Tips: Voor het eerst op ijzers!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Tips: Voor het eerst op ijzers!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:10

Hallo

Vrijdag wordt mijn paard voor het eerst op ijzers gezet. Hij krijgt voor 2 ijzers met zooltje erbij. Hij heeft nog nooit van zijn leven op ijzers gestaan en zal het dus wel eng vinden. Wie heeft dit al eerder meegemaakt en heeft tips voor mij. Dus waar moet ik op letten in omgang en rijden?? Met logisch nadenken kom ik er ook wel, maar wat tips vanuit ervaring is altijd fijn!!
Dank je,
groetjes Kim

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:12

Hou er rekening mee dat ze eerst vaak voorzichtig stappen, toen mijn paarden voor het eerst op ijzers gingen zette ik ze eerst in de bak om te dollen om te voorkomen dat ze in de wei door gleden. Bij mijn paarden wende het snel.

suc6

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:19

Gewoon normaal doen en gaan rijden!

wizewo

Re: Tips: Voor het eerst op ijzers!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:22

De eerste passen even opletten (de mijne tilde zijn voetjes beetje overdreven hard op om ze dan met een pestgang naar beneden te stampen).

Dagje of twee niet rijden en dan zijn ze er meestal al wel aan gewent en kan je gewoon rijden. Zo anders zijn ijzers ook weer niet.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:25

Nee, is ook niet veel anders. Ik wilde die dag zelf hem gewoon lekker longeren en buiten laten spelen, om er rustig aan te wennen. En de dagen erna kort en simpel rijden. Heb ook verhalen gehoord dat als je dan meteen flink gaat dressuren dat ze dikke benen kunnen krijgen van de belasting. Dus wellicht waren er meer van dat soort verhalen

Manon

Re: Tips: Voor het eerst op ijzers!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:36

Gewoon ff aankijken, de meesten lopen er zo mee weg, anderen moeten ff wennen. Die van mij werd vrijdags beslagen en de volgende dag had ik wedstrijd, geen enkel probleem.

Gewoon nieuwsgierigheid: waarom zooltjes?

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:39

Voor de extra demping. Ik ga met mijn paard soms vliegend, bokkend en steigeren door de bak. Nou bleek dat zijn middenstraal beentje niet helemaal optimaal is. Dus hoop met ijzers en een zooltje wat minder rodeo te rijden.