Nieuwe eisen stallenbouw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MargotM

Nieuwe eisen stallenbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 14:45

Wij willen graag nieuwe stallen bouwen en zijn daarom afgelopen zomer ook naar een aantal adresjes geweest om de verschillende mogelijkheden in het echt te zien en informatie te verkrijgen over de materialen en modellen die gebruikt worden.

Ondertussen hebben we een vergunningaanvraag ingedient bij de gemeente en wachten we (ongeduldig) af of er iemand bezwaar heeft en of de gemeente uiteindelijk de vergunning verleent.

Nou vertelde m'n instructrice dat er (binnenkort(?) nieuwe eisen komen voor de maten van stallen. We willen sowieso al grotere stallen dan normaal: 3x4 of 3x4,5, maar ik vraag me af of het echt zo is en waar ik die eisen dan kan vinden, want na heel veel uren op verschillende sites zoeken kan ik er (tot nu toe) niets over vinden..

Weten jullie hier meer over?

MargotM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 14:46

Sorry, spelfoutje: ik bedoel 'ingedient' met een 'd'..

Pellie

Re: Nieuwe eisen stallenbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:00

eisen voor afmeting van stallen? lijkt me sterk zolang het nog wettelijk wordt toegestaan dat paarden/pony's in stands staan.

MargotM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 15:05

Ja, maar nu is het minimum voor een stal 3x3 meter, en gezien de paarden steeds groter worden (en 3x3 eigenlijk toch al te klein is) zou het minimum groter worden. Ik ben benieuwd of dat echt zo is..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:09

ik geloof dat je dat best naar eigen inzicht kunt doen. 3x3 is inderdaad al gauw te klein, dus als je er zelf wat over te zeggen hebt zou ik het ook groter doen inderdaad

ik heb ook geen idee hoe je hier achter kunt komen.

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:31

ik heb hier ook wel eens iets van gehoord tijdens mijn opleiding ISPH. Daar werd verteld dat in Nederland "in de toekomst" alle paarden uitloop of weidegang moesten krijgen, en inderdaad ook dat de stallen groter moesten worden.

De berekening die ze toen maakten was dat een stal 3x3 goed is voor een paard van max 1.50 groot.
Voor een paard van 1.70 is het 3.40x3.40 (elke keer het dubbel van de stokmaat dus)
Dat zou de gangbare regel "worden"

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:07

De regel is geloof ik 1/2 x de stokmaat in het kwadraat voor de lengte en de breedte maar hoe dit in de wet precies staat weet ik ook niet.

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:52

Er zijn nog steeds geen officiele eisen met betrekking tot de afmetingen van een stal.

Een vriendin van mij heeft vorig jaar een advies afgerond met betrekking tot dit onderwerp voor de EU. Hierin stonden een heleboel zaken die te maken hebben met het welzijn van paarden.
De komende jaren zal hier dus nog wel het 1 en ander in gaan veranderen.
De eisen zullen in eerste instantie gelden voor bedrijven met paarden. Hetzelfde als er binnen de varkensbranche is gebeurd.

Ik weet toevallig dat zij heeft voorgesteld om het paard minimaal 12,25m2 stal ruimte te geven. In normale verhouding betekent dit een stal met een afmeting van 3,5 bij 3,5.

Ik denk dat je paard geen moeite heeft met een grotere afmeting, een in en uitloop mogelijkheid voor zijn stal of zoals je nu af en toe al ziet natuurlijk houden van paarden. Maar dat heeft veel meer te maken met geld, plaats en vergunningen.

Naast een goede stal is voldoende beweging en weidegang net zo belangrijk.

Groet
Conrad

MargotM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 08:20

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!

Hopelijk krijgen we de vergunning, dan gaan we ook pas echt kijken naar hoe groot de stallen worden.
Voorlopig weet ik genoeg

bokkenootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:30

Wij hebben onlangs nieuwe stallen gebouwd en onder meer naar aanleiding van een artikel in het blad "Levende Have"ze op de nieuwe adviesafmetingen gebouwd, te weten 3 x 4 meter per box. In Duitsland schijnt dit al verplicht te zijn en het is de bedoeling dit ook op korte termijn in Nederland door te voeren. Ik weet niet of het de bedoeling is dat de reeds bestaande stallen aangepast moeten worden maar wel dat de nieuw te bouwen stallen aan die eisen moeten voldoen! Succes met de bouw!

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:07

Is het niet zo dat de stal maar een bepaalde hoogte mag hebben ? Wij hebben ook net een nieuwe stal, van 3x5 meter, maar die zit nog onder de hoogte van onze andere stal. Zoiets.. ik weet ook niet hahaah