Bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 22:35

ik vroeg mij af welk bit je het beste bij een mexicaans hoofdstel/neusriem kon gebruiken, bij deze gebruikt men die dus omdat het paard nogal eens zijn mond open doet onder het rijden i.h. parcours. en daardoor wordt deze dus erg sterk. ik vond zelf een passoa bit wel erg overdreven maar heeft een scharenbit misschien een wat scherperder werking? maar niet te. toch wel zeker scherper als een normale bus of watertrans...

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:09

Als ik mijn mexicaanse neusriem gebruik omdat we een parcours moeten rijden gebruik ik eigenlijk altijd mijn gewone dubbel gebroken watertrensje omdat de mexicaan naar mijn idee al sterk genoeg in werkt.
Heb je al wel eens met de mexicaan gereden op je paard? Misschien is dat nl. al genoeg omdat hij/zij zijn mond iig niet meer kan openen en dus beter te sturen/remmen is.

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:20

Waarom niet gewoon een 'normaal' bit erin, die het beste ligt in de mond van je paard; enkelgebroken of dubbelgebroken... Waarom ook nog eens een scherp bit erbij in?

De neusriem is al pittig genoeg, met deze heb je al een extra inwerking op het hoofd/neus. Dus ik zou er gewoon een bitje inleggen wat bij je paard goed in de mond ligt.

En scherpe neusriem + scherp bit is toch al wel erg dubbelop, en het kan zijn dat je dit nodig bent, maar zou wel opzoek gaan naar de oorzaak dat jij en je paard dit nodig zijn en misschien proberen dit op te lossen door een andere manier van trainen.

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:43

Summertje schreef:
Waarom niet gewoon een 'normaal' bit erin, die het beste ligt in de mond van je paard; enkelgebroken of dubbelgebroken... Waarom ook nog eens een scherp bit erbij in?

De neusriem is al pittig genoeg, met deze heb je al een extra inwerking op het hoofd/neus. Dus ik zou er gewoon een bitje inleggen wat bij je paard goed in de mond ligt.

En scherpe neusriem + scherp bit is toch al wel erg dubbelop, en het kan zijn dat je dit nodig bent, maar zou wel opzoek gaan naar de oorzaak dat jij en je paard dit nodig zijn en misschien proberen dit op te lossen door een andere manier van trainen.

punt is, ze is gewoon sterk en nog jong en jolig/ onzeker ih parcours, dan gaat ze rennen. denk dat ik het eerst met de neusriem probeer, dan ben ik tenminste niet de enige van ons tweeen aan het werk als de een wedstrijd hebben. ze wordt gewoon sterk doordag ze zo kijkerig is en brandt op het hout...vandaar dat een hulpmiddeltje misschien wel fijn zou zijn. het trainen doen we zeker wel, en vaak en goed. maar als dit mij iets zou helpen waarom niet? ze is gewoon al fel van zichzelf maar springen is helemaal de top

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:48

Dan zou ik kiezen voor 1 ding tegelijk, dus mexicaan zoals je zelf al zei, maar houdt er een gewoon bit in. Het zou jammer zijn als ze je uiteindelijk door beide dingen heenloopt en je steeds verder naar een alternatief moet grijpen.

Ik weet dat het lastig is ik heb zelf ook vaak genoeg op paarden gereden die voor mijn gevoel zo heet en trekkerig waren op de sprong. Echt ik weet precies wat je bedoelt.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:54

eerst opvoeden, zorg dat ze rust in haar kont krijgt. met scherpere bitten werkt het een tijdje, maar als ze niet netjes loopt met een normaal bit dan wordt ze met een scherper bit alleen maar harder in de mond. gewoon veel op de hulpen trainen, zodat ze beter luistert.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:02

ik zou ook als tip meegeven.

niet meer biten proberen daardoor kan hij/zij alleen maar harder in de mond worden.

ik zou trainen trainen en nog een trainen van elk paard is met goed geduld een super rustig paard te maken.

ik wens je wel veel succes mij en mijn pony heeft het veel tijd gekost

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:25

eerst goed de mond van het paard na laten kijken of het nu gebruikte bit uberhaupt wel past, sommige paarden hebben een nauwe mondspleet waardoor ze met een wat dik bit hun mond niet meer dicht kunnen doen, als je daar dan ook nog een mexican bij gebruikt ben je bezig met dierenmishandeling.