Veulen bang voor andere mensen en paarden?HELP!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Veulen bang voor andere mensen en paarden?HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:43

Sinds vorige maand heb ik mijn veulen verhuisd, het zou goed voor haar zijn haar moeder en haar 2 shetvrienden te verlaten.
De shetten zijn meeverhuisd, maar het was de bedoeling dat die niet bij haar in de wei gingen.
Shetten dus appart, en zij in een kudde.
Op zich gaat alles goed.. maar mexx blijft bij de shetten "hangen" en wil niet naar de groep toe.
Als de shetten uit zicht zijn, zoekt mexx de groep op waar ze meteen uitgemept wordt..
nu is ze erg bang geworden van de groep, en staat altijd in haar eentje..
ook krijgen de staleigenaren haar niet uit de wei, omdat ze zichzelf kapot loopt, als de andere paarden dichtbij komen.
Ik heb er geen problemen mee, Mexx ziet mij echt als baas, en ze komt gelijk als ik haar roep.
Wat moet ik doen?
Ik sta dr nu een maand... dus op zich tijd zat om haar in te laten burgeren.. maar zo wil het niet lukken.
Iemand tips?

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:46

Kun je de shetten niet ook bij de kudde laten? dan kunnen die haar mss ntroduceren.
En in wat voor kudde staat ze? Staan er wat merries bij? Meestal hebben die wel wat moederlijke gevoelens.

Succes

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:48

reginasangel schreef:
Kun je de shetten niet ook bij de kudde laten? dan kunnen die haar mss ntroduceren.
En in wat voor kudde staat ze? Staan er wat merries bij? Meestal hebben die wel wat moederlijke gevoelens.

Succes

Het zijn allemaal kwpn-merries, de shetten bij de kudde gaat heel goed, Mexx (mijn veulen) wordt daar ook heel vrolijk van..
Maar het probleem bij de shetten: die ontsnappen!!!
En de wei is zooooo groot, dat we die niet "shetproof" af kunnen laten zetten.

Een makkelijke oplossing is: een stuk wei afzetten voor Mexx en de shetten, maar dan heb ik nog niet wat ik wil, ik wil zo graag dat Mexx echt paard leert worden, opgroeien in een kudde...

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:50

Mss één merrie erbij in dat afgezette stukje. Als ze dan vriendjes worden neemt die merrie het wel voor je veulen op.

En idd ik snap het shetten probleem, bij ons op stal hebben we er drie die zomers de hele dag rustig over het terein wandelen.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:55

reginasangel schreef:
Mss één merrie erbij in dat afgezette stukje. Als ze dan vriendjes worden neemt die merrie het wel voor je veulen op.

En idd ik snap het shetten probleem, bij ons op stal hebben we er drie die zomers de hele dag rustig over het terein wandelen.

Ze is er gewoon zooo bang voor geworden.. dat hebben we al gedaan, eerst 1 dan 2 dan 3.. maar bij het eerste paard gaat ze rennen en stopt ze niet meer..
Vooral als het naar haar kijkt, of naar haar toe loopt.
Ik baal er flink van, verder is het zo'n makkelijk veulen, zit geen kwaad in. Alleen erg onzeker, daarom wilde ik zo graag dat ze niet zo'n watje werd door haar alleen maar door mijn op te laten voeden.

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:36

horselover21 schreef:
Ze is er gewoon zooo bang voor geworden.. dat hebben we al gedaan, eerst 1 dan 2 dan 3.. maar bij het eerste paard gaat ze rennen en stopt ze niet meer..

Hoeveel tijd zat er tussen het 1e en 2e paard dan.

Als je haar nu eerst eens probeert te laten wennen aan 1 paard en als dat een paard dagen goed gaat pas een 2e paard erbij.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 19:51

Freggel schreef:
horselover21 schreef:

Hoeveel tijd zat er tussen het 1e en 2e paard dan.

Als je haar nu eerst eens probeert te laten wennen aan 1 paard en als dat een paard dagen goed gaat pas een 2e paard erbij.

1 week, elke week ging er een paard bij.. ze staan niet fulltime buiten, een paar uur per dag met dit weer. ze staan met zijn 5en in een groep.. maar ze went gewoon niet aan die paarden.
Zodra er 1 bij komt jagen ze die kleine op, met resultaat.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:16

kan me de reactie van je veulen levendig voorstellen, ze stond bij die shetten en nu in een vreemde kudde, die wil zsm terug naar dr eigen vertrouwde kudde.
Komt er niet binnenkort een ander veulen bij waar je de jouwe mee samen kan zetten?
Waaruit bestaat die kudde waar ze bij moet? zit daar een veulen bij van dezelfde leeftijd?
Je zou dr een week met een ander veulen in 1 box kunnen opstallen zodat die 2 steun aan elkaar hebben en ze dan samen bij de kudde zetten.