Kuil of hooi

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zweetvos

Kuil of hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 11:03

Gaan jullie voor kuil of hooi als je kan kiezen?
Op de nieuwe stal hebben ze beide en ik ben benieuwd naar de voor- en nadelen volgens jullie.

_Dunja_

Re: Kuil of hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:13

Ik zou voor hooi gaan, veel paarden kunnen een allergische reactie krijgen op kuil.
Mijn dierenarts raad mij ook hooi aan omdat mijn pony gevoelig is voor koliek en met kuil heb je hier sneller last van.
Van hooi kan je ook niet te snel te veel voeren.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:17

Ik had die keuze ook toen mijn paard op pension stond, ze heeft een tijdje kuil gehad maar daar kreeg je eiwitbulten van en ze zat regelmatig verstopt omdat ze het te gulzig op at. Dus daarom krijgt ze hooi.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:21

Ik heb mijn paarden lange tijd op kuilhooi gehad, beviel prima en ze vonden het erg lekker. Alleen makkelijk was het niet. Elke keer slepen met plakken in een kruiwagen en goed opletten dat er geen broei in kwam.

Nu voer ik ze hooi, veel makkelijker en ze vinden het erg lekker.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:34

hooi.
Na een jaar kuil (vrij droge nog wel) zijn we daar definitief vanaf gestapt. Nooit meer kuil voor onze paarden. Koliekgevoelige paarden hebben veel meer last en ze krijgen sneller dikke benen, een dikke buik (geen vet maar grasbuik idee) en gaan er minder uitzien. Terwijl het van hetzelfde stuk als het normale hooi gewonnen was.
Voor de hoestende paarden maken we het hooi nat, dan is er niets aan de hand.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:13

De mijne krijgen hooi, om de eenvoudige reden dat Memuska geen kuil lust - mevrouwtje kieskeurig

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:14

absoluut hooi!! het verzuringsproces is helemaal niet goed voor paarden.
mijn tink is er zelfs extreem gevoelig voor, kreeg er meer mokplekjes van en gedragsmatig mankeerde er met rijden ook het eea aan. hij werd erg nerveus en onhandelbaar van.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:52

Wij hebben altijd hooi, omdat je dat onbeperkt kunt voeren. Die van mij staan buiten, dus dat is handig.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:58

ben over zowel hooi als kuilvoer (mits beiden van goede kwaliteit zijn) zeer goed te spreken...onze ruin voeren we alleen kuil omdat hij een stofallergie heeft,maar onze andere paarden eten kuil en af en toe hooi...hooi vind ik wel ideaal om onbeperkt te voeren wanneer erop het land niet zoveel gras meer groeit , kuil voeren we in gedosseerde mate

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:00

Wij hebben het allebei. Mijn moeder moet smiddags hooi geven aan de paarden om mijn vader en ik bijna nooit voor 12 uur thuis zijn.

Wij maken ons hooi altijd nat, en mijn moeder is na een ernstige ziekte (gelukkig wel hersteld) niet in staat hooi op te kloppen, nat te maken en te verdelen.

Dus hebben we besloten dat ze 'smorgens en 'savonds hooi krijgen en 'smiddags voordroog werkt prima zo

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:01

Kuil heeft als voordeel dat als een paard gevoelig is voor stof, er niet zo snel van gaat hoesten. Maar zelf heb ik hooi..

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:08

wij voeren kuil.

Dit omdat hier toch nog een aantal belangrijke vitamines en mineralen in zitten. In hooi zit bijna niks meer in, hier moet je ook veel meer van voeren, want het weegt natuurlijk ook niks. Kuil is bijna te vergelijken met gras. Dus ook veel natuurlijker, wij hebben twee ponys en krijgen allebei niks anders als kuil, alleen na het rijden krijgen ze een halve kilo brok.
Ze staan zomer en winter buiten. en hebben dag en nacht kuil liggen. zodat ze hun eigen behoefte kunnen aanvullen en ik moet zeggen dit gaat prima

Natuurlijk moet je met kuil wel altijd uitkijken wat je er nog bij voert, want inderdaat eiwit bulten zijn natuurlijk nooit goed.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:09

Hooi

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:02

Memuska schreef:
De mijne krijgen hooi, om de eenvoudige reden dat Memuska geen kuil lust - mevrouwtje kieskeurig

Bij mij momenteel andersom. Mijn da raadde mij kuil af omdat de mijne gevoelig is op de spieren maar madam moet dr hooi niet meer. Alle paarden op stal krijgen kuilgras dus dat moest zij ook. Met voeren was ze heel erg boos (schoppen en bijten) omdat zij ook wou en er lagen bergen hooi in haar stal. Nu krijgt ze sinds een aantal weken kuil en eet ze weer als een tierlier.

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:10

gouda schreef:
Mijn da raadde mij kuil af omdat de mijne gevoelig is op de spieren maar madam moet dr hooi niet meer. Alle paarden op stal krijgen kuilgras dus dat moest zij ook. Met voeren was ze heel erg boos (schoppen en bijten) omdat zij ook wou en er lagen bergen hooi in haar stal. Nu krijgt ze sinds een aantal weken kuil en eet ze weer als een tierlier.

Is het geen oplossing om wat hooi en kuil door elkaar te gooien. Misschien eet ze het dan wel.

Bij ons op stal wordt voordroog gevoerd. Kortom mooie droog kuilgras, 1 dag langer laten liggen en het was hooi geweest.

En het komt ook nog eens van eigen land.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:18

Absoluut Kuil. Alleen in het najaar/winter, maar wel van een latere snede, zodat het eiwitgehalte niet te hoog is. Ook is dit wat stengelig en langer, hierdoor is de kans op koliek veel kleiner. Koliek hebben we bij ons op stal in al die jaren nog nooit gehad. Mochten we een jaar eiwitrijker kuil hebben dan geven we ze een scheutje azijn over de brok.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:25

Freggel schreef:
gouda schreef:
Mijn da raadde mij kuil af omdat de mijne gevoelig is op de spieren maar madam moet dr hooi niet meer. Alle paarden op stal krijgen kuilgras dus dat moest zij ook. Met voeren was ze heel erg boos (schoppen en bijten) omdat zij ook wou en er lagen bergen hooi in haar stal. Nu krijgt ze sinds een aantal weken kuil en eet ze weer als een tierlier.

Is het geen oplossing om wat hooi en kuil door elkaar te gooien. Misschien eet ze het dan wel.

Bij ons op stal wordt voordroog gevoerd. Kortom mooie droog kuilgras, 1 dag langer laten liggen en het was hooi geweest.

En het komt ook nog eens van eigen land.

De stalhouder heeft een tijdje kuil door haar hooi gedaan maar ze at voor het merendeel het kuil eruit.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:32

die van ons doen dat ook,
als we ze een bergje kuil geven en een bergje hooi, dan eten ze het kuil op en het hooi laten ze liggen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:14

Hooi heeft altijd al mijn voorkeur, omdat het fermentatieproces niet goed is voor de stofwisseling van het paard. Je ziet ook regelmatig dat paarden stofwisselingsproblemen hebben als koliek of dunne mest. Kuil is koeievoer, koeien hebben een stofwisseling die dat fermentatieproces goed aankan, paarden niet.
Buiten dat wordt mijn paard dus onberijdbaar van (voordroog)kuil, ook dat hele mooie droge spul. Echt niet grappig. Ze lust het wel graag, maar ja, ik heb haar niet om alleen lekker te laten eten, maar ook om op te kunnen rijden

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:39

onbeperkt hooi

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:40

Waratje schreef:
Hooi heeft altijd al mijn voorkeur, omdat het fermentatieproces niet goed is voor de stofwisseling van het paard. Je ziet ook regelmatig dat paarden stofwisselingsproblemen hebben als koliek of dunne mest. Kuil is koeievoer, koeien hebben een stofwisseling die dat fermentatieproces goed aankan, paarden niet.
Buiten dat wordt mijn paard dus onberijdbaar van (voordroog)kuil, ook dat hele mooie droge spul. Echt niet grappig. Ze lust het wel graag, maar ja, ik heb haar niet om alleen lekker te laten eten, maar ook om op te kunnen rijden

mee eens..

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:53

Kuil nooit meer voor die van mij..
die van mij staat nu een tijd hoefbevangen door dat (*&*&^&*^)kuil.. boer was te lui om droog hooi te halen en voerde wat ie wilde.

Staan nu op een manege en krijgen lekker onbeperkt hooi.

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:07

Bij ons komt er ook nooit geen kuil meer in, wij hebben er 3 ponys hoefbevangen door gekregen (mede door het kuil en fructose in het gras), de DA raade het ons sterk af om geen kuil meer te voeren.

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 22:15

Wat een reacties al zeg!
Hartstikke bedankt allemaal!

Waar de pony nu op stal staat krijgt ze kuil.
Op de nieuwe stal lopen ze overdag buiten en krijgen ze hooi.
's Avonds op stal en dan kan je kiezen, hooi of kuil.
Zal ik gelijk helemaal op hooi overstappen of in het begin 's avonds kuil blijven geven?

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:35

Ik zou het langzaam veranderen, dus in het begin nog gewoon 's avonds kuil geven!
Verandering van voer is altijd lastig voor de spijsvertering, dus voer het langzaam op.