Leer vs synthetisch

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

Leer vs synthetisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 14:27

Eigenlijk ben ik op zoek naar ervaringsdeskundigen... wie rijdt er met synthetisch tuig (zadel, wellicht ook hoofdstel) en hoe bevalt het?

Het zou naam hebben lichter te zijn (dat natuurlijk sowieso), maar hoe zit het met degelijkheid (en dus veiligheid), onderhoud, pasvorm etc.?

Thanks!

Anoniem

Re: Leer vs synthetisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:50

Kunststof zadel van Wintec bevalt mij heel goed, lichtgewicht, makkelijk in onderhoud (enkel stofzuigen), en goede kwaliteit voor erg lage prijs. Heb het zadel nu 6 jaar, en ziet er nog steeds netjes uit. Enige nadeel is dat als je er leren beugelriemen overdoet, het zweetblad wat lelijk wordt, ben daarom weer terug gegaan naar Webbers Imo ook gewoon veilig en stevig genoeg.

Kunststof tuig voor het aangespannen werk is op zich kwalitatief goed, goedkoop en makkelijk. Ik vind het alleen een nadeel dat dit er snel dof uit gaat zien. Leer kan je nog eens opppoetsen voor een wedstrijd, maar een kunststof tuig stof je even af, maar blijft snel wat vaal worden. Dat heb je met een Wintec zadel trouwens niet.

Kunststof hoofdstellen zoals van Biothane worden veel in de Endurance gebruikt, ik heb er een paar keer mee in handen gestaan, maar geef toch de voorkeur aan leder, heb het idee dat dat wat zachter in mijn handen is Maar genoeg tevreden gebruikers te vinden, is wellicht ook een stukje smaak

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 15:57

Hoe zit het dan met "uitlopen"? Leer wordt op den duur soepeler en veranderd zelfs een beetje van vorm... Met synthetisch geen last van?

Wat is ongeveer de prijs van een synthetisch zadel?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:05

Wintec vanaf de 350 tot 600 euro ergens. Hangt van type etc. af Thorowgood is daar vergelijkbaar mee.

Uitlopen vind ik niet, eigenlijk totaal niet. De singelstoten van mijn Wintec 2000 vzh btw, zijn trouwens wel van leder, erg mooi en stevig leer.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:29

Hangt idd van het type af qua prijs. Ik heb ook een wintec, de Isabell Werth, dit is de duurste variant van de wintec zadels. Verder ga ik met Maya mee, fijne zadels! De zadels zijn lichter en je hoeft niet meer te poetsen. Naar mijn idee wordt het kunstof wel wat soepeler door het gebruik.
Een groot voordeel van de wintec zadels is dat je de boom kunt verstellen bij de meeste. Ik vind de pasvorm ook goed, mijn zadel ligt op een haflinger met weinig schoft en ligt heel mooi. Verder voel ik me even veilig op een kunstof zadel als op een zadel van leer.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:20

Ik heb ervaring met beiden, maar leer vind ik prettiger. Voor het inrijden gebruik ik een kunststof zadel en dat gaat prima. Maar leer oogt mooier vind ik.