Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

stoltur schreef:wat zijn de kosten nou voor een stel ijzers, je weet dat als je aan een paard begont er kosten aan zitten, daar moet je ( vind ik tenminste ) rekening mee houden voordet je er 1 aanschaft.
Altijd het beste voor je paard doen , vind ik.
farrier schreef:Als het paard 'sleept' met zijn achterhoeven slijt de teen recht af. Je moet dan proberen je paard actiever te rijden. Als hij dat ook doet wanneer hij losloopt, duidt dat vaak op een onvoldoende ontwikkelde achterhand. Ook dan moet je proberen actiever te rijden en de achterhand te trainen. Bijv in rul zand heuvelop stappen, veel overgangen en schijnovergangen rijden..
Meestal is het afslijten van de teen geen probleem. na bekappen zie je er vaak niks meer van. Als je paard gevoelig gaat lopen door het slijten zou ik zeker (tijdelijk) een achterijzer overwegen.
Taygalover schreef:Je kunt inderdaad het beste even overleggen met je smid.
4-kant op ijzers is niet altijd handig in de winter nee. Maar een paard op te korte hoeven is helemaal niet prettig. Er staan zoveel paarden 4-kant op ijzers in de winter...die ook gewoon elke dag naar buiten gaan.