Voor paarden psychologen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

santos

Voor paarden psychologen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 00:34

Mijn man en ik hebben ieder een paard bij ons thuis staan. Ze staan dus met zijn tweeen en klitten nogal aan elkaar. Gelukkig kunnen we prima afzonderlijk van huis weg. Het paard wat achterblijft is redelijk over de zeik, maar het paard dat van huis gaat is rustig.

Nu lessen we op de plaatselijke manege. In de les willen de paarden elkaar nogal in de gaten houden en reageren op elkaar. Dit opgelost, door waar het kan apart te lessen. Dit gaat prima, het paard dat alleen meegaat en de les volgt is prima ontspannen en loopt lekker.

Nu vinden wij het ook leuk om af en toe een onderling b dressuur proefje te rijden. De eerste keren met 2 paarden op stap, met als resultaat, een brullend op de wagen(of in de inrijd bak) en de ander brullend in de ring. Geen succes dus.

Vervolgens ruin opgeladen voor de wedstrijd, proefje gereden, geheel ontspannen, daarna naar huis,direct merrie geladen, terug naar de manege, om daar met een volstrekt overspannen paard aan te komen en beroerde proef te rijden.

Nu afgelopen zondag, eerst merrie geladen, rustige proef gereden, daarna naar huis, paarden een half uur samen op stal laten staan, dan ruin geladen en terug naar de manege. Het resultaat, mijn paard volledig over de rooie.

Hoe kan dit toch? normaal als ze dus apart van huis gaan is er geen vuiltje aan de lucht en nu???

Mijn paard (de ruin)springt ook (merrie dus niet)en is nu 3 x op springwedstrijd geweest alleen en is dan de rust zelfe, dus aan de drukte op de manege ofzo kan het niet liggen.

iemand enig idee???????????????? Zou een nog langere tijd, tussen de wedstrijden kunnen helpen, dus een paard 9 uur en de ander 12 uur????????

ellepel

Re: Voor paarden psychologen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 07:41

ik zou haast gaan zeggen van neem er nog en paard bij!
liefst een merrie dan is de ruin helemaal in zijn nopjes, er staat niet snel eentje alleen.
ja de nieuwe dan, dat moet natuurlijk dan wel een paard zijn wat uitstekend alleen kan staan..

desnoods een kleinere pony,of ouder dier erbij nemen?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:45

Bekent probleem. Misschien kun je eens een groom meenemen en dan toch met zijn 2en op concours. Dan kan er 1 bij de trailer blijven en het paard op de trailer kalmeren. Ze zouden het toch moeten kunnen leren.
Zonder zweverig te willen overkomen: paarden even wat Bach resque geven voordat je gaat inrijden, ter ondersteuning?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:01

Om je wedstrijdprobleem op te lossen zou ik zeggen: met maar 1 paard deelnemen, en dan een volgend weekend alleen het andere paard? Blijkbaar gaan ze over de zeik als ze twee x achter elkaar hun vriendje moeten missen.

Verder sluit ik me bij ellepel aan, misschien tijd om er een shetje bij te nemen?

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:11

Het lijkt mij dat dat komt omdat het paard dat als eerste weg gaat het minste stress ervaart. Hij is maar heel even alleen, op wedstrijd heeft hij andere paarden om zich heen. Het andere paard is inmiddels al gestrest omdat hij zijn kameraadje kwijt is. Ook als die terug is is het adrealine gehalte in zijn bloed nog steeds hoog. Neem je hem dan weer mee, wat stress oplevert dan zal hij sneller van de kook raken dan het andere paard.
Misschien is het inderdaad een oplossing om een shetje mee te nemen. Of gewoon op 1 dag 1 paard meenemen op concours.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 00:22

bedankt voor jullie reacties. Hier wat antwoorden. Een shet nemen is geen optie, daar is gewoon geen ruimte voor.(bezit een klein stukje land, 2 boxen en paddockje van 10x10 m).
Een groom bij de trailer is ook geen optie, heb er zelf wel bijgestaan, maar dat maakt niets uit, zo gek als een deur.

Om beurten een wedstrijd rijden, hebben we ook wel aan gedacht, helaas zijn er maar 4 onderlinge wedstr. per jaar. Dit zou betekenen 2 p.p per jaar, is wel erg weinig.

We hebben ook een echte paardengeit. Deze woonde in bij ons 1e paard, konden lezen en schrijven met elkaar. Onze paarden nu, zijn als de dood voor haar. Zelf nu nog na 3 jaar in ons bezit te zijn.

Ik verwachte ook niet echt de oplossing te vinden. Het antwoord van de adrenaline, zet me aan het denken, dit zou het moeten zijn. In maart (volgende wedstrijd) toch maar eens proberen 1om 9 uur en 1 om 12 uur te laten rijden, ze hebben dan meer tijd met elkaar tussen door. Anders maar valium inschakelen

LindseyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:41

Haha,
Ik ken dit verhaal.
Vroeger hadden we ook slechts 2 paardjes bij ons thuis en oh jee, als die uit elkaar gehaald werden.
Eentje springpaard, ander dressuurpaard. Dus wat te doen bij wedstrijden. We hadden geen keus om beide mee te nemen en toen moest er steeds eentje bij de ring staan kijken zodat de ander rustig de proef aflegde of het parcours sprong.
Ondertussen hebben we er een 3de paard bij. Dus wij denken : dit lost nu alle wedstrijdproblemen zo op. Nee hoor! Nog steeds hetzelfde verhaal. Oude vriendjes zo knusjes samen, kan hun geen moer schelen dat de nieuwe jongen (die dat trouwens best prima vindt) alleen achterblijft, zolang zij maar samen zijn.

We zijn er nu wel ingeslaagd een van het duootje achtertelaten en de andere met onze nieuwe mee te nemen. Maar het blijft nog steeds een probleem.

Sorry, ik kan je er ook geen antwoord op geven, want het blijft bij ons ook altijd maar weer een drama.

Misschien dan maar een 4de paardje erbij?? Ja, zo blijf je maar doorgaan, tot de portefeuille leeg is, zou ik zeggen.

Het verveeld me vaak dat andere mensen met slechts 2 of 3 paarden aan huis dit probleem helemaal niet kennen. Vaak vraag ik me af of die van ons niet zo knettergek verwend zijn, dat ze gewoon 'ons' aan het trainen zijn in plaats van andersom??

Toch succes ermee.

Groetjes.
L

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 01:04

Wij staan hier in de regio ook bekend als de zusjes met de schimmels. Die van ons waren onafscheidelijk van elkaar. M'n zusje en ik zijn beide fanatieke wedstrijdruiters. We starten toendertijd allebei tegelijk in de B. Dus vaak moesten we ongeveer tegelijk rijden. Daarna waren die twee schimmels ook echt niet te scheiden van elkaar. Het was echt een ramp. Die van mij ging recht overeind als die van m'n zusje weg was (en ik nog aan het losrijden was) en die van ons lenny brulde echt alles bij elkaar en werd een brok spanning.
Op zomerconcours was het vaak minder. Want dan reed je eerst mee met de ander, en 's middags moest je dan zelf weer rijden. Pfff.

Wij hebben dat idd ook opgelost door ze altijd maar bij elkaar te houden. Geen idee of het wijsheid was. Voor de veiligheid van ons zelf en de omgeving in ieder geval wel. Maar alle mensen om ons heen gaven wel commentaar. Dus je staat echt wel in dubio.

Nu hebben we de ene schimmel verkocht (niet daarom hoor). De mijne miste hem in het begin wel heel erg. Maar met het nieuwe paard van m'n zusje klikt het ook wel. Alhoewel ik betwijfel of ze ook zo aan elkaar plakken. Het zal toch ergens wel een kwestie van gewenning zijn, door ze steeds maar hun 'zin' te geven.

Ohw en onze paarden staan achter het huis. Dus ze zijn altijd aangewezen op elkaar.

Moeilijk onderwerp in ieder geval!

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:45

Dit probleem ken ik ook wel, maar gelukkig niet zo extreem, mijn pony kleefde eerst ook altijd verschrikkelijk met een andere pony op stal maar sinds er een shetlander bij staat is dit veel minder. Misschien is het toch een idee om ze maar te laten wennen, of er voor te zorgen dat ze elkaar toch kunnen zien als de een in de proef zit.
Iniedergeval veel sucses ermee!!!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 00:42

DAt lukt dus niet loesje, de binnenbak is compleet afgesloten tijdens de proefen.

bedankt voor jullie medeleven en succes met jullie eigen plakkers