Mestbeleid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hubble

Mestbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:32

Wij kregen de vraag of wij een paardje van kennissen hier bij ons thuis willen stallen. Nu hoorden we gisteravond dat dat niet meer mag ivm het nieuwe mestbeleid. De mest van je eigen paarden afvoeren mag zolang je geen bedrijf bent, maar zodra je een "pension" paard hebt ben je een bedrijf en moet je een mestboekhouding bijhouden.

Ik heb op de site van het Min. van Landbouw en Visserij gekeken maar kan daar niets over hobbydieren vinden.

Is iemand op de hoogte van de regels? Kan ik nu wel of niet een paardje hier onderdak geven?

Roxx

Re: Mestbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:35

Volgens mij is het zo dat als jij kunt aantonen dat het puur hobby is, je geen mestboekhouding hoeft bij te houden. Als je pensionpaarden hebt zal dat vrij lastig worden. Ja, je kunt natuurlijk zeggen: "ik krijg er niet voor betaald" of "ze betalen alleen de daadwerkelijk gemaakte kosten", maar zo eenvoudig zal het vrees ik niet zijn. Als dat zo was zou iedere pensionhouder dit kunnen zeggen.

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:41

wat ik ervan weet kan ik je vertellen, het min van landbouw en visserij heeft inderdaad een nieuwe wetgeving m.b.t. mest afvoeren... wat ik weet ben je pas een bedrijf als je meer dan 7 of 8 paarden hebt staan en dan mag je er volgensmij ook nog twee pony's bij hebben staan! dus in totaal mag je 10 paarden houden en dan is er nog niets aan de hand, en heb je niets met het nieuwe mestbeleid te maken...
ik zou alleen even checken bij hoeveel paarden je precies een bedrijf bent, dat weet ik niet honderd procent zeker!
succes ermee

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:08

en volgensmij maakt het dan niet uit of het je eigen of pensionpaarden zijn......

Peppertree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:16

Er heeft laatst iets over in de Paard&Sport gestaan. Het komt erop neer dat je een mestboekhouding moet gaan bijhouden als je bedrijfsmatig paarden houdt. Dit doe je als je meer als 7 paarden of 17 shetlanders houdt, of meer dan 350 kg. stikstof per jaar uitscheidt. Ik weet er nog wel meer over te vertellen, maar ik denk dat je hier wel genoeg aan hebt. Want als jij dus zelf alleen een of twee paarden aan huis hebt staan kun jij makkelijk een ander paard erbij stallen, ook als deze ervoor betaald.