1 uur per dag gereden door bijrijders, die ik ga afzeggen. Hij stond met 40 paarden op een stal, nu met 2 anderen. Ik heb nu geen binnenbak meer, maar kan wel direct in het bos en in het weekend kan ik van een binnenbak 1,5 km verderop gebruik maken. Tevens wordt elke dag uitgemest, bij de oude stal maar 1 keer per twee weken, er werd alleen opgestrooid. Er zijn in zijn nieuwe eenvoudige geen automatische drinkbakken, maar het water wordt elke dag op stal en paddock/weide verschoond. In het begin staat hij in de paddockafgezonderd van de andere twee paarden om aan hen te wennen, kan ze wel zien. In April gaan ze met zijn drieeen de weide op. Natuurlijk krijgt hij in het begin ook een dikke deken, omdat zijn vacht nog niet goed dik is.

Ik hoop dat ik hier goed aan doe en wou vragen wat voor ervaringen degenen hebben gehad die ook een paard van een ene soort stal naar een meer eenvoudige stal hebben verhuisd?

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:02

Klinkt als een flinke vooruitgang!
Wanneer wil je de overstap gaan maken?
Voorjaar?
Of nu meteen?

palham

Re: Overgang naar 'openstal'? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 17:10

Midden februari is gepland, anders ben ik bang dat iemand anders de stal neemt. Met een extra goede deken hoop ik dat het niet te koud is voor mijn lipizanerruintje.

Lucifer123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:13

leuk! en nee ik heb er geen ervaringen mee.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:15

Met dekens kun je een hoop 'gemis aan eigen haren' goedmaken.
Zorg wel dat ze waterdicht zijn, maar dat lijkt me logisch.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, mar ik ken wel mensen die ook zo'n soort verandering hebben meegemakt met hun paard.
En geen van die mensen is er ontevreden over.
De paarden ook niet!

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:19

Mijn paardje is niet naar een " open " stal verhuisd maar wel naar een stal waar veel meer weidegang is. Oude stal was in de zomer 3 uur weidegang ongeveer, lag eraan hoe groot de groep was , en in de winter geen weidegang. Nieuwe stal staan ze in de zomer 8 - 10 uur op de wei en in de winter ongeveer 6 uur ( tenzij de wei echt te nat en glad is dan gaat ze een paar uur de paddock in ) Verder heeft ze wel gewoon een buitenstal hier op de nieuwe stal, terwijl de oude stal een normaal " binnenpensionstal " was net binnenbak etc. Ondanks dat het voor mezelf een stuk kouder is, en afhankelijk ben van het weer wanneer ik kan rijden vind ik het een hele vooruitgang. Paardje is veel vrolijker en socialer naar andere paarden. Ik heb er absoluut geen spijt van, en met een dikkere deken moet het vast wel lukken, die van mij is ook een draver x arabier en heeft totaal geen last van de kou/regen. Succes ermee!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 17:21

Ik hoop inderdaad dat het goed gaat, want uiteindelijk is de nieuwe stal natuurlijk veel beter voor mijn paard. Hij houdt weliswaar niet van modder, maar zal daar maar aan moeten wennen, aangezien de paddock na regen modderachtig is. Hij zal ook minder bereden worden in de winter, aangezien ik overdag werk en ik door de week s'avonds niet kan rijden, omdat het donker is, maar hij staat toch de gehele dag buiten. Morgen bel ik mijn bijrijders op, om hen af te zeggen, omdat ze beiden een rijhal willen hebben en de nieuwe stal heeft dat niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:22

Zet hem idd met een goede deken op, en zolang de stal echt open is, zodat hij ook naar binnen kan, en daar beschut is (dus als de wind erop staat, ook in de stal beschut kan zijn, dus niet een hele open wand) Dan het best loslopen met hem, want dan kan hij zelf naar binnen als hij het te koud vind, plus zich zo warm lopen.

Zolang het water dagelijks ververst wordt (en momenteel gebroken dan), zie ik eigenlijk geen problemen. Paarden zijn slimmer dan je denkt

Geniet er gewoon van!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 17:24

Twinducklin: ben erg blij om te horen dat het bij jou ook goed is gegaan, want mijn paard staat nu ook nog in een binnenstal van een pensionstal met binnenbak en is ook geen robuust ras (lipizaner). Ik zie het ook als vooruitgang.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:20

jwoltmanelp schreef:
Twinducklin: ben erg blij om te horen dat het bij jou ook goed is gegaan, want mijn paard staat nu ook nog in een binnenstal van een pensionstal met binnenbak en is ook geen robuust ras (lipizaner). Ik zie het ook als vooruitgang.

Het is ook echt een vooruitgang vind ik. En over dat je paard modder niet leuk vond, vond de mijne ook niet. Als ik haar in de oude stal in de buitenbak wilde zette moest ik zorgen dat het hek dicht was voordat ze los kwam anders stond ze weer op stal Ondertussen loopt ze de modder in en gaat liggen rollen ( midder schone dekens dus )

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 16:35

twinducklin schreef:
[Het is ook echt een vooruitgang vind ik. En over dat je paard modder niet leuk vond, vond de mijne ook niet. Als ik haar in de oude stal in de buitenbak wilde zette moest ik zorgen dat het hek dicht was voordat ze los kwam anders stond ze weer op stal Ondertussen loopt ze de modder in en gaat liggen rollen ( midder schone dekens dus )
[/quote]

Ook mooi om te horen, want Pallas is echt een mietje wat modder betreft, hopelijk komt hij daar snel overheen als hij in de winter op paddock staat. Gelukkig voor hem zijn over 2 maanden de weiden weer open. Maar ja, liever vieze dekens, die ik kan wassen en de hoefjes in de modder dan de hoefjes in eigen mest. Waarschijnlijk worden zijn rotstraalproblemen dan ook wat beter.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:51

klinkt helemaal geweldig!!! ik ben pas ook van stal verhuis (niet voor de weidegang overigens) maar die van mij staat nu 24/7 ook swinters buiten....en het bevalt prima.

Als ik jou was en die keus moest maken zou ik zeker naar die nieuwe stal gaan. Een binnenbak is leuk, maar als je er zelf alleen maar gespannend bent en je het er op je nieuwe stal een stuk relaxter gaat krijgen dan zal dat alleen maar een positieve invloed hebben op jullie beiden!!
succes met de verhuizing en geniet ervan

palham

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 17:02

loutjuh schreef:
klinkt helemaal geweldig!!! ik ben pas ook van stal verhuis (niet voor de weidegang overigens) maar die van mij staat nu 24/7 ook swinters buiten....en het bevalt prima.

Als ik jou was en die keus moest maken zou ik zeker naar die nieuwe stal gaan. Een binnenbak is leuk, maar als je er zelf alleen maar gespannend bent en je het er op je nieuwe stal een stuk relaxter gaat krijgen dan zal dat alleen maar een positieve invloed hebben op jullie beiden!!
succes met de verhuizing en geniet ervan

Loutjuh: wordt er nu al veel relaxter van dat ik weet dat Pallas in de toekomst veel meer buiten staat en ik niet elke dag moet regelen dat hij naar buiten moet of ik rijden moet. Ik kan nu ook mooi zijn eigen voer regelen, hoeveel e.d. en ben sneller bij het bos, waar ik heel graag rijd en Pallas ook!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:24

daarom!!!! en daaarnaast kun je beter ergens prive staan waar het lekker rustig is dan zo'n massale stal met veel luxe.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:28

super dat je dat voor je paard doet! een dikke deken is waarschijnlijk geen overbodige luxe. Tip: kies een ongevoerde waterdichte deken, en leg daaronder een deken naar keuze. Zo kun je wisselen met de dekens als het warmer wordt, zonder een fortuin aan dekens uit te geven..

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:14

ik heb thuis een open stal met paddock. Mijn paarden vinden het heerlijk!
Ik heb altijd de deur open, ook s'nachts. Alleen als ze bezweet is, gaat ze een paar uurtjes op stal. Mijn paarden mogen overdag op de wei, maar kunnen ook terug op stal.In de zomer staan ze vaak ook s'nachts buiten op de paddock, in de winter staan ze veel op- stal. De keus is aan hun.
Ik zou niet meer anders willen, want ze hebben veel vrijheid. En altijd frisse lucht.
Ook iderdaad met rijden is het fijn, want als je een keer niet kan, heeft hij toch beweging omdat hij buiten is.
Ik denk dat je paard je er zeer dankbaar voor is. Een paard is toch een dier dat veel loopt en graag buiten is.