Paard bijt in houten stalmuur, wat doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rasjna

Paard bijt in houten stalmuur, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 15:34

Sinds mijn paard in haar nieuwe, houten stal staat is ze begonnen met aan de wand te bijten. Ik zou niet weten wat de rede hiervoor is. Verveling, honger,.. En graag zou ik hier een oplossing voor vinden want het is alles behalve fijn om te zien hoe ze de stal oppeuzelt.
Dus.. alle meningen en oplossingen mogen hier gegeven worden.

Joyce

Jol1

Re: Paard bijt in houten stalmuur, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:38

Ik zou in ieder geval de plekken waar ze aan zat te bijten met Cribox insmeren. Daarnaast zou ik bijv. wilgenstammetjes/wilgentakken of een hardhouten balk in de stal leggen, waar je paard wel aan mag knagen. Vaak is het toch uit verveling. Staat je paard toevallig ook nog tussen 2 dichte stalwanden aan de zijkant?

Margriet7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:39

je kunt misschien wat wilgentakken in haar stal leggen? als ze toch zo graag op hout knabbelt en natuurlijk antibijt kopen, maar dat is eerder het gevolg bestrijden als het probleem oplossen. Anti bijt moet je trouwens wel om de paar dagen overnieuw op je stalwanden spuiten, anders werkt het al niet meer (kan natuurlijk per merk verschillen)
en verder zorgen dat ze zich niet verveelt? koop of maak wat speeltjes voor haar? een 7-up fles met een paar gaatjes erin en de dop erop, met daarin biks, kan uren afleiding geven...
succes ermee

Rasjna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 15:50

Jol1 schreef:
Ik zou in ieder geval de plekken waar ze aan zat te bijten met Cribox insmeren. Daarnaast zou ik bijv. wilgenstammetjes/wilgentakken of een hardhouten balk in de stal leggen, waar je paard wel aan mag knagen. Vaak is het toch uit verveling. Staat je paard toevallig ook nog tussen 2 dichte stalwanden aan de zijkant?

1 wand is dicht, de andere heeft vanboven tralies en haar luik staat altijd open. Dus ze kan genoeg rondkijken. Mijn vader zei me van haar mest tegen de wand te smeren omdat ze daar ook niet van eten. Maar het idee alleen al van zo'n bruine vlek tegen de muur vond ik maar niks.

Rasjna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 15:53

Grietje schreef:
je kunt misschien wat wilgentakken in haar stal leggen? als ze toch zo graag op hout knabbelt en natuurlijk antibijt kopen, maar dat is eerder het gevolg bestrijden als het probleem oplossen. Anti bijt moet je trouwens wel om de paar dagen overnieuw op je stalwanden spuiten, anders werkt het al niet meer (kan natuurlijk per merk verschillen)
en verder zorgen dat ze zich niet verveelt? koop of maak wat speeltjes voor haar? een 7-up fles met een paar gaatjes erin en de dop erop, met daarin biks, kan uren afleiding geven...
succes ermee

Dat van die takken ga ik zeker eens proberen. Maar dat van die speeltjes.. kweet niet. Ze is zo al een erg bange scheet en van plastic enzo is ze bang. Ik had een paar weken geleden wel een stoort plastic netje in haar stal gehangen maar dat had ze in flarden vaneen getrokken.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:54

je kan rubbere matten tegen je muur aan maken... mijn vorige paard heeft ook een gat door mijn houten muur heen gegeten. waarom? geen idee, had genoeg hooi een hele dag door, stond genoeg buiten en kon ook genoeg rond kijken uit haar box. Sommige paarden vinden denk ik gewoon de smaak van hout lekker.
Maar tegenwoordig die ik kippengaas tegen mijn houten stallen aan... als je het netjes verwerkt dan kunnen ze zich er niet aan bezeren en niet aan knabbelen ook... en is niet zo duur en zeer flexible zodat het netjes rond alle hoekjes kan...

Vicks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:56

En er bestaan ook idd speciale sprays die slecht ruiken/smaken. Ook een speeltje of iets anders waar ze haar aandacht op kan vestigen is goed.

Margriet7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:07

Vicks schreef:
En er bestaan ook idd speciale sprays die slecht ruiken/smaken.

dat bedoelde ik met antibijt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:16

Hertshoornolie
Het bekende (bruine) stinkende middel tegen staart- en manenbijten, knabbelen aan de stal, enz.

Afbeelding

Je kan ook carboleum op het hout smeren.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:29

Ja, inderdaad hertshoornolie heb ik ook goede ervaringen mee!

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:35

Ik heb het eerlijk gezegt nooit gebruikt maar ik heb er wel goede dingen over gehoord.
Het is ook niet zo duur, €7,50 voor een flesje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:25

koop een stuk vinyl of zeil voor op de vloer en timemr dat er tegen aan, staat leuk is praktisch want t is makkelijk schoon te maken.
en kunnen ze ook niet meer aan het hout knagen, voor boven op kun je ijzeren strippen plaatsen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:02

Hoeveel tijd per etmaal staat ze in die stal? En hoeveel en hoe vaak krijgt ze ruwvoer in die stal? En hoe ruw is dat ruwvoer?

Als het paard veel buiten komt, veel porties ruwvoer krijgt en ook ruw genoeg ruwvoer krijgt er meestal niet veel reden is om de stalwand ook op te eten. Naast hooi kun je inderdaad wat wilgen- of berkentakken geven, maar ook stro is een aanvulling op ruwvoer.
Als dit niet helpt, goed insmeren met cribox of zoiets.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:09

Staat ze wel een paar uurtjes buiten?
Waarschijnlijk verveeld ze zich toch.
Mijn paard doet het af en toe ook, en dat is op de dagen dat hij niet buiten staat.Hij word chegarijnig als hij niet buiten komt en gaat dan overal aan bijten.Al staat hij maar 1 uurtje buiten dan is het goed.

Heb toen wel een likt houder voor hem gekocht.Vond hij doodeng.Hij wilde niet eens zn stal in.Moet je gewoon negeren.Na een tijdje was hij zo druk bezig met die likit, als hij de kans krijgt eet hij een nieuw blok binnen een dag op.Zo bezeten is hij er nu van.

Ook heb ik zo'n speelappel voor hem gehaald.Dat vond hij wat minder.In het begin speelde hij er iets mee, maar dat was snel afgelopen.Die hing er maar wat bij.Hangt nu bij het veulen.

Ook zou je zo'n oranje pion die ze bij de wegenwacht enzo gebruiken.Heb ik bij de jonge hengsten in het land liggen en bij eentje in de stal hangen.Spelen ze deftig mee, en gaat niet snel stuk en is niet hard.

Er zijn middeltjes om op het hout te smeren.Voor jaren terug deed een van de hengsten het heel erg en toen heb ik er teer op gesmeerd.Was gelijk afgelopen, dat stinkt en hij kwam er niet meer aan.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:13

Als je handig bent, een ijzeren buisje over je boxrand maken, dan kan ze niet meer knagen, met van die oogjes, waar je waterleidingen mee vast zet aan de muur.. Als je minder handig bent, elke dag een beetje antibijt erop doen..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:41

Cribox uit zo'n potje wat je even moet verwarmen in een pan heet water, blijft gewoon een hele tijd zitten hoor. Ik heb het er al maanden geleden opgesmeerd en het zit er nog steeds op.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:30

Ik denk dat dat beter is dan met zeil en alles aan de gang te gaan, zeil kan namelijk ook stuk...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:59

Citaat:
Maar dat van die speeltjes.. kweet niet. Ze is zo al een erg bange scheet en van plastic enzo is ze bang.

juist speeltjes ophangen dan! sla je 2 vliegen in 1 klap, ze verveelt zich niet meer en leert ook dat plastic/speeltjes niet eng is....

sambal wil ook nog wel eens helpen om op je wanden te smeren, neem wel een hete surinaamse sambal....

Rasjna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 16:10

Waratje schreef:
Hoeveel tijd per etmaal staat ze in die stal? En hoeveel en hoe vaak krijgt ze ruwvoer in die stal? En hoe ruw is dat ruwvoer?

Als het paard veel buiten komt, veel porties ruwvoer krijgt en ook ruw genoeg ruwvoer krijgt er meestal niet veel reden is om de stalwand ook op te eten. Naast hooi kun je inderdaad wat wilgen- of berkentakken geven, maar ook stro is een aanvulling op ruwvoer.
Als dit niet helpt, goed insmeren met cribox of zoiets.

Als het vriest komt ze niet buiten anders de hele dag. Ze krijgt 2x per dag 2kg pavovoer. Dus 4kg per dag en 3x per dag hooi. Sto eet ze ook altijd.
Ik weet wel dat ze meer buiten moet komen maar mijn ouders willen dat niet inzien. Dan loopt ze het gras kapot.