Hoofd van me paard knikt met aansingelen wat kan dat zijn>

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SonarRenee

Hoofd van me paard knikt met aansingelen wat kan dat zijn>

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 20:59

Hey mensuh

ik heb een vraagje ik weet zelf nie wat het is daarom...!!
maar mijn (Paard) heft ze haar hoofd als je haar poetst op haar buik en als ik haar aan singel maar zou niet weten wat het is..!
Ze heeft bij haar vorige eigenaar ook geveulent kan het daar aanliggen? maar ze is ook handschuw ook door de vorige gelukkig is het nu minder maar wat kan het zijn...??!
Najah zeg maar hoe ik het kan bestrijden of wat het is

xXxXxJes Renée Aka Sonar

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:03

volgens mij doen wel meer paarden dat..klinkt niet ernstig
of heeft ze pijn?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:38

hoe strak doe je de singel??? de meeste mensen singelen te strak aan, omdat ze er niet bij nadenken dat het borstbeen van het paard maar hooguit 10 cm breed is, en dat dat alle druk moet opvangen voor wat betreft de onderkant (singel). ook gebruiken paarden hun buikspieren veel voor het dragen van de ruiter. veel mensen staren zich blind op de rug, maar veel van het dragende werk moet uit de buik- en borstspieren komen. als de singel te strak is belemmer je deze spieren in hun werking, wat het paard pijn kan doen maar in ieder geval hindert.
altijd de singel zo los mogelijk, dat je normaal kunt opstijgen zonder dat het schuift. dat is strak genoeg. als het zadel met opstijgen blijft liggen blijft het tijdens het rijden ook wel liggen (uitgaande van een paard dat zijn buik niet uitzet bij het singelen).
in ieder geval probeert je paard duidelijk te maken dat ze het singelen niet fijn vindt, het is dus wel degelijk iets om rekening mee te houden, en indien mogelijk iets aan te doen.
om te beginnen dus even kijken of je niet te strak singelt, en een zachtere (dikkere en bredere singel met ronde randen, bij voorkeur gevuld met gel of iets anders verends, en met elastiek aan de uiteinden) singel proberen. baat het niet dan schaadt het niet.

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:45

Mijn paard doet altijd als ik al met het zadel aangelopen kom direct plat zn oren in zn nek. Vooral bij 't aansingelen, hij wordt hier soms gewoon kwaad om, gaat in de tralies bijten (niet naar mensen gelukkig) en een beetje boos met zn hoofd heen en weer. Ik heb hem pas 2 maand dus wist niet echt waardoor. Zn oude eigenaar bleek het zadel er echt op te smijten en nogal hard aan te singelen. Misschien heeft jouw merrie gewoon wel dat ze er, net als mijn paard, nare herrineringen aan heeft om opgezadeld te worden. Wat ik zelf doe is gewoon rustig opzadelen, veel belonen als ie niet zo lelijk doet, en tegen hem praten. Helpt wel een beetje.

Het kan zijn dat ze gewoon een beetje schuw is voor 't opzadelen, maar ik zou als ik jou was ook even goed kijken of er geen wondjes zitten en zo!

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:14

Er zijn veel paarden die poetsen op de buik en zeker aansingelen niet prettig vinden. Zou ik ook niet vinden, zo'n band om me buik... Lijkt me niks ernstigs hoor. Je kan wel voorzichtig de singel gaatje voor gaatje doen, dan bouw je de druk rustig op. Voor het poetsen kan je mss het beste eerst oefenen met je hand over de buik, totdat hij dat accepteert en dan met een borstel erover. Dan wordt het poetsen wat vertrouwder.

SonarRenee

Re: Hoofd van me paard knikt met aansingelen wat kan dat zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 08:06

Heey
het is echt aansingelen met pijn volgens mij want ik rijd ook met gelpad en doe de singel altijd zo los mogelijk aan dus daar kan het nie aan ligge ik doe ook hartstikke voorzichtig met haar..!! Ze heeft ook geveulent kan het daar mischien ook aan liggen? Ik vind het heel fijn dat jullie beetje meej helpen zoeken naar het antwoord maar ik zelf zat ook te denken of het aan de zadel licht

Groetjes Sonar Renee

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:27

heel vaak proberen paarden zo aan te geven dat de singel of het zadel ze pijn geeft.
Om dat te kunnen uitsluiten zou ik je zadel (op je paard !) eens na laten kijken door een zadelmaker.
Dit hoeft het niet te zijn maar controle kan geen kwaad.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:30

Maak je geen zorgen. Een beetje singeldwang is normaal.
Ik heb ze erbij die me zowat opvreten met aansingelen of dreigen te ontploffen.
Gewoon stapje voor stapje aansingelen en maak je geen zorgen.......

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:20

Het heeft dus echt niets te maken met het feit dat ze al eens geveulend heeft..

Paarden die een nare ervaring hebben gehad bij het aansingelen/ opzadelen vergeten dat niet zo snel. Die vinden het niet prettig als je aan de buik zit (poetsen, maar dsu ook aansingelen) en daar reageren ze op. Ze kunnen niet zeggen dat ze het niet prettig vinden, dus maken ze dat duidelijk met lichaamstaal.

Als jez zeker weet dat je paard er geen pinn heeft, niet echt iets om verder over in te zitten. Altijd al, maar ook bij zo´n paar dis het belangrijk altijd met rust en beleid op te zadelen. Het idee dat de ervaring naar is hebben ze al, die hoef je niet nog eens te bevestigen..

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:41

CJG, ik hoop dat jouw antwoord refereert naar je onderschrift...zo niet.....triest.....
Een paard wat boos wordt of een heftige reactie geeft op aansingelen probeert je duidelijk te maken dat er iets mis is, en dat kan met de singel zijn maar meestal betekent het dat het zadel pijn doet!!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:19

denk dat het gewoon niet iets ergs is, maar het niet fijn vind, Mijn paard doet altijd haar been omhoog.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:43

CGJ12 schreef:
Maak je geen zorgen. Een beetje singeldwang is normaal.
Ik heb ze erbij die me zowat opvreten met aansingelen of dreigen te ontploffen.
Gewoon stapje voor stapje aansingelen en maak je geen zorgen.......

?????? singeldwang normaal??????

Een paard dat zo reageerd geeft heel duidelijk aan iets niet "prettig "te vinden. Ik zal me zacht uitdrukken.

IK snap werkelijk niet dat sommigen er zo over denken......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:03

@SonarRenee:
Jouw paard geeft aan dat er iets aan de hand is. In eerste instantie denk ik aan het zadel. Laat een goede zadelmaker bij je paard komen om het zadel op de rug van je paard te bekijken, of het zadel wel goed past en ligt en geen drukkingen, scheefheden e.d. vertoont. Misschien kan de zadelmaker het zadel voor je bijstellen en/of opvullen, misschien kun je beter een ander zadel aanschaffen omdat deze niet goed meer is. Maar laat er in ieder geval een deskundige bij komen.

SonarRenee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:04

Owke Dankjullie wel
Met Jullie Tips en verhalen kan ik heel wat mee
Ik Zal Zorgen Dat Iemand Naar het Zadel kijkt Maar Doe Nu Ook Heel Erg Voorzichtig Met haar
Maar dank je wel

xxxJes SonarRenee

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:06

Maar is het dan niet zo dat als het aan het zadel zou liggen(omdat die bijvoorbeeld pijn doet) dat je paardje dan ook protesteerd tijdens het rijden,want als een zadel niet goed ligt dan ligt het niet goed en niet alleen tijdens het aansingelen lijkt mij of heb ik het nu mis?
Mij lijkt het meest logische wat merrieveulen zegt. Dat ze gewoon het aansingelen niet fijn vinden op een bepaalde manier.

Groetjes NeNo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:04

Dat zou natuurlijk best kunnen, NeNo, dat het paard alleen het aansingelen erg naar vindt en dat het zadel goed is. Maar daar kun je maar beter niet van uit gaan, je kunt beter eerst uitsluiten dat het niet aan het zadel ligt.

Dat het paard tijdens het rijden niet (meer) protesteert, betekent niet per definitie dat er dan dus niets met het zadel aan de hand is. Als een paard bij het opzadelen en/of aansingelen aangeeft dat er iets niet goed is, en de ruiter luistert daar niet naar, negeert het of bestraft het, dan zijn er genoeg paarden die zich dan 'overgeven', a.h.w. 'murw' worden. Ik heb ook wel paarden gezien die knallende rugpijn hadden en zich tòch lieten rijden. Dit kunnen ze lang volhouden, tot uiteindelijk de grens wel bereikt is natuurlijk en ze wèl gaan bokken, steigeren, staken e.d.. Maar zo ver kun je het natuurlijk niet laten komen...
Ik heb een keer iets gelezen over pijngrenzen bij een paard en hoe ze daarmee omgaan; ik zal het eens opzoeken.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:37

Sorry hoor, maar alle mensen die hier reageren dat hun paard ook iets dergelijks doet en dat er niet veel aan de hand is moeten zich eens achter de orden krabben !!!

Een paard wat normaal aangereden en behandeld is met zadelen reageert NIET op aansingelen.
Een reactie van een paard op aansingelen duidt imo altijd op ergernis en pijn of stress en mensen moeten daar eens over nadenken.

Normaal is het niet in elk geval !!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:37

ik ga mee met ElCamino, singeldwang is per defenitie niet normaal!

Nadat de TS haar zadel heeft na laten kijken kan ze misschien ook nog proberen om het gebied van de singel wat vaker zachtjes aan te raken en de masseren zodat die plek wat minder gevoelig wordt voor aanraking en dat ze dat 'normaal' gaat vinden.
Ook is het zinvol om na het aansingelen beide voorbenen 1 voor 1 even naar voren op te tillen zodat de huid onder de singel weer wordt rechtgetrokken. Vaak schuift de huid door het aansingelen naar links en dat is ook niet prettig voor je paard.
Vergelijk het maar met als je zelf je kleren aantrekt en je doet je shirt in je broek, dan doe je ook even beide schouders heffen want anders zit je shirt niet lekker

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:30

nou dan zal willem zeker ook wel heel wat mankeren volgens jullie angezien hij ook oren in de nek legt en head bangt alstie aangesingeld wordt. ook paktie dan graagiets beet, meestel het hek of de stoel.

maar zijn zadel wordt ieder half jaar nagekeken. we hebben al 7 zadels op hem gehad van wintec(huidig) tot kn(vorige) en het is bij geen van allen minder of meer geworden.

willem doet het ook bij het singelen van de longeersingel en hij doet het al als je aan de kruissingels van zijn deken rommeld.

het hangt er ookmaarnet aan waar hij op dat moment mee bezig is. als meneer aandacht krijgt en een snoepje dan hoor je hem niet. heeft meneer duidelijk geen zin om te werken dan is dat gedrag erger. als ik op hem zit moetie nog 2 gaten aan gesingeld worden en dan geeftie geen ene kick.

benen idd naar voren tillen, dat kan gaan schuren als dat niet lekker zit

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:02

misschien is willem niet helemaal netjes opgevoed en heeft degene die m heeft ingereden niet helemaal netjes eea aangeleerd?
ik ken het paard in kwestie niet maar ik blijf bij de stelling dat singeldwang en rare fratsen uithalen bij het aansingelen niet 'normaal' zijn en niet hadden hoeven ontstaan. Maar ik ben dan ook niet 'normaal' maar 'natural'

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:37

Je singelt of te strak aan, of je doet het te snel. Gewoon rustig gaatje voor gaatje. Echt waar, de meeste mensen hebben hun singel veel en veel te strak.!