Paarden vakantie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rafikihorse

Paarden vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 16:35

Hai,
Ik ben heel benieuwd of jullie je paard en/of pony wel eens een vakantie gunnen!
Hoe pakken jullie dat aan en hoe vaak doen jullie het?
En dit bij jonge paarden?

Ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:58

Hoi,

mijn paard staat aan huis en krijgt vakantie wanneer ik op vakantie ga Omdat mijn vriend een landbouwbedrijf heeft kunnen wij nooit in de zomer op vakantie. In de winter gaan wij 10 dagen op wintersportvakantie. In de winter staat mijn paard altijd een uur of 6 samen met een andere pony in de bak of als het kan in de wei. Dan is er iemand anders die mijn paard en de shetlandpony elke dag in de bak zet en hem tegen de avond binnen zet. Als de wei begaanbaar is mogen ze de hele dag in de wei. Verder wordt hij dan om de dag gelongeerd om toch in beweging te blijven. We rijden niet echt op hoog niveau, maar een paar dagen voor en na we weggaan/terug zijn bouw ik het rijden een beetje af/op. In de zomer staat mijn paard de hele dag met een andere pony buiten en rijd ik dagelijks 1 tot 1,5 uur en daarbij houd ik 1 rustdag per week aan. Dus het is niet zo dat ik mijn paard een week lang als vakantie voor hem niet berijdt terwijl ik thuis ben. Mijn paard vind het rijden altijd erg leuk. Ik dressuur, spring, longeer en rijd vaak buiten. Ik houd het heel afwisselend zodat hij het werk niet snel beu raakt.

Toen ik mijn paard ingereden heb, heb ik het heel rustig opgebouwd. In het begin reed ik hem 2 a 3 keer per week 20-25 minuutjes. Ik heb het steeds ietsjes opgebouwd en goed gelet op mijn paard of dat hij plezier er in had en alles goed aan kon. Toen heb ik hem juist geen 'vakantie' gegeven, omdat ik hem al weinig belastte en ik bang was hem uit het 'ritme' te halen. Ik denk dat het een slechte zaak zou zijn als je jong paard al toe is aan een vakantie. Naar mijn mening belast je je paard dan ook te veel.

Maar... hoe doe jij het met je paard?

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:24

Mijn paard gaat van de zomer minstens een maand de wei op. Dit hebben we de afgelopen 2 jaar ook gedaan en werkt supergoed. Hij loopt 's zomers zoiezo dagelijks buiten, maar 24/7 op de wei zonder tussendoor te hoeven werken doet hem echt heel goed. Na z'n vakantie pak ik m rustig weer op, hij verleert weinig tot niets en is weer hardstikke enthousiast om aan het werk te gaan. Mijn paardje is 12, maar ook met een jong paard zou ik dit zeker doen. Je paard kan lekker even paard zijn, lekker spelen, eventueel nog wat groeien en genieten van zn 'vrijheid'.

_Dunja_

Re: Paarden vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:24

Mijn pony krijgt heel vaak vrij ik rijd 3 a 4 keer per week en de overige 3 a 4 keer heeft ze vrij.
Ze staan bij ons de gehele dag in de paddock dus komt ze ze ook wel aan haar beweging.

Van de zomer wil ik haar wel een ruime maand vrij geven dan staan ze dag en nacht in het land dan kan ze even bijtanken van het inrijden.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:19

Die van mij heeft vakantie als ik ook op vakantie ga, en ik rijd hem ongeveer 3 of 4 keer per week, dus de andere dagen heeft ie ook vrij, en zomers staat hij dag en soms s'nachts buiten, en in de winter staat hij overdag zo ie zo een paar uren in de bak, dus die van mij heeft geen klagen heeft vak genoeg vakantie

Elly__J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:58

Vakantie werkt bij mensen net als bij paarden, ze knappen er vaak enorm van op! Wel zorgen dat ze er evengoed genoeg uitkomen natuurlijk... ligt er ook een beetje aan of je je paard voor de sport gebruikt of meer recreatief...

rafikihorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 09:56

Thankz voor de reacties!! Erg leuk om te lezen hoe iedereen het doet!
@delphi; De paarden krijgen meestal ook vakantie, als ik vakantie krijg. Maar bij de jonge paarden, wil ik nog wel eens een rustperiode inschaffen. Lekker een weekje in de wei, om alles rustig te verwerken en een weekje "lol" zullen we maar zeggen. Ff relaxen. Niet dat ik ze echt goed hard aan het werk zet hoor, ik doe altijd heel voorzichtig met jonge paarden. Ze moeten het wel leuk vinden. Net als Elly zegt, van vakantie knappen ze enorm van op!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:16

In de winter krijgen mijn pony's minstens 1 dag in de week 'vrij'
Dat betekend los in de bak en lekker wandelen/aan de hand grazen.

In de zomer rijd ik maar 3/4 dagen per week en de rest krijgen ze vrij...staan ze 24 uur per dag buiten in de wei.
Maar ook krijgt mijn jonge pony een paar weken achter elkaar vrij. Niet rijden, soms wel wandelen en verder knuffelen. Knapt ie enorm van op!

Na zo'n rust periode wil hij dubbel zo graag voor mij werken

Mijn oudere pony krijgt niet een paar weken achterelkaar rust, wel gewoon wat dagen per week steeds, maar zij moet regelmatige beweging hebben. Anders word ze erg stijf en ook erg dik wat niet goed is voor haar gezondheid.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:18

-> VMR

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:22

Toen mijn paard ingereden was en alles kende heb ik hem 4 maanden vrij gegeven. Hij is nu een jaar goed doorgereden en staat weer 3 maanden op rust. Ik weet dat het wat langer duurt voordat alle spieren weer opgebouwd zijn na zo'n lange rustperiode, maar ik merk in zijn kop dat hij het echt nodig heeft. Nu staat hij het hele jaar rond 24/7 op het land, dus is het voor mij heel makkelijk om hem vakantie te geven. Ik hoef immers niet te zorgen dat hij wel dagelijks zijn beweging krijgt.

Ik heb wel gemerkt dat een paard pas echt vakantie heeft (voor z'n hoofd) als hij/zij een aantal weken echt niet hoeft te werken. 3-4 dagen in de week niet werken ervaren ze niet als vakantie, dat is dan meer het arbeidspatroon.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:54

De mijne heeft altijd vakantie

Hij hoeft nooit zoveel,
lekker elke dag in de wei,zomers dag en nacht,
Zit nooit een zelfde week indeling tussen,

Soms heeft ie een spontane week vakantie,
En in het weekend heeft ie trouwens meestal ook vrij

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:04

Chuwaz krijgt zomers een week of 2 een beetje vakantie, dan hoeft ie niet veel te doen en lekker lang op de wei staan.
Katinka heeft eigenlijk altijd vakantie, want die staat áltijd op de wei en hoeft lang niet iedere dag te lopen.
De manegepaarden bij ons gaan zomers drie weken een grote weide op, waar ze zich hele dagen vol mogen eten.

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:06

Onze manege paarden en pony's gaan in de zomer voor 3 weken 24/7 het land op, heerlijk vinden ze dat en ze knappen er echt van op!
De pension paarden gaan vaak nog wat langer, dat ligt eraan wat de klant graag wilt

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:13

Als ik op wintersport ben staat mijn paard stil een weekje en als ik op zomervakantie ben vaak 3 weken.
Als ze tussendoor aangeeft pauze nodig te hebben krijgt ze ook even vrij

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:15

Ik ben wel van plan mijn 4-jarige van de zomer minstens een maand echt vrij te geven. Hoe dan ook gaat hij heel de zomer 24/7 het land op, en dan zal ik met warm weer toch ook qua werk minder met hem doen. Sowieso werk ik nu maar 3/4 x per week met hem.

Waarschijnlijk worden het dan ook meer rustige buitenritjes dan echt dressuurmatig werken in de bak. ff wat rust in z'n koppie.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:00

Mijn paarden gun ik zomerdag wel eens een weekje vrij, mogen ze lekker buiten op de wei lopen en hoeven ze niet aan het werk...

Verder neem ik ze ook wel mee op vakantie, dit jaar gaan we een lang weekend op trektocht door drenthe. Vinden ze enorm leuk.Is ook een beetje vakantie

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:13

Als ik op vakantie ga mogen ze zoiezo niet gereden worden. Simpelweg omdat ik er niemand anders op wil hebben.

Verder krijgen regelmatig een rustperiode waarin er minder zwaar getraind wordt en waarin we niet op wedstrijd gaan. Meestal is dat een week of 3, ongeveer 2/3 keer in het jaar.

Sjef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:46

Mijn paarden train ik eigenlijk het gehele jaar door.
Zo nu en dan hebben ze weleens een extra dag in de week vrij... in de zomer wil het weleens gebeuren dat ze slechts 2 a 3 x per week hoeven werken en de andere 4 tot 5 dagen vrij zijn omdat ze dan toch op het land lopen.
Maar over het algemeen werken ze minimaal 4 dagen per week het gehele jaar door.

Mijn jonge paarden gun ik wel wat meer rust, maar ook dan geen weken achter elkaar.

rafikihorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:48

Wat een reacties allemaal!!!
Erg leuk om te lezen! En fijn om te weten hoe anderen het aanpakken!!!