Wanneer een eigen paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

Wanneer een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 13:32

Waneer een eigen paard?

Ben nu bijna 23, maar vraag me regelmatig af of ik er daadwerkelijk klaar voor ben. Van de ene kant zou ik niets liever willen, van de andere kant is het natuurlijk een gigantische verantwoordelijkheid; eentje die alleen op mijn schouders zal rusten. En ben ik wel in staat er voldoende tijd aan te besteden, ook al denk ik nu van wel? Misschien komt die dag wel nooit… maar ik wil absoluut niet iemand worden die later terugkijkt en dan een leven ziet dat vol zit met “had ik maar”s.

Ik rijd al enige tijd, dus heb zeker wel enige ervaring op allerlei gebieden. Qua kosten (zowel aanschaf als onderhoud) zal ik prima in staat zijn het te redden. Ik bouw liever iets op dan iedere week een uurtje te lessen in een manege. Een eigen paardje lijkt me heerlijk, ondanks de nadelen die er aan verbonden (kunnen) zijn!
Ik zou natuurlijk een bijrijdpaard kunnen zoeken, maar dat doe ik dan liever weer niet. Dan is de verantwoordelijkheid voor het paard van iemand anders me weer iets te groot. Bovendien, als je paard voor jezelf aanschaft, wordt het er meer waarschijnlijk een die past bij jouw wensen, bouw, rijstijl en karakter.

Misschien is een paard aanschaffen zoiets als ouder worden; je krijgt een kind, ineens, terwijl je soms van gekkigheid niet weet wat te doen. Al doende leert men? (Een beetje voorbereiding is natuurlijk nooit weg!)

Hebben meer mensen hier last van of last van gehad? Hoe hebben jullie het aangepakt?

Alvast bedankt!

Goldenflower

Re: Wanneer een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:39

Ik kreeg mijn pony toen ik 14 was. Ik had eerst een verzorgpony genomen om te kijken of ik na een halfjaar nog steeds leuk zou vinden en nog steeds genoeg tijd ervoor had en dat klopte. En mijn ouders kunnen ook zien dat ik serieus bezig ben.

Maar ik mocht pas een eigen pony nemen als ik een ruiterbewijs haalde, dus deed een ruiterbewijsweekend.

Ik kocht gewoon een pony en heb geen spijt ervan. Je kunt een verzorgpaard nemen en kijken of je na een halfjaar nog steeds leuk vindt en genoeg tijd hebt. Zo ja, neem dan een paard!! Je hebt blijkbaar genoeg geld voor een anschaf en onderhoud.

Maar neem een paard die het best sluit bij je interesse en wat je ermee wil doen.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 13:49

Dank voor je tip. Ik heb vroeger meerdere pony's verzorgd, en dat beviel me prima. Maar een eigen paardje is toch net weer een stapje verder... Het neemt meer tijd in beslag, je moet ook als een keertje geen zin hebt of het weer is slecht...

Er is natuurlijk (helaas!) niemand die mij kan vertellen wat ik het beste kan doen, en dat weet ik ook Maar een beetje advies op z'n tijd is nooit weg

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:50

Ik heb mijn eigen paard gekregen toen in 15 was. Het was eigen voor mijn 16e maar toen kwam ik hem tegen. Hij was twee en half toen ik hem voor het eerste zag. Hij is nou drie en half.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:54

Ik heb zelf gespaard en gewerkt voor mijn paard,
Toen ik 18 was kwam hij,

Het is echt een hele verantwoordlijkheid,en in het begin vond ik dat wel eng,
Zijn leven hing immers van mij af,

Nu heb ik hem al een hele tijd en ben nog steeds verantwoordelijk voor hem,Maar het is niet meer eng,
In eht begin vroeg ik nogal veel aan andere mensen,zeker weten dat ik het goed deed,

Nu bepaal ik alles zelf en dat gaat me goed af,
Hij is nu neit meer weg te denken uit mijn leven!

Denk trouwens ook zeker wel dat je met het hebben van een eigen paard,waar je ook ZELF de ksoten van meot betalen dat je opeens een stuk volwassener word,
Wel makkelijk voor 'later'

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:55

Als je er de tijd voor hebt, waarom niet?? Als je een keer een dagje weg wil is er vast wel iemand die je paard dan even verzorgd, je zit er wel aan vast maar je hele leven hoeft er niet per se om te draaien Ik besteed ook wel veel tijd aan mijn paard maar als ik op vakantie wil gaat hij op de wei met zn vriendjes..

Een eigen paard is niet zo heel veel anders dan een verzorgpaard, jij hebt alleen de kosten en iets meer verantwoordelijkeid, maar dat kun je toch wel aan?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:58

Mijn eerste, en enige, eigen paard kocht ik op m'n 39e. Voor die tijd waren er te veel maar's. Een eigen paard hebben, is in een woord geweldig, wat je er voor terug krijgt, is onbetaalbaar. En ja, soms ... drukt die verantwoordelijkheid heel erg op m'n schouders.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:07

Ik heb vorig jaar een eigen paard gekocht. Ik had 10 jaar niet meer gereden, toen weer begonnen en eerst 2 maanden een bijrijdpaard gehad. Ik ben 30 en moest in het begin toch wel erg wennen aan de verantwoordelijkheid. Het ging dan vooral om de kleine dingen, zoals: dekens wisselen, beslissen wanneer welke deken op doen, beslissen hoeveel voer ze moet hebben, welk voer, wel ijzers, geen ijzers, wanneer de veearts bellen, etc. Vroeger hoefde ik nooit over deze dingen na te denken, op de manege werd het denkwerk voor me gedaan en met het bijrijdpaard ook, vandaar dat het me in het begin even moeite kostte. Ik moest er zelfs even aan wennen dat ik kon gaan rijden wanneer en waar mij dat uitkomt (dat wennen duurde gelukkig niet lang ). Ik moest ook wennen aan de nieuwe dagindeling, qua tijd enzo. Ik heb haar nu in een pensionstal dichter bij huis staan en nu kost het me minder tijd. Ook heb ik afspraken gemaakt met mijn stalgenote over voeren etc.

Nu zijn we dik een jaar verder en ik heb mijn draai gevonden. Je moet beslissingen kunnen en durven nemen en daarbij altijd handelen in het belang van je paard (ook al kost het je veel geld, of gaat het tegen je eigen belang in), want als jij eigenaar bent, ben jij degene die daar helemaal verantwoordelijk voor is, ook als het een keer slecht gaat met je paard!
Wat ik zelf nog steeds moeilijk vind is om te bepalen of ik de veearts laat komen of niet. Ik laat me wel adviseren door mijn stalgenote die haar hele leven al met paarden bezig is.
Ik hoop dat je hier veel reacties krijgt van paardeneigenaren, zodat je weet wat het inhoudt. Ik denk dat het belangrijk is dat je een vaste baan of een regelmatig inkomen hebt en dat ook je privesituatie stabiel is. Hoe vaak hoor je niet dat mensen hun paard wegdoen omdat ze gaan studeren, een vriend krijgen, gaan verhuizen etc. Verder is het ook handig om eerst te kijken hoeveel tijd en geld je hebt/kunt besteden aan je paard en dan te kijken wat voor paard je wilt. Ik vind gitzwarte, hoogbenige, pittige paarden prachtig. Maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een Gelderse merrie met een rustiger temperament, die ik ook eens een paar dagen kan laten staan (op de wei uiteraard!) en waar ik relaxt mee naar buiten kan. Gewoon omdat ik geen zin had om elke dag een gevecht aan te moeten gaan met een pittig paard, of mijn nek te breken omdat ik vanwege overwerk een paar dagen niet heb kunnen rijden. En ook omdat mijn (toekomstige(?) kinderen er wellicht ook nog op willen rijden.........Een paard kan 30 worden, en dan aftakelen, sta daar ook even bij stil...
Nou, een heel verhaal, hopelijk geeft het wat stof tot nadenken.. Hier tegenover staat natuurlijk dat je een fantastische band op kunt bouwen en dat je de ultieme vrijheid hebt!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:10

Goh ik heb precies hetzelfde gemengde gevoel, ben nu ook net 23. Eigenlijk wilde ik vanaf mn 8 ste al een eigen paard, nooit 1 gehad.

Ik kon een oud bijrijdpaard van me kopen, maar ik had weinig klik met hem dus niet gedaan, toen was ik teleurgesteld en opgelucht tegelijk. Nu heb ik Utah als paard, praktisch mn eigen paard, ik mag er alles mee, maar ze is niet VAN mij.

Ik heb net een huis gekocht, eerst kijken hoe dat loopt en mocht het werken met financien kan ik er over nadenken. Maar aan de andere kant heb ik nu alleen de lusten en niet de lasten......

Maar ze is niet van mij

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:16

Ik heb vorig jaar toen ik 22 was mijn 1e paard gekocht.
Na goed overwegen.
Heb er geen moment spijt van gehad.
Ik sta wel op een stal waar ze me goed ondersteunen en waar ik altijd terecht kan met vragen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:26

Oooh. dit herken ik zo erg he..

Ik ga al mijn hele leven met paarden om en wilde als meisjesdroom altijd een paard hebben...
Ik heb diverse verzorgpaarden gehad in alle soorten en maten en heb met eentje mijn diploma gehaald om les te geven.
Nu woon ik net samen in een klein huisje en hebben t niet breed, maar ook niet te krap. Gewoon precies goed.
Mijn huidige verzorgpaardje staat te koop. Het is een schat, het klikt goed tussen ons en ze is ideaal voor beginnerslessen en voor lessen voor hele bange ruiters. Voor dat doel wilde ik haar kopen. Toch, mijn ma en mijn vriend zijn het er niet mee eens.
Ik kan natuurlijk opstandig zijn en het toch doen, maar ik houd me in en denk na over hun argumenten. Mijn vriend vindt dat paarden iets zijn voor rijke mensen met een stal aan huis. (alle meiden van de pensionstal zijn van mijn leeftijd en betalen grootste deel zelf) Mijn ma vindt dat nog meer veranderingen niet goed zijn (samenwonen, nw studie, nw werk enz).
Het blijft kriebelen, elke keer als ik bij mijn verzorgpaardje ben...
Zij is al 20 jaar, dus met haar kan ik ook niet hoog komen meer. Ik denk dat zij heel geschikt is als eerste eigen paard.
Later wil ik namelijk een paard dat opvalt, door raskenmerken of door andere uiterlijke kenmerken. Ik wil een jong paard, tussen de 4 en 8 jaar, liefst al beetje aangereden. Joh, ik heb al een heel beeld voor me ogen wat ik precies wil.
Nu dus wachten.

Mijn vriend juicht het wel toe zegt hij: maar nu nog niet.

Hebben jullie ook tips voor mij ?

sry voor het lange verhaal

Kobus17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:33

ik kreeg mijn eerste pony op mijn 9e en tot nu,ben er inmiddels31 altijd eigen paarden gehad, ook zelf voor moeten zorgen, OOK toen ik 9 was, moest de DA komen, moest ik zelf bellen, moest de hoefsmid komen, moest ik zelf bellen, moest zelf de stal uitmesten. Heb er nooit spijt van gehad. Soms wel eens een dag van pffff, geen zin, maar toch er naar toe, en dan blij zijn dat ik toch ben geweest. maar ik denk dat iedereen wel eens zo'n dag heeft of heeft gehad. Mijn ouders hebben altijd heeel duidelijk gemaakt dat IK een pony wilde en IK dus ook verantwoordelijk er voor was en op het moment dat ik het niet leuk meer zou vinden , stond ie de dag er op te koop, gelukkig is dat nooit gebeurt. Het paard wat ik nu heb, heb ik al 12 jaar dit jaar, en ik kan me ook niet voorstellen dat er hier na geen paard meer komt. ik woon nu al 4 jaar samen, mijn vriend heeft absoluut niets maar dan ook niets met paarden op, en zal ook niet voor mij mijn paard doen als ik geen tijd of zin heb, het is mijn hobby en niet het zijne. Ik heb mijn paard redelijk in de buurt staan, en ga er iedere dag naar toe, weer of geen weer, feestjes of niet, het is een verantwoordelijkheid die je moet willen dragen. Gelukkig hoef ik niet 's ochtends en 's avonds laat te voeren, maar als hij bijv. medicatie nodig heeft, dan ga ik die zelf geven ook al betekend dat dat ik om 23.00u er nog heen moet.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:36

Ik wou al een paard toen ik 6 was, absurd natuurlijk, ik moest toen van mijn ouders tot mijn 16e verzorgen enzo zodat ik genoeg wist kon en wist wat een verantwoordelijkheid het is. En dus heb ik mijn hafje gehad. Ik wou het heel graag, maar aan de andere kant kreeg ik het spaansbenauwd, wat een verantwoording en verplichting, maar vanaf de dag dat ik haar had wist ik zeker dat ik het wou! Ik sta dan wel op een pension stal, dus voeren en in de wei zetten hoef ik niet te doen.. Maar heb nooit geen spijt gehad, en ik hou van dr , weer of wind, wil gewoon voor dr zorgen

Esther_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:42

Ik ben nu bijna 28 en heb een half jaar geleden mijn eerste eigen paard gehad. Na een stop van 7 jaar, heb ik een tijdje diverse bijrijdpaarden gereden. Maar omdat ze allemaal stuk voor stuk verkocht werden, toch maar de stap genomen om een eigen paard te kopen. Naast een full-time baan en een huishouden, ben ik toch 6 dagen per week op stal te vinden. En ja, je moet er soms dingen voor laten. Maar je krijgt er ook veel voor terug.

Succes met je keuze.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:49

Ontzettend herkenbaar hoor! Ik heb vorig jaar (ik was nét 23 zou het aan de leeftijd liggen?) mijn eerste eigen paard gekocht!

Ik heb daarvoor jarenlang op een manege gereden, jarenlang verzorgpony’s gehad, en de laatste jaren serieuze bijrijpaarden, waarmee ik alle ups en downs had meegemaakt. Ik wist dus wel wat ik me op de hals zou kunnen halen; maar toch, een eigen paard was altijd mijn grote droom.

Nu heb ik Volumia, en ik ben nog steeds ontzettend blij met hem. Het kost een hoop geld iedere maand, maar dat vind ik het wel waard. Ik was bij voorbaat niet aan het twijfelen of het wel zou gaan, maar toen ik een leuk paard op het oog had kwamen pas de zenuwen: gaat het wel lukken, trek ik het wel e.d. Ik heb toen dus echt voor mezelf gekozen, en heb er nog geen moment spijt van gehad.

Je groeit er vanzelf in, ook ik kwam voor dilemma’s te staan zoals ‘Agnes’ al zijn beschreven: welke deken moet erop, hoeveel voer mag hij, ijzers wel of niet, kan hij het werk wel aan… Ik had het mezelf ook niet veel makkelijker gemaakt door een 3-jarige te kopen die nog niet zadelmak was Maar het is toch heerlijk om zelf te kunnen beslissen wat en hoe je met je paard bezig bent. En er zijn altijd stalgenoten die je om advies kunt vragen.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:55

Ik vind het echt heel goed van je dat zo nadenkt over het nemen van een paard. Het is inderdaad niet niks.

Ik vind dat je een eigen paard moet nemen wanneer je de verantwoording kunt nemen, genoeg tijd hebt en vooral genoeg geld.
Als je minder dan drie keer per week bij je paard bent, denk ik toch dat er iets mis is.
Maar met bijrijders e.d. valt veel op te lossen natuurlijk. En persoonlijk zou ik pas een paard aanschaffen als ik me financieel zelf kan redden. Momenteel studeer ik nog en heb ik er geen geld voor, of ik zou er heel veel voor moeten laten.

Ik vind het ook niet raar als je gewoon nog 2 keer per jaar op vakantie zou willen, dat moet toch kunnen. Dan moet je gewoon iemand vinden die kan zorgen voor je paard.
Daar zou ik persoonlijk later geen problemen mee hebben.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:14

Ik heb nu sinds ong. 1,5 maand een eigen paard ( nu nog veulen ). Ik heb eerst jarenlang verzorgpaarden gehad. Mijn mijn laatste verzorgpaard had ik zoiets: hierna wil ik een eigen paard, eentje van een een jaar of 8 oud die goed doorgereden is en ik wilde eerst mijn opleiding afmaken ( nog 2 jaar, wel bbl-opleiding dus ik werk ook 32 uur in de week). Half november 2005 komt er een merrie met een hengstveulen bij ons op stal en ik was op slag verliefd op het beessie. Ik heb hem toen eerst een maand verzorgd en daarna in onderhandelijg gegaan met de eigenaar of hij hem niet aan mij wilde verkopen, nou, dat wilde hij wel. Dus met de kerst heb ik hem van mijn ouders gekregen. Het is inderdaad een hele verantwoordelijkheid, hoefsmid, ontwormen, veearts. Gelukkig wordt ik goed geholpen door de man waar hij staat. Maar nu wilde ik hem graag ergens anders neer zetten, dichter bij huis. Ik had het helemaal geregeld, hij zou komende zaterdag verhuizen, maar ik ben gaan twijfelen en heb het uiteindelijk ook teruggedraaid, hij blijft voorlopig staan waar hij nu staat, voornamelijk om voor mijzelf meer ervaring op te kunnen doen met het regelen van de hoefsmid enz. Met verzorgpaarden wist ik altijd goed wanneer bijv. de hoefsmid moest komen, maar nu ik iets van mezelf is ligt dat toch weer anders en ik ben heel blij dat ik nu nog even hulp krijg met het regelen/ beslissen van dingen.

En ik heb altijd geroepen ik wil geen veulen en geen hengst, en wat heb ik nu : een hengstveulen en ik wil hem voor geen goed meer kwijt. Soms kom je dus gewoon iets tegen dat totaal anders is dan wat je in je hoofd hebt, maar de klik is er wel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:23

ik weet niet beter dan dat ik een pony had en mijn ouders vele paarden. ben er mee opgegroeid. toen ik 3 was kreeg ik mijn eigen pony. toen ik 14 was kreeg ik een haflingen om te beleren. toen ik 1,5 maand 16 was kocht ik zelf een 5 jarige kwpn-er. en nu staat hier voor mij paard no 4 ook al op stal!