hoe staart wassen bij vrieskou?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

hoe staart wassen bij vrieskou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:45

noob heeft door zijn dagelijkse rolbeurten in de paddock een zeer grijze in plaats van zwarte staart. Nu heb ik zondag clinic en wil ik graag netjes en schoon voor de dag komen. Zijn staart wassen hoort daar eigenlijk ook bij. Maar nu komt het... ik heb alleen de beschikking over koud water. Weet iemand iets om zijn staart echt goed schoon te krijgen? (dus niet inspuiten met equistar ofzo, want dat maakt niet schoon maar ontklit).
alvast bedankt!

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:46

Eeeh...als iemand een oplossing weet hoor ik m graag. Mijn pony's staart is ook niet wat hij geweest is.

_Dunja_

Re: hoe staart wassen bij vrieskou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:01

dubbel post ik tem even

nance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:04

Een emmer warm water meenemen.

Desnoods kokend heet water in termoskan en dan met koud water mengen in een emmer, en dan zijn staart er in hangen.
Eerst wel even goed de blubber er uit borstelen.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:07

idd met emmers warm water en na de tijd goed uitslaan/ drogen

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 22:08

hmm, is er iets wat voor minder nattigheid zorgt? nattigheid komt toch op zijn benen en dat zorgt voor kou of zou dat wel meevallen?
@vlasta; bedankt, ging niet helemaal goed hier!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:09

een paard kan kou op de benen het beste aan omdat daar geen spieren zitten maar pesen

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 22:10

dan ga ik het denk ik toch maar zo proberen.
heb ook weleens iets gehoord over droogshampoo. zou dat misschien iets zijn?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:17

misschien zijn jerrycans met heet water handiger om mee te nemen...

Droogshampoo heb ik geen ervaring mee..

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 22:24

ik ga gewoon even zoeken met de zoekfunctie, maar dat stomme ding geeft natuurlijk niet aan wat ik wil! grrrr...

muisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:25

droogshampoo werkt meer bij witte paarden tenminste de mijne word er vrij wit door .. ik had van een stalgenootje gehoord dat zij ook wel es babyolie gebruikt ofzo :S k kan t fout hebben hoor

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:26

Ik ken dat ook niet "droogshampoo", maar het lijk me dat je het vuil er uit moet krijgen, en zolang je het niet wegspoelt, blijft het vuil toch zitten. Handoeken meenemen. Ik weet niet of je paar de fohn gewent is maar dat zou ook erg snel werken.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 22:27

en dan de babyolie erin als een soort van equitar?

ik ga denk toch maar voor de warm-water-in-jerrycan-of-teiltje-methode. handdoeken neem ik mee ja; fohnen doe ik maar niet, hij raakt al in paniek als een mug een scheet laat

tunes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:33

droog shampoo en heel goed uitborstelen. borstelen verweidert ook vuil hoor!

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:38

Het zal wel werken, maar voor mijn gevoel is het dan niet schoon, maar goed met dit weer, zal het misschien wel een redelijke oplossing zijn.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:47

Ik denk idd dat de warm-water-truc-met-jerrycan o.i.d., niet het meest handige, maar wel het beste zou zijn. Ik betwijfel idd ook of "droogshampoo" wel zo ideaal is. Heb het iig zelf nog nooit gedaan.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 07:39

weten jullie ook waar ik de droogshampoo kan kopen? en welke ik dan het beste kan hebben?

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:07

van droogshampoo kan je paard de hele staart er afschuuren van de jeuk want er blijft altijd wat schampoo in hangen en dat ggaat jeuken ( bij die van mij dan ) ik was altijd rustig met deze kou zijn beetjes en staart dan droog ik het af en gaat die meestal even uurtje op stal en klaar

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:10

Ik was in de winter altijd met een emmertje heet water. Gaat prima. En van een beetje nattigheid op zijn benen gaat hij niet dood (lees: krijgt hij het echt niet koud), het is een paard hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:12

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:57

Heb je op stal een stopcontact???
Dan is het het makkelijks om een waterkoker mee te nemen.
ik doe altijd water uit de waterkoker mengen met koud water uit de kraan. hier week ik dan z'n staart mee in. (ondertussen is de waterkoker al weer bezig met nieuw water).
ik zorg met het uitspoelen dat z'n staartwortel zowiezo met warm water wordt uitgespoelt. de rest doe ik evt. met koud water.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:00

Idd gewoon lauw water in een emmer. Of een thermoskan of een waterkoker meenemen, er zal vast wel een stopcontact zijn op stal.

Eventueel zorgen dat je een handdoek meeneemt. Daar kun je altijd het ergste nat alvast mee opdrogen of evt de benen.

Droogshampoo zal niet werken dat werkt voornamelijk ontvettend ipv vuilverwijderend.

Napoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:07

Ik heb mijn paard haar staart ook gewassen vorige week.

Ik doe dat dan in de binnenstal (niet buiten). Met een aantal emmers water (nee, geen warm water, want heb dat niet).

Ik was nooit de staartwortel mee als het zo koud is. Dus enkel het haar.

Als die uit de emmer komt, direct uitwringen in de emmer zodat het niet op de benen komt.

En daarna met handdoeken de staart drogen.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:59

Ik doe het idd ook met een waterkoker
Waterkoker vullen, mengen met koudwater uit de kraan, ik doe er dan biotex in omdat mijn paard inplaats van een witte vaak een gele staart heeft. dat laat ik even weken en dan (wat ook al gezegt was, pak je de staart als je hem uit de emmer doen en wringt hem meteen uit, zo worden de benen niet (zo) nat.
Met uitspoelen idemdito, ik herhaal het heel vaak, zodat ik zeker weet dat alle biotex eruit is, dan creme spoeling erin.
Even laten intrekken en dan ook dat weer vaak uitspoelen.

En in de emmer dus elke keer gekookt water met koudwater, zodat het gewoon warm is.
Overigens was ik zo ook wel soms haar voeten in de winter, water koken , koudwater erbij en der voeten in de emmer We hebben hier nou ook even geen spuit meer, dus alles moet met emmers.

Droogshampoo vindt ik niet zo denderend, je zal het toch moeten uitspoelen en dan is je paard alsnog nat, dus dan kan je net zo goed gewone shampoo pakken

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:06

idd, met warm water en ik pak altijd zijn staart vast en draai die kei hard in de ronde en tada een droge staart