rijden jullie met een harde ondergrond?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

diddi

rijden jullie met een harde ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 08:42

ik ben zelf nogal bang dat ze uitglijden of struikelen en hun benen breken,hoe doen jullie dat met dit weer ,rijden jullie of staan de paarden op rust...
mijn ijslander heeft geen ijzers onder

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:45

Ik longeer wel met harde ondergrond... alleen stap en drafwerk... niet al te gekken dingen...

En niet al te veel in de weg zitten, zodat ze hun balans zelf op kunnen zoeken.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:49

ligt er een beetje aan.
Als de grond echt knetterhart is gaan we naar de hal.
en als de grond bijvoorbeeld onregelmatig is ook.
als alleen de toplaag dooi is of juist alleen de onderlaag rijden we vaak wel.
we laten dan wel vaak eerst paarden los in de bak en beginnen dan smiddags zodat de grond iets zachter is.
ook doen we dan geen gekke dingen.
we houden het dan mooi rustig en vragen niet teveel.

_Dunja_

Re: rijden jullie met een harde ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:56

Wij hebben een bak met houtsnippers dus de kans is bij ons heel klein dat de bak bevroren is.
Wel hebben we dat dan de bovenlaag bevroren is maar als je er even door heen stapt is het weer goed...

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:02

Hoi,

Ik ga dan buitenrijden als de bak echt hard is of ik ga bij de buurman de binnenbak in.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:16

Afhankelijk van hoe het aanvoelt. Als de bak bv netjes is gesleept en er dus geen vastgevroren hoefgaten in zitten probeer ik wel te rijden. Meestal komt dat neer op alleen stappen. Soms ook longeren maar dan merendeel stap en beetje afwisselen met draf.

Afhankelijk van de vlakheid van de bak en of ook echt de bovenlaag van de bak is opgevroren.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:19

echt hard is de bak waarin ik rij bijna nooit. Er wordt regelmatig gesleept, en een beetje hard is soms nog wel fijn ook. als het echt te hard is ( nu 1 keer gebeurd) rijden we niet., dan gaan ze in de stapmolen.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:21

als het zo hard is als nu rijd ik niet of ga ik naar de binnenbak, jammergenoeg doe ik er een halfuur over om bij de binnenbak te komen...
als de toplaag dooi is door de zon dan rijd ik wel, galop laat ik dan achterwege. maar ik galloppeer toch nauwelijks meer omdat ze 9 maand drachtig is

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:25

Ik had gisteren en eergisteren wel een losse snipperbak, maar ook het gevolg dat de snippers toch onder de ijzers vastvroren. Gevolg was een paard dat op stelten liep...ben toen maar gestopt.
Bij een gladde opgevroren bak ga ik wel rijden...maar dan alleen stap en draf. Een binnenbak heb ik (nog) niet tot mijn beschikking.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:00

ik rijd altijd buiten. als het echt goed gevroren heeft hou ik de vlakke paden aan en ga niet door modderpaadjes ed.
Ik stap dan veel en af en toe draf. galop laat ik dan achter wege.

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:06

Wij rijden helemaal niet in de bak als de grond hard is. Ik ga dan alleen naar buiten een rondje stappen. We gaan ook wel eens naar de manege, maar dat is altijd een heel geregel omdat ik zelf geen trailer heb.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:06

Onze bak vriest vrij snel op, dan rijd ik er niet meer in. Meestal kan ik dan nog wel in de wei rijden, maar die was vandaag ook te hard.
Meestal ga ik met dit weer buitenrijden, maar helaas, de wegen zijn daar nu te glad voor. Dus ja, mijn paard heeft de rest van de week vakantie

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:11

Ik zit gelukkig niet met dat probleem aangezien we een binnenbak hebben. Maar op een harde bodem zou ik alleen rijden als die én niet te hobbelig is én niet glad. Daarbij zou ik het rustig houden, dus veel stap en wat draf, geen korte wendingen, geen galop, e.d.

Maar ik zou dan eerder kiezen voor een staprit buiten, mits het daar niet te glad is natuurlijk.

Essiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:15

De bak bij m'n verzorgpony word altijd al heel snel hard,
en dan staan er dus ook allemaal hoef afdrukken in en ik ga dan nooit rijden,
ja of buiten als het niet te glad is.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:16

Ik rijd niet in de bak met harde ondergrond, dan kan ik me niet ontspannen en mijn paard ook niet. Meestal maken we dan gewoon een bosritje.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:18

Bij een bevroren bakbodem zou ik niet zo snel in de bak gaan rijden dan wijk ik voor de training liever uit naar een rijhal. Evt met vorst in het bosrijden geen probleem, de paarden houden er vaak wel rekening mee.

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:23

ik zit dus echt vast aan de buitenbak... en met dit weer is dat niet echt optimaal !
zou maandag gaan rijden lukte niet omdat de bodem echt te hard was...
buiten rijden lukt niet omdat paard in de bak nog niet eens normaal onder mij kan lopen ..
dus met dit weer rij ik weinig .. vorige week vrijdag lukte het nog wel toen heb ik gewoon gereden.. als de bak een beetje gaanbaar is ga ik stappen en beetje draf... meer niet

Deeday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:25

Ik ga dan meestal stukken stappen/draven op de weg. En anders ga ik naar de binnenbak is voor mij vijf minuutjes stappen maar in onze bak valt echt niet te rijden nu.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:28

Ik kan helemaal niks met mijn paarden. De bak is keihard en de weei is helemaal hard en dan met gaten. heb geprobeerd de paarden aan de hand te stappen daar maar is geen doen. De kans op blessures is zo groot. Ik laat ze maar staan

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:31

Mijn paardje heeft even rust..de bak is echt geen doen..kan er zelf amper in lopen met dit weer...slecht voor je enkels ..lig nog eens op mijn snufferd ..
Had vanochtend het goede idee om een klein stukje te gaan wandelen (over het terrein) maar het begon te regenen en werd spiegelglad..dus dat plannetje werd ook weer geschrapt.
Het is even niet anders..wil ook geen ongelukken ..gelukkig staat ze de hele dag op de wei!

lucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:32

heyhey
ik heb me paard lekkr op rust ik zet dr buiten en ze doet van zichzelf wel rustig als ze merkt dat de bodem hard is. soms is een rust periode ook is goed voor je paard. kunnen en geestelijk en lichamelijk weer op kracht komen
Afbeelding

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:05

Ik ben een beetje verbaasd om te lezen dat veel mensen wel longeren maar niet rijden. Je paard op een rondje laten rennen lijkt me nl. veel belastender dan dat je erop gaat en de hele bak doorrijd.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:51

Onze piste ligt in de winter ook hard. Dan gaan mijn paarden op manege dus echt last heb ik er niet van. Vorige week zondag was er wel ene dressuurwedstrijd en het was buiten inrijden, de grond lag wel redelijk hard maar niet TE hard. Heb het wel rustig aan (proberen) doen omdat zo'n harde grond niet zo goed voor de pezen is hé.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:56

lucydan schreef:
Soms is een rust periode ook is goed voor je paard. kunnen en geestelijk en lichamelijk weer op kracht komen

Wat doe je dan met je paard dat hij geestelijk en lichamelijk op kracht moet komen!?

Ik rij wel in een bevroren bak als deze vlak genoeg is, dan alleen in stap en draf. Heb nu de luxe van een binnenbak, erg prettig. Ik ga wel gewoon het bos in. Je merkt snel genoeg wanneer de bodem niet goed genoeg is om te draven of galoperen.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:10

Wij hebben een binnenbak dus dat is geen probleem
Memuska staat nu thuis maar daar ga ik owv artrose enkel mee wandelen, ook bij harde ondergrond maar dan houd ik het bij enkel stappen.