Geschikte trailer voor Belgisch trekpaard welke? Spoed Help!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

animals

Geschikte trailer voor Belgisch trekpaard welke? Spoed Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 15:15

Ik weet niet of hij in het goeie topic staat, maar anders verplaats hem maar even als dit niet goed staat.

Misschien een domme vraag , al zit ik gigantisch lang in paarden gebeuren.
Toch wil ik zekerheid.

Ik heb een Belgisch trekpaard 2,5 jaar maar geschat qua gewicht schat ik hem al 600 kg (e.v.t meer)
Ik wil mijn hengst over en tijdje laten castreren, maar moet ik hem per trailer vervoeren.
Welke trailer zou het meest geschikt zijn... mijn mening is een 2 paardstrailer, met een goeie bodem.

Zou dit een goed plan zijn of kan ik beter wat anders doen?

Help mij a.u.b. Om een zicht te hebben hoe mijn belg nou werkelijk eruit ziet staat er in mijn profiel foto's van hem.

zigranta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:21

ik zou een 2paards nemen waar het tussenschot uit is,maar dan wel met stangen die de stevigheid dan weer opvangen!(hebben wij laten maken zodat we merrie met veulen makkelijk kunnen vervoeren)

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:21

Je moet gewoon even kijken welk gewicht de 1,5 paards trailer mag trekken.
een 2-paards kan mbt het gewicht altijd maar je moet bekijken of hij tussen de stangen past.
Als hij enorm breed en groot is kan ik me voorstellen dat hij niet ertussen past. En een schot opzij of eruit halen zou ik nooit doen met 1 paard in een 2-paardstrailer.

Als het gewicht kan zou ik een 1,5 paards trailer doen. Die is wat smaller dan een 2-paards en kan hij niet teveel in bewegen maar wel zijn benen wijd zetten.

Als hij wel aan 1 een kant van de 2-paards past zou ik dat nog liever doen, staat hij lekker strak en heeft steun aan de wanden.
We hebben een grote kwpn ruin die wel eens meegaat die ruim 600 weegt en die past ook gewoon in de 2-paards aan 1 kant.

Bedenk dat zo'n kolos als hij teveel ruimte heeft en gaat klooien je auto aardig kan doen slingeren.

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 15:26

Ja dat weet ik daar heb ik zelf ook aangedacht... wij hebben dan een groot paard die gigantisch kan klieren ook met wand ertussen.
Opzich heb je verschillende maten voor de wand en de tussenwand, meestal bij sommige kun je hem nog verstellen... maar net wat je zegt bij 2 paards trailer kunnen zie klieren als je teveel ruimte geeft.

REYNIR

Re: Geschikte trailer voor Belgisch trekpaard welke? Spoed H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:49

animals schreef:
Help mij a.u.b. Om een zicht te hebben hoe mijn belg nou werkelijk eruit ziet staat er in mijn profiel foto's van hem.

Tjee wat een enorme buffel dat paard van jou!! Gaaf hoor!
Ik zou inderdaad zorgen dat hij niet te ruim staat in de trailer, ivm het slingeren zoals eerder genoemd.
Als hij ong 600 kg weegt zou ik hem wel in een tweepaards trailer vervoeren. Een goede trailerbodem is altijd verstandig, ook met een shet erin...

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:54

Sow is die echt maar 600 kilo Mijn tink is ook 600, en die is toch heel wat smaller!
Maar wij hebben die van ons een paar keer vervoerd in een 1,5 paards trailer, en het kán, maar ik merkte inderdaad dat het behoorlijk slingerde, best eng, dus ik zou ook zeker kiezen voor een tweepaards trailer

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:02

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:05

hij word nog wel zwaarder hoor: die van mij is ong.10 en die weegt 900 kilo dus hij word nog zwaarse. zelf zou ik voor een 1.5 trailer gaan.

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:06

@schaapjuh nou dan was die van jou wel errrug te zwaar want die van mij is al te dik en haar streef gewicht is 800 kilo

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:08

Hem aan huis laten castreren is geen optie?

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:09

ja da's ook een goed idee dito

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:07

Ifor Williams heeft trailers die hoger en breder zijn dan de gemiddelde 2-paards, die zijn min of meer bedoeld voor het vervoeren van Shires e.d.. Dat zou voor die van jou dus ook met gemak kunnen.
Een gemiddelde anderhalf paards zit echter ook al snel op zo'n 1000 kg laadvermogen (alhoewel gemiddeld: die van mij is een 'normale' Ifor Williams) en daar moet je Bels dus ook wel op kunnen/mogen.
Castreren aan huis kan ook, maar dan moet het of in de wei of in een zéér stevige box, want als ie wakker wordt en een beetje rondstommelt douwt ie anders zo de scheidingen eruit!

LindseyS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 01:11

Klopt, Ifor Williams. De HB510, die kan heus wel met zoiets overweg.
Ik heb die zelf ook, en stop er mijn 2 KWPN-ers in van 180 en 185cm! Dus, 1 belgisch trekpaard kan geen probleem zijn voor de HB510!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:03

Simpel antwoord: minimaal 1000kg laadvermogen, eigenlijk meer, kijk liefst naar 1200kg. Bedenk dat sommige trailer, o.a. Westfalia, voorzien kunnen worden van een sterker onderstel, zodat ze meer laadvermogen hebben.
Bedenk ook dat de auto die je hiervoor zet, minimaal 2500kg aan de haak moet kunnen en MOGEN hebben.

animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 13:47

ikke schreef:
Simpel antwoord: minimaal 1000kg laadvermogen, eigenlijk meer, kijk liefst naar 1200kg. Bedenk dat sommige trailer, o.a. Westfalia, voorzien kunnen worden van een sterker onderstel, zodat ze meer laadvermogen hebben.
Bedenk ook dat de auto die je hiervoor zet, minimaal 2500kg aan de haak moet kunnen en MOGEN hebben.

Ja dat weet ik, daarom zit ik nog steeds van liever niet teveel slingeren in de trailer haha.
Ik weet verder nog niet hoe hij in de trailer is... ik heb hem zo ongeveer 3,5 week.
Dus daar draait het mij wel om...
Ik zat zelf ook al te denken om aan huis te laten castreren, maar deze man doet dat niet.

Maar nou krijg ik in dit topic van het antwoord: 1,5 paards trailer
2 paards trailer...

Als hij eenmaal in een 2 paard trailer staat heb je kans dat hij genoeg speling heeft en kan etteren, dus ben toch wel een beetje voorzichtig aan de andere kant.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:19

Het lijkt mij niet dat als hij staat en jij eenmaal rijdt dat ie gaat 'etteren' Hij heeft het in de trailer veelste druk met zijn evenwicht te houden om ook maar te denken aan vervelend zijn

Als jij gewoon enorm rustig rijdt blijft ie vast wel gewoon stil staan.

Wij hadden de twee gigantische shires hier per vrachtwagen vervoert, omdat we geen trailer of auto hier hadden die ze konden vervoeren.
Je kan ook Smurf op bokt is vragen, die heeft een grote brede noriker, die kan je misschien ook wel wat helpen.
Ik zou zeggen, of een goede stevige 1,5 paards die zo zwaar beladen kan worden (dus max 1200) en anders een 2 paards waar je het tussenschot weghaalt.
Moch ie toch nog teveel ruimte hebben, 'vroeger' vervoerde wij kleine ponys in een 1,5 en hadden we aan de zijkant baaltjes hooi opgestapeld en goed vastgemaakt waardoor de trailer smaller werd, zodoende stonden de ponys vrij 'vast'.

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:24

Wij hebben een soort vrachtwagen voor hem (ook voor de andere paarden natuurlijk) maar als ik jou was zou ik idd een2-paards nemen