Vraagje voor de crea's

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Vraagje voor de crea's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 16:24

Mijn paard staat, met 3 jaarlingen, in een loopstal.
Deze jaarlingen zijn wel erg onder de indruk van mijn dominante merrie, dus dat zou geen probleem moeten zijn, maar

Ze krijgt nu 1x per dag bijgevoerd, en dan in 1x der hele lading brokken en meusli. Binnenkort gaan we endurance starten en ze zal dus toch iets meer moeten doen en dus ook iets meer moeten eten, maar om nou nog meer in 1x te geven.
het heeft volgens mij op deze manier ook geen zin, ze neemt maar heel weinig op als ze alles in één keer naar binnenwerkt.
Vaker dan 1x per dag voeren gaat denk ik lastig, of ik moet het voor het rijden en na het rijden doen, maar ik weet niet of dat verstandig is. Nu krijgt ze na het rijden eerst wat kuil, en dan der eten.

Nou dacht ik aan het idee van een voerbal o.i.d. Dan doet ze er veeel langer over en neemt ze het hopelijk beter op. Maar ze staat met andere paarden, hoe kan ik voorkomen dat zij ervan gaan eten?
Of moet ik dat dan maar gewoon 'for granted' nemen en dat ze ook wel wat mee zullen snoepen?

EdelweissBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:11

Volgens mij zijn er toch ook van die apparaten die op bepaalde tijden voer 'geven'. Stond volgens mij in het vorige nummer van BIT. Maarja, dat zal wel aardig wat kosten denk ik, en dan kunnen die andere paarden natuurlijk wel gewoon mee eten als die erbij staan.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:13

Ik denk dat het heel moeilijk wordt iets te verzinnen waar alleen jou paard van eet.
Een voerbal (ik gebruik een kleine jerrycan zonder dop, veel goedkoper) is wel handig, maar je kan er niet mee voorkomen dat de rest er ook van eet. Je kan er dan wel meer instoppen, maar je weet dan ook niet precies wat jou paard binnenkrijgt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:16

je kan een voerbal maken door een bal gaten te maken, de dop van een jarrycan eraf, een cola fles gaten boren heeel veeel dingen. alleen bestaat er niets waarbij andere paarden niet mee kunnen eten. kijk eens op http://paarden.hobby-site.com dan bij crea bea´s en dan even zoeken naar iets met voerbal oid. het staat er ergens bij daar...

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:18

Je bedoelt een voerstation! Dat wordt bij melkkoeien ook gebruikt. Ze hebben dan een zender aan het halster of een halsband en het voerstation ziet zo of ze nog brok mogen of niet meer. Maar dat is best een duur grapje zo'n ding!!!

Ik denk toch dat je moet zorgen dat je paard meerdere keren op een dag krachtvoer krijgt! Ik weet niet hoeveel ze nu krijgt, maar ik zou nooit dan 1,5 kilo per keer geven. En bij het voeren voor of na het rijden zou ik zeker een half uur tot uur wachten tussen het voeren en daarna rijden en het rijden en daarna voeren. En als je endurance gaat rijden dan zal je paard wellicht meer en/of ander soort voer moeten hebben.

Een voerbal geeft maar kleine hoeveelheden weg. Dit is meer iets tegen verveling dan een manier om een maaltijd te geven. Je zult ook niet kunnen voorkomen dat andere paarden mee-eten. Als je paard het hoogste in rangorde staat zal die bal misschien geen problemen geven, mits de paarden genoeg ruimte hebben. Anders kunnen ze er ook nog om gaan vechten. Ook moet je kijken of de maat brok die je voert wel door dat gaatje kan. Zo'n bal kan trouwens ook tamelijk frustrerend zijn voor paarden omdat er steeds maar een paar brokjes in kunnen! Niet alle paarden vinden zo'n bal leuk.

Ik zou gewoon iemand proberen te regelenen die je paard straks 2 of 3 keer per dag wat krachtvoer en muesli wilt geven.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 17:21

Carolien007 schreef:
Volgens mij zijn er toch ook van die apparaten die op bepaalde tijden voer 'geven'. Stond volgens mij in het vorige nummer van BIT. Maarja, dat zal wel aardig wat kosten denk ik, en dan kunnen die andere paarden natuurlijk wel gewoon mee eten als die erbij staan.

Je hebt idd die dingen van de actief hit stal ook, die reageren op de chip in je paard... Dus als jou paard dan in zo'n stand staat dan komt er eten voor jouw paard, maargoed, een stand hebben we hier niet

Ja ik denk datik het gewoon is moet proberen.
Ze is wel duidelijk de dominanste en als zij eet dan mag de rest niet in de buurt komen Maar goed, zo'n voerbal rolt natuurlijk, dus ook het eten gaat dan door de hele stal.

Zou je zo'n 'bal' (of fles o.i.d.) niet in een voerbak kunnen doen?
Dan denk ik dat Flower wel bij die bak blijft staan en dat de andere er niet bij komen, totdat het op is...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:24

Heb je echt geen mogelijkheid om vaker te voeren? Of dat iemand anders bij jou op stal, haar een extra voerbeurt geeft? Sowieso, per voerbeurt nooit meer als 2 kg krachtvoer gaan geven, maar dat terzijde. Maar als je maar 1 keer per dag zou voeren, zou ik voor iets krachtiger brok gaan.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 17:56

Maya schreef:
Heb je echt geen mogelijkheid om vaker te voeren? Of dat iemand anders bij jou op stal, haar een extra voerbeurt geeft? Sowieso, per voerbeurt nooit meer als 2 kg krachtvoer gaan geven, maar dat terzijde. Maar als je maar 1 keer per dag zou voeren, zou ik voor iets krachtiger brok gaan.

Ze krijgt denk ik ongeveer een halve kilo brokken (condition xtra pavo) en meusli afhankelijk van arbeid, meestal 1/3 of 2/3 kilo(sportmengelin pavo) nu. Maar zeker weten doe ik dat niet, ik heb geen maatschep.
Maar de brokken gaan we weer minderen, dat was om haar wat dikker te krijgen, ze was doordat ze een 2 weken bij een draver had gestaan die haar niet bij het hooi liet een beetje magertjes geworden, niet echt heel mager maar ze miste de 'volheid' die bij haar hoort.
Nu komt ze al weer goed bij, dus dat kan weer iets minderen (naar een klein handje, 1/4 kilo ofzo), terwijl de muesli voeren we juist op, daar zit de energie in..

Het is erg lastig om iemand 2x te laten voeren ja.... Heel misschien regelbaar, maar makkelijk is het vast niet.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:00

Zo'n voermachine van een Hit Actiefstal of een voerstation uit een koeienstal is een duur grapje voor één paard. Dit kan je trouwens met de hand bijna niet nabootsen: met zo'n voermachine komt een paard zo'n 20 keer per dag terug om de brokken op te eten. Zo'n machine wordt meestal gebruikt omdat het beter voor het paard is om geregeld kleine hoeveelheden voer te krijgen: bij een paard in de natuur is de maag heel de tijd voor 85% gevuld, bij een paard dat maar 1 of 2x per dag krachtvoer krijgt is dit minder dan 50%.

Is het niet handiger om gewoon na het rijden extra brok te geven voor hij weer terug bij de andere paarden gaat?