Strandrit met eigen pony aan te raden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Strandrit met eigen pony aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 14:52

Hoi,
Raden jullie een strandrit met een eigen pony die nog nooit op het strand is geweest aan?

Misschien een rare vraag, maar kennen jullie pony's die voor het eerst op het strand waren? Hoe reageerden deze?

Ik heb namelijk gehoord dat er een paard was die de zee in ging en zwom tot ze hem twee dagen later oververmoeid ergens anders aan de kust vonden. Deze was ook voor het eerst op het strand.

Ik ben benieuwd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:59

Nou, ik denk dat de kans dat je paard in de zee springt, en ervandoor zwemt eigenlijk vrij klein is...

Ik ben gewoon gaan rijden, samen met een vriendin, gewacht tot het weer rustiger was, en lekker gaan rijden. Ging best goed, gewoon eigenlijk, niet veel bijzonders dan gewoon buitenrijden

Ik zou wel, als je het zelf nog niet helemaal en goed aandurft, vragen of er een oude rot meewil, die wel al vaker op strand is geweest. Niet gelijk in een supergrote groep gaan, die kunnen elkaar soms opfokken En verder cappie op, mobiel mee, mensen laten weten wat je gaat doen, en rustig aan doen Veel plezier iig!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:00

gewoon rustig stappen, omgeving verkennen, een duin op galloperen en en dan weer rustig langs de kustlijn stappen. geweldig gaaf. echt waar, maar niet te veel galloperen en idnerdaad een oudere pony zou handiger zijn. zowiezo iemand meenemen voor de zekerheid.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:01

Ik heb ook alleens gehoord dat als een paard de ruis van de wind en het water hoort, dat nooit weer weggaat en hij er knettergek van wordt.

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:02

Elk paard reageert natuurlijk anders op het strand, een bloederig typ zal eerder schrikken dan een tinker of een fjord.
Je kan altijd de eerste keer naar het strand gaan met een slof of een bijzet, dan heb je je paard beter in de hand.
Mocht het goed gaan dan heb je de slof niet meer nodig.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:04

Gjilke schreef:
Ik heb ook alleens gehoord dat als een paard de ruis van de wind en het water hoort, dat nooit weer weggaat en hij er knettergek van wordt.

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen.

hmmmm, dit lijkt me heel sterk, een paard krijgt wel meer te maken met harde geluiden en daar zal een paard niet "gek" van worden hoor.
Dit klinkt in mijn oren een beetje als een spookverhaal.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:10

DAt een paard gek wordt van wind en de ruimte zegt alleen dat hij waarschijnlijk op dat moment niet voor het eerst op het strand is geweest, maar de voorgaande keren lekker mocht knallen.

Idd, kleine groep misschien met een of twee man, mensen die je vertrouwd en die hun paard goed in de hand hebben op het strand. Een grotere groep met mensen die de afspraken aan hun laars lappen en hun paard lekker laten gaan of niet kunnen houden, doen meer kwaad dan goed.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:12

Lekker gaan rijden, doe alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.
Als je eenmaal op het strand ben kan er nog maar weinig gebeuren, als je er zelf maar op blijft zitten en hem naar voren drijft als hij stout wordt. Er is nog nooit een paard geweest dat langer dan een kwartier in het mulle zand blijft racen.
Als je normaal altijd alleen naar buiten gaat, doe dat nu ook.

Mijn oude pony, zenuwpees 1e klas, schrok zich op het strand helemaal te pletter van de ruimte. Die durfde niet voluit op het strand. De eerste keer moest ik echt moeite doen om hem in galop te krijgen, terwijl hij normaal al galopeerde als ik eraan dacht.

Josephine85

Re: Strandrit met eigen pony aan te raden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:15

Ik ben een keer op een nieuwe manege pony naar het strand geweest, die daar ook nog nooit geweest was. Meteen in een grote groep dus. Maar het ging super. Ze vond het schuim en de golfjes een beetje eng maar voor de rest was ze het braafst van allemaal.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:35

Met een paard die het al wel kent het strand op gaan
Die van mij deed er niet echt moeilijk over..
Ja, toen ze met een vlieger boven z'n kop gingen vliegeren
Mjaa.. Die van mij was verder heel braaf

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:11

Bij mij ging het heel goed gewoon met een langzaam paard voor je

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:47

Ik woon aan het strand zowat en ook mijn paard had de eerste keer zoiets van, jemiggggggggg, wat is dat,!
Moesten we eerst een duin over, dat duurde al even, maar toen hij de zee zag, echt onder de indruk.....
Met een ander paard samen gaat hij wel de zee in, alleen niet als er veel golven zijn, maar als het glad water is wel.
,Meestal rijd ik alleen en dan verdomt hij het, komt vanzelf wel, de zomer komt er aan.
In galop gaat hij heel relaxt, ook onder de indruk denk ik, ik moet hem echt opporren om harder te gaan.
Nadeel is wel, dat hij nu de af-opritten weet, dus dat hij continu naar de duinen kijkt of hij de overgang al ziet, rijd ik vanaf de andere kant is er niks an de hand.......
De meeste paarden vinden het strand gewoon super, maar leer ze nooit aan om direct volluit te gaan, dat doen de mamegepaarden hier, die zien strand en zijn weg.......

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:51

mijn paardje komt van ijsland af en dat ik haar kreeg wist ik niet of ze al ooit op het strand was geweest. Na 1 maand ben ik meegegaan met de grote strandrit met 300 ijslanders, en in het begin ging het goed, tot ze er met z'n allen vandoor gingen in galop, toen was ook zij niet meer te houden, even uit laten razen en na 5 minuten ofzo kon ik gewoon lekker aan een lang teugeltje met haar stappen naast een ander paardje. Je moet in ieder geval dus zelf niet bang zijn ( ik was wel al zo vaak op het strand met andere paarden geweest, voor mij dus niets nieuws).

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:13

Ik zou niet bang zijn hoor dat je paard de zee in gaat en niet met zwemmen stoppen wil....

De meeste paarden die ik ken hebben toch wel wat aansporing nodig om het water in te gaan. Sommige willen het water zelfs helemaal niet in.

Ik ben met mijn eigen paard nog nooit op het strand geweest maar wel met een ander paard wat ook nog nooit op het strand was geweest. Dat paard was zo onder de indruk dat ze er heel nerveus van was en zichzelf helemaal leegpoepte. Echt om de 5 meter moest ze poepen. (kwam al snel vrij weinig meer uit )

Ik raad je aan de eerste keer dat je met je paard naar het strand gaat heel rustig aan te doen. Ik heb de eerste keer zelfs alleen maar gestapt en een heel klein stukje gedraafd omdat ik niet wil dat een paard het strand als een soort racebaan gaat zien. Lekker galopperen heb ik vanaf de derde keer dat ik op het strand was met dat paard gedaan.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:55

natuurlijk!!

en eens moet de eerste kerer zijn maar........vergeet je droom even dat gallopeert door de woeste zee met zonsondergang,oke?

je pony moet echt wennen aan de ruimte en zee en je wilt dat hij er toch een fijn gevoel aan over houdt als een zeer stressige dag..

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:23

Idd. lekker rustig beginnen.

Toen ik voor de eerste keer met een pony op het strand kwam vond hij het water maar eng. Zogauw het water zijn hoeven raakte ging hij achteruit.

Kalm aan en veel plezier, want het is zeker dat dat ervan komt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:26

Het ligt er ook een beetje aan hoe je zelf bent, wat je van plan bent te gaan doen en of je ervaren strandpaarden mee hebt...

Ik doe zeker de eerste keren op strand altijd rustig aan, stappen aan de lange teugel als dat gaat, rustig drafje en geen galop, tenzij ze echt heel rustig zijn.

Ik rijd nu een paard dat nog nooit op strand was geweest en de eerste keer een paar weken terug was geen enkel probleem!
Ervaren paard mee, en samen rustigjes aan het strand opgereden, stappen, drafje, ging allemaal super!

Als je gelijk gaat racen op strand verpest je het voor jezef, dan willen ze op een gegeven moment alleen nog maar hard op strand!

irisselada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:40

ik heb een supersterk paard maar heb het ook gewoon geprobreert. ben met een andere meid naar t strand gegaan en heb ze eerst lekker laten rennen. verlichte zit en gaan. daarna had hij zoiets van: ohw okeej, dit is net als een buitenrit.....

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:47

Ik ga binnenkort ook zeker naar het strand met mijn ex-renner... Ik ga dus ook om te crossen, eindeloze paden om het zo maar even te noemen. Maarrrr ik ga eerst rustig stappen, lekker draven, lekker galoperen en dan wil ik hem wel een keer laten gaan, maar wel ergens waar weinig mensen zijn en je een goed overzicht hebt.