hoe kan je zien dat de hoeven echt te kort zijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hoe kan je zien dat de hoeven echt te kort zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 19:47

hoihoi

hoe kan je zien dat de hoeven te kort zijn? bij mn pony zijn de achterhoeven naar mijn idee wat te kort.. ze lopen zeg maar niet rond maar van voor is een stukje rechter (dus afgesleten) het liefst houd ik dr alleen voor op ijzers i.v.m geld.. maar goed als het te kort is wil ik wel een keer achter ook ijzers nemen (kan je dan bijvoorbeeld ook weer de volgende keer ze er af laten of ben je dan verplicht ze te blijven houden? en gaat jullie paard gewoon met vorst/sneeuw de wei in of de bak? die van mij gaat dan gewoon naar buiten heb ik besloten.

groetjes

sabien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:30

Mijn paardjes gaan ook gewoon de wei in met voorst, maar ze staan ook gewoon dag en nacht buiten!
Als je een keer achter ijzers neemt ben je niet verplicht de volgende keer weer ijzers te nemen hoor, en als de hoeven echt te kort zijn dan zie je dat wel aan hoe ze loopt.

_Dunja_

Re: hoe kan je zien dat de hoeven echt te kort zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:32

Die van mij gaat met wel of geen weer gewoon naar buiten.
Als je twijfelt over de hoeven moet je de hoefsmid bellen dat kan ik niet zien vanaf de computer

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:35

wat zijn de kosten nou voor een stel ijzers, je weet dat als je aan een paard begont er kosten aan zitten, daar moet je ( vind ik tenminste ) rekening mee houden voordet je er 1 aanschaft.
Altijd het beste voor je paard doen , vind ik.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:40

Over het algemeen weet je zelf het best hoe de hoeven van je paard eruit zien. Ik zie het namelijk gelijk als ze flink afgesleten zijn. het loopt niet meer zoals normaal en idd zoals je zegt meer vierkant. Die van mij heeft ook altijd rondom ijzers gehad, maar ik heb hem nu een jaar en hij staat gewoon al die tijd alleen voor op ijzers. Of dat bij jou paard ook kan hangt af van wat je met hem doet en op welke ondergrond je dat doet. Ik zou is met je hoefsmid gaan praten.. Mijn paard gaat meestal wel gewoon de bak in, zolang hij zijn benen maar niet breekt. Maar mijn paarden gaan altijd met zijn 3en los en zijn dus flink gewend aan elkaar en zijn ook niet zo actief. Ze genieten meer van de buitenlucht en van het uitzicht en maken zich niet zo druk met een hardere bodem. Ze voelen het zelf wel aan hoor. Succes!

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:43

stoltur schreef:
wat zijn de kosten nou voor een stel ijzers, je weet dat als je aan een paard begont er kosten aan zitten, daar moet je ( vind ik tenminste ) rekening mee houden voordet je er 1 aanschaft.
Altijd het beste voor je paard doen , vind ik.

Als je je paard rondom beslagen wil hebben kost dat ongeveer tussen de 70 en de 90 euro. Afhankelijk van de hoefsmid die je hebt en wat voor beslag je paard nodig heeft.

Bij mij staan mijn paardjes ook op de 1e plaats, als het nodig is is het nodig en dan doe ik andere dingen gewoon niet. Heel simpel.. Mijn paardjes zijn me veel meer waard..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 22:30

hoihoi

ik bedoel absoluut niet dat ik niet wil dat ze rondom komt maar zolang het niet hoeft doe ik het niet. als ik rondom besla is het 80 euro, ik moet morgen naar de smid dus zal het eens vragen, mocht het echt nodig zijn doe ik het ook gewoon, maar zo niet doe ik het ook niet, misschien vind ik ze heel kort en hij juist niet. dus je zou na 1 keer wel de ijzers er af kunnen halen achter?

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:53

Als het paard 'sleept' met zijn achterhoeven slijt de teen recht af. Je moet dan proberen je paard actiever te rijden. Als hij dat ook doet wanneer hij losloopt, duidt dat vaak op een onvoldoende ontwikkelde achterhand. Ook dan moet je proberen actiever te rijden en de achterhand te trainen. Bijv in rul zand heuvelop stappen, veel overgangen en schijnovergangen rijden..
Meestal is het afslijten van de teen geen probleem. na bekappen zie je er vaak niks meer van. Als je paard gevoelig gaat lopen door het slijten zou ik zeker (tijdelijk) een achterijzer overwegen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 11:48

farrier schreef:
Als het paard 'sleept' met zijn achterhoeven slijt de teen recht af. Je moet dan proberen je paard actiever te rijden. Als hij dat ook doet wanneer hij losloopt, duidt dat vaak op een onvoldoende ontwikkelde achterhand. Ook dan moet je proberen actiever te rijden en de achterhand te trainen. Bijv in rul zand heuvelop stappen, veel overgangen en schijnovergangen rijden..
Meestal is het afslijten van de teen geen probleem. na bekappen zie je er vaak niks meer van. Als je paard gevoelig gaat lopen door het slijten zou ik zeker (tijdelijk) een achterijzer overwegen.

bedankt voor je reactie, het klopt wel een beetje dat ze haar achterbeen meer op moet tillen, ze stapt wel heel actief, maar ze heeft ook vrij zachte hoeven, ik zal eens overleggen met mn smid wat die er van denkt, die zal wel weten wat echt te kort is,
is het niet dom om nu 4 ijzers te nemen in de winter? ze loopt altijd buiten...

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:51

overleg is altijd goed. succes

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:55

Als je de paardenhoef optilt moet langs de rand van de hoef een soort van witte lijn lopen zit het bijna op de draagrand dan weet je dat het te kort is..

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:40

Je kunt inderdaad het beste even overleggen met je smid.

4-kant op ijzers is niet altijd handig in de winter nee. Maar een paard op te korte hoeven is helemaal niet prettig. Er staan zoveel paarden 4-kant op ijzers in de winter...die ook gewoon elke dag naar buiten gaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:56

Je kunt eventueel in de winter zooltjes tussen de ijzers doen, dan hebben ze minder problemen met sneeuwklonters enzo.
Gewoon overleggen met je smid, wij kunnen van hieraf de hoeven niet beoordelen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:24

Taygalover schreef:
Je kunt inderdaad het beste even overleggen met je smid.

4-kant op ijzers is niet altijd handig in de winter nee. Maar een paard op te korte hoeven is helemaal niet prettig. Er staan zoveel paarden 4-kant op ijzers in de winter...die ook gewoon elke dag naar buiten gaan.

dat is waar!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:06

Ik snap wel dat je het liever niet hebt. Ik heb mijn merrie ook 4-kant op ijzers staan, terwijl ze 24/7 buiten staat. Ik vind het ook vreselijk onhandig maar soms moet je roeien met de spaanders die je hebt...

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:33

Hoi,
Mijn merrie staat ook rondom op ijzers omdat ze ook te kort staat van achter en van voor moet ze op ijzers anders brokkelen haar hoeven weg.
En het is niet altijd even fijn met de winter maar ze lette er zelf ook wel op hoe en waar ze lopen, die van mij let er wel goed op.
Alleen als het dan wel even kan dan gaat ze ook wel uit haar dak en dan heeft ze er een ijzer af, maar ja ik heb een top hoefsmid en die komt er dan zo snel mogelijk aan om hem erweer onder te doen.
Succes Roel, Bon overleefd dat wel een keer achterijzers.
XXX Miranda.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 11:02

ik ben bij de smid geweest en die vond het achter nog niet nodig,
als ik dacht dat ze minder fijn ging lopen kon het alsnog gebeuren,
maar hij vond het in de winter minder handig rondom op ijzers, dus ze is alleen van voor beslagen,
bedankt voor alle reacties!