vitamine- stoot/spuit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

vitamine- stoot/spuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 21:15

Omdat ik altijd hoor dat dat goed voor je paard is enzo dacht ik er aan om er ook maar eentje te halen voor mn pony, hij is nu best verkouden ( veearts is er bij geweest) maar misschien is dit ook wel lekker voor de weerstand op te bouwen... ? Of heb i kdat verkeerd

Is dat vanaf een bepaalde leeftijd? Hoeveelheid belangrijk( net als met een wordmenkuur) ?

Ik hoop dat iemand me er wat over kan vertellen

gr,

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:16

ik heb altijd een paar van die spuiten op voorraad liggen voor als mn paard even iets minder fit is ofzo
maar ik geef nooit meer dan 1 per maand

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:27

Nee hoor die kan je gewoon halen. Ik gaf hem Teuntje ook altijd een paar keer per jaar. omdat hij echt zwak was, en dan gaf ik gewoon een hele.

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:29

Chuwaz, mijn verzorgpaard is in de winter af en toe wat pips dus die had er ook een gekregen. Hij is een stuk opgeklaard en een stuk feller er door geworden

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:30

Waar kan je die halen dan? Kan er ook wel wat gebruiken...

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:32

heb de mijne er ook wel eens een x 1 gegeven..na een verhuizing had ze veel stress gehad enz..heb niet echt verschil ofzo gemerkt..maar denk dat het zo af en toe best goed is vooral met de r in de maand..

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 21:36

HW : een hele is dat dan niet te veel ?

Ze zijn heir te halen bij de ruitershop

-XxX-

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:41

je kunt het halen bij de ruitershop en de paardendrogist
en een hele is goed voor 1 paard

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:43

Ze hebben ze ook bij de Welkoop/Boerenbond.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:52

klopt je kunt ze bijna overal wel krijgen.

ik gaf mijn pony ook wel een hele spuit tussen 2 prarcouren door. dan was ze net even iets extra. en kon ze het zware werk aan.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 07:44

ik bestel ze altijd bij de paardendrogist en geef het regelmatig eigelijk, ook al is er niks aan de hand met dr volgens mij kan het geen kwaad om een hele te geven, anders stond er wel op de verpakking hoeveel je moet geven, maar ik geef meestal de helft en dan een maand (ongeveer) erna de andere helft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:00

bij mi jstaat het op de verpakking hoeveel je moet geven

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:22

Ik heb 1 keer zo'n vitaminestoot gebruikt, m'n paard was toen heel flauwtjes en had nergens zin in. Na de vitaminestoot ging het weer beter.

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:50

XlucienneX schreef:
ik gaf mijn pony ook wel een hele spuit tussen 2 prarcouren door. dan was ze net even iets extra. en kon ze het zware werk aan.

parcoursen of concoursen? Het lichaam heeft wel iets langer nodig om de stof op te nemen dan de tijd tussen 2 parcoursen, dan heeft zo'n vitaminespuit echt geen nut hoor.
Neem aan dat je concoursen bedoelt..

Als je pony verkouden is zou ik hem een halve vitaminespuit geven en dan 1 of 2 weken later weer een helft. Daar kun je dan nog een maand achteraan plakken. Iemand gaf hier eens het voorbeeld van 20 uitgeperste sinasappels in één keer opdrinken, je lichaam neemt het dan niet op; je plast het gewoon weer uit. Als jij regelmatig 2 of 3 uitgeperste sinasappels opdrinkt wordt dat wel door je lichaam opgenomen, als je het maar een aantal keer herhaalt!

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:08

Ik heb me door een eigenaar van een ruitersportzaak laten vertellen dat de vitaminespuiten die je daar kunt halen alleen maar goed voor de omzet van de ruitersportzaak zijn.

De gehaltes in die vitaminespuiten zijn nauwlijks toereikend voor de behoefte van het paard.

Ik heb om die reden mijn paard nooit eentje gegeven, maar mocht ik vinden dat mijn paard zo'n ding nodig heeft, dan zou ik eentje via de veearts proberen te krijgen. Tenzij dat zo'n zelfde is als in de winkel.
Overigens ben ik van mening dat je met een kwalitatief goed ruw- en krachtvoer kunt volstaan.

@TS: wat zegt de veearts hierover? Vraag die eens of dat nut heeft, zo'n vitaminespuit.

Zusje

Re: vitamine- stoot/spuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:51

Heb in een ruitersportzaak gewerkt en sluit me aan bij Porscherider!!!

Je geeft zoveel (of weinig) vitamine in 1x dat het niet goed door het lichaam wordt opgenomen!
Je kan beter een supplement voeren die je dagelijks geeft!
Dat is veel effectiever omdat ze dagelijks een kleine (lees genoeg) hoeveelheid in hun lichaam krijgen!
Maar ben van mening dat goed kracht-ruwvoer voldoende.

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:25

ik geef iedere 2 maanden een vitaminespuit, en mijne geef ik in 1x helemaal voordat ie op stal gaat want dat stond erop, ging niet met kilo's enzo. en het zou idd noooit een hele maaltijd (krachtvoer) kunnen vervangen, maar ik zie het als "wat extra", zo weet ik zeker dat hij niks tekort komt. (en als ik het geef krijgt hij net zoveel voer als altijd).
en dat het is om alleen winst te maken geloof ik niet helemaal want er zitten wel degenlijk vitamine in, dus het heeft wel werking, dus vind ik het geen onzin.
maar wat eigenlijk wel onzin is is die jollyproducten die ronde gekleurde en gegeurde zoutblokken.
daar zit nouw echt geen 1 nuttige voedingsstof in, het bestaat uit geur kleur en smaakstoffen, suikers enz. meer niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:02

Je kan ze geven bij een paard voor en na de wedstrijd, voor drachtige merries of paarden in een 'dip'. Ook wordt het aangeraden bij iedere 'R' in de maand.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:31

porcherijder heeft gelijk, ik heb het ook gedaan en hoorde onlangs van mijn da dat het echt zonde geld is. Nu voer ik extra supplementen bij, niet omdat mijn paarden verkouden zijn oid. Ik doe het ook alleen winterdag omdat het voer rantsoen vaak dan ook wat anders is...

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 17:56

ik dacht misschien is het nodig hij is nu 4 dagen aan antibiotica wegends hoesten en snotteren het is bijna over. dus misschien van de zomer 1 halen voor hem en zn vriendje!

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:59

Zomers is het al helemaal weggegooid geld omdat je paard dan genoeg kan halen uit 't eten. Hoe komt ie trouwens op je over? Is ie mat, iets mager ofzo?

Je zou 'm eventueel een supplement kunnen geven, zoals Zusje al oppert. Maar ik blijf erbij - een kwalitatief goed kracht- en ruwvoer moet voldoende zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:15

Ik vind vitaminestoten/spuiten nogal zinloos. Het is natuurlijk leuk als je paard op een bepaalde dag veel vitamines binnenkrijgt, maar van 1 dag veel vitamines zal hij niet erg opknappen. Ik denk dat je beter een goed vitaminesupplement kunt voeren, maar dan eentje die je dagelijks toevoegt.

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 12:39

Hij is helemaal beter Is weel lekker vrolijk en kan lekker springen uit het niets

Du nis hij allleen geweest toen hij net bij mij kwam. Nu is hij lekker"stevig" En het gaat gelukkig allemaal goed

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:45

Mijn paard krijgt er in het voor- en najaar een. Hij heeft altijd nogal last van de seizoenswisseling. Dan is hij suf enzo.
Van zo'n vitaminespuit knapt hij echt op. Dus onzin vind ik het zeker niet.

Hij heeft de laatste tijd steeds last van kleine kwaaltjes. Nu krijgt hij elke dag een sinaasappel. Geen idee of het helpt hoor, maar hij vind ze iig lekker.

venga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:54

Ik heb Opkikker van Jordens (Pink Powder), geef ze dagelijks een portie van voor de duur van een maand als de rui inzet.