Shet die mager/ingevallen blijft na veulen, hoe nu...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Shet die mager/ingevallen blijft na veulen, hoe nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 19:10

Onze shetland merrie heeft afgelopen Mei geveulend, en werd niet dikker erna, maar nu zijn we straks een jaar verder, en er zit geen verandering in...
Volgens de d.a is er niks mis mee,ogen staan goed, vacht goed, looplustig, maar toch, ik vind dat ze er """hummelig en schonkig uitziet.
Haar manen zijn de helft minder, na het borstelen van de week, kwam alles zowat mee.
Ze eet voor 2, krijgt ruim een kilo bix per dag en 3 keer hooi.
Is dit normaal of is het zowieso verstandig om de'r bloed es na te laten kijken??
Iemand tips?

cha_mira

Re: Shet die mager/ingevallen blijft na veulen, hoe nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:18

Het kan zijn dat ze wormen heeft, een paard van bij ons op stal had ook wormen en vermagerde erg.

vicky

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:25

Ja dat vroeg i mij ook al af, mischien dat het dat is~!, of krijgt ze wel gewoon regelematig een wormenkuur ?

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:27

Worm is ook het eerste waar ik aan dacht.
Anders lijkt het me nogal onmogelijk dat ze zo dun blijft als ze eet voor 2.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 19:33

Ze krijgt op tijd haar wormenkuur, van het weekend nog gehad, daar ligt het i.i.g niet aan, dat was ook onze gedachte, maar is bijna onmogelijk,lijkt mij, of de kuurtjes moeten niet aanslaan .......

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:23

Je hebt ook sommige wormen die niet weggaan bij bepaalde wormen.
Dit heeft een van mijn verzorpaarden ook gehad en is er uiteindelijk aan overleden.

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:32

even wat mest ui der box halen onder de jkraan in je hand 'weg laten spoelen"zo zie je of ze wormpjes heeft.! zo vers moegelijke mest..!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:36

wissel je wel af van wormen kuur?
ik vind trouwens dat je veel bix voert aan een shet.
geef haar eens wat meer beweging zodat ze spieren kan kweken. zorg ervoor dat ze tijdens het werk haar rug goed gebruikt zodat ook daar spieren op komen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 21:37

Beweging krijgt ze volop, wedstrijden, marathon, dressuurlessen, ze red het net 9 weken met ijzers, dan zijn ze doorgesleten, dus...........
Het probleem is gekomen NA de dracht, voordien was ze veel dikker, toen we ze net hadden is ze flink aan het werk gezet en heel wat kilo's eraf getraind, toen was ze heel mooi, zeker slank voor een shet.
Ga morgen i.d.d even de mest goed nakijken, probleem is dat we 3 paarden hebben lopen, en de shetten staan niet in hun box, ze kunnen erin en eruit,dus lastg zoeken wat van wie is.............
Iemand ervaring met bloedonderzoek, zou dat iets aan het licht kunnen brengen?
We gebruiken altijd dezelfde wormenkuur, Furexel., 4 keer per jaar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:42

ikzou die wormen kuur maar eens afwisselen qua merk en werking

Marsu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:15

Furexel heeft als werkzame stof ivermectine. Als je die steeds gebruikt is het heel goed mogelijk dat de wormen nu onderhand immuun zijn voor deze stof. Het is dus aan te raden nu te ontwormen met een wormenkuur met een andere werkzame stof. Dus de verpakkingen van spuiten in de winkel nakijken op de werkzame stof.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:19

MissDonna schreef:
even wat mest ui der box halen onder de jkraan in je hand 'weg laten spoelen"zo zie je of ze wormpjes heeft.! zo vers moegelijke mest..!

en toch zie je niet altijd de wormen zitten,
je kan voor de zekerheid een wormenkuur tegen rode worm geven,
die zij eigenlijk niet zichtbaar,
je kan een bloedproef door de da laten doen ook op wormen, ze kunnen veel uit een bloedproef halen,
heeeel veeeeel succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:59

bij mijn shet heeft het ook meer dan een jaar geduurd voor ze weer normaal was. die had ook geen wormen, maar het veulenmhad gewoon teveel van haar gevergd tijdens de dracht. komt vast wel goed, ook al duurt het even.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:12

mammaslamma schreef:
Beweging krijgt ze volop, wedstrijden, marathon, dressuurlessen, ze red het net 9 weken met ijzers, dan zijn ze doorgesleten, dus...........

We gebruiken altijd dezelfde wormenkuur, Furexel., 4 keer per jaar

Misschien moet je het een tijdje wat rustiger aan doen, dat ze wat spek kan kweken. Of misschien een andere brok, als je zoveel met haar doet.

En je ontwormt maar vier keer per jaar, dat is te weinig. In het zomerseizoen moet je een keer in de 6 weken ontwormen, dan afbouwen naar 8 weken in het winterseizoen en dan weer opbouwen naar de zomer.

Grote kans dat je pony nu al wormen heeft, dus ik zou er een vee-arts bijhalen.