Wat moet ik voeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LittleRose

Wat moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 11:40

Me paard staat nu op het land maar weet eigenlijk niet goed wat ik moet voeren . Hij krijgt rond de 2 kilo bix per dag en straks krijgt hij ook kuil/hooi. Maar hoeveel moet ie daar dan weer van?
Ik rijd nu bijna niet met hem en ik wil voorkomen dat ie te dik word of juist te mager .
Dus mijn vraag is wat voeren jullie als ze op het land staan?

Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:00

Als ik het goed begrijp dan staat ie nu dag en nacht op het land en krijgt 2 kilo biks op een dag.

Ik zou de biks halveren (want je rijdt er niet mee) en hem lekker hooi gaan voeren. Ruwvoer (zoals hooi of kuil) is het belangrijkste, dus daar goed van voeren, omdat het gras nou weinig bevat.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:22

Met jouw gegevens kun je niet een goed voedingsadvies geven.

Ten eerste: wat voor land staat je paard op? Is het bv. een afgegrazen stuk wei wat nooit bemest wordt? Staat ie alleen op de wei of met meerdere? Sowieso zitten er momenteel weinig voedingsstoffen in gras.

Wat voor ras is je paard (warmbloeden en koudbloeden hebben een andere behoefte)? Hoe oud is ie?
Een jong paard wat in de groei is, heeft een hele andere behoeft dan een oud paard waar nooit wat mee gedaan wordt.

Wat voor soort kwaliteit is je hooi/kuil? Komt het van bemest land of juist uit een natuurgebied? Hoe oud is het?
Tussen hooi en kuil zit ook een duidelijk verschil. In kuil zit veel meer vocht dan in hooi dus zou je meer van moeten voeren zodat je paard genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.

Wat voor type brok voer je je paard? Gewoon een standaard onderhoudsbrok of een sportbrok?

Over het algemeen kun je zeggen dat je goed moet kijken naar je paard. Een paard wat niet zoveel arbeid verricht hoeft niet zoveel brok. Ik ga met Manon mee, aan een kilo heeft ie genoeg.
Over 't ruwvoer durf ik weinig te zeggen. Als je nou heel oud hooi tot je beschikking hebt, dan kun je 'm dat wel onbeperkt aanbieden. Maar in ieder geval in meerdere porties per dag. Ikzelf voer mijn paard altijd 4 maal per dag hooi, en dat bevalt prima.

Je moet gewoon goed naar je paard kijken. Maar voel ook eens even... kun je zijn ribben duidelijk voelen? Dan is ie overduidelijk te mager. Je moet de ribben net wel en net niet kunnen zien. Maar dat is met een dikke wintervacht moeilijk te beoordelen. Als je met je hand over zijn ribbenkast voelt, dan moet je z'n ribben kunnen voelen. Pff... moeilijk uit te leggen. Het moet licht golvend aanvoelen. Als je ze niet voelt, dan is ie overduidelijk te dik.

Ik hoop iig dat je hier wat aan hebt.

ellepel

Re: Wat moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:42

ook al staat ie in het land, het gars van nu zit praktisch geen voeding meer in.

ik zou gewoon beginnen met 3x per dag een dikke plak hooi, houd je biks gewoon hetzelfde en kijk goed wat er na een twee weken gebeurt..

zie je dat ie dan dikker word ga je juist iets minder brok voeren, in plaats van 2 kilo geef je dan 1 kilo.

nu hij niet gereden word kun je zowiezo iets minder brok gaan voeren, als je ook hooi er bij gaat geven, vitamines krijgt hij dan wel genoeg..

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:55

Die van mij staan ook altijd buiten en aangezien ze bijna niks hoeven te doen krijgen ze alleen hooi. Ze krijgen 2x per dag een paar plakken hooi , maar we hebben redelijk vers hooi

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:54

Dankje voor de adviezen. Ik denk dat we kuil krijgen en hij heeft gewoon standaard brok, hij staat met een shet op de wei en de wei is nu redelijk kaalgevreten.
Denk dat ik hem dan 2 keer per dag kuil/hooi geef en een kilo brok dat meot dan genoeg zijn. Want nu istie precies goed niet mager niet dik dus:)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:23

LittleRose schreef:
Dankje voor de adviezen. Ik denk dat we kuil krijgen en hij heeft gewoon standaard brok, hij staat met een shet op de wei en de wei is nu redelijk kaalgevreten.
Denk dat ik hem dan 2 keer per dag kuil/hooi geef en een kilo brok dat meot dan genoeg zijn. Want nu istie precies goed niet mager niet dik dus:)

Ik weet niet of 't mogelijk is maar geef 'm liever vaker per dag kuil of hooi. Dan krijgt ie 't mooi verspreid over de dag - daar is zijn verteringsgestel ook op ingesteld en blijft ie mooi bezig. Zo'n 4 keer per dag bijvoorbeeld.