help!! Informatie africhtingstal gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

crownjumper

help!! Informatie africhtingstal gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 12:43

hallo,

Ik heb een aantal vragen.
Ik ga binnekort mijn Draver(6 jaar) naar een trainingsstal brengen zodat hij netjes kan galoperen en normaal de draf kan doen,en ook krijgt hij hier dresuur oefeningen.
Ik heb op internet al veel gezocht en heb eindelijk een stal gevonden die me aanspreekt.
Hij word daar 6 dagen in de week gereden en een dag vrij en hij mag daar in de stal staanmet voer en alles en andere paarden hievoor betaal ik € 300 permaand.

Nou is het mijn vraag moet ik hier eerst alleen gaan kijken(het is namelijk niet echt in de buurt.)
Of een afspraak maken en met de trailer er naar toe rijden en kijken of het goed is en als het me niet bevalt mijn paard weer mee terug nemen.
Moet je ook kijken naar het rij gedrag van de trainer?

Dit is pas mijn eerste paard en ik verder geen ervaring met trainers en dergelijke.

Daarom zijn tips en verhalen meer dan welkom
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-06 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel bewerkt

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:47

Ik heb nog nooit zoiets bij de hand gehad,maar ik zou zelf wel eerst gaan kijken naar de stal,en hoe ze de paarden rijden daar.Dat moet je wel aanstaan allemaal. succes groetjes eline

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:49

Ik zou zeker eerst even een keer langs gaan zonder paard. Dan kun je zien hoe men er rijdt en hoe de paarden erbij staan, je moet nl wel zeker weten of je de zorg over je paard uit handen wilt geven aan een onbekende...

Lucifer123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:51

ik zou ook eerst gaan kijken, je betaalt toch best wel veel per maand en dan is het wel fijn om te weten hoe je paard verzorgd of gereden wordt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:53

Vraag trouwens ook even hoe lang ze denken erover te gaan doen om hem de basis goed aan te leren, dan kom jij niet voor verrassingen te staan en weet je van te voren hoeveel je ongeveer kwijt bent. Als ik je verhaal zo lees, dan moet hij met een maand wel klaar zijn.

pruyssen

Re: help!! Informatie africhtingstal gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:29

Crown Jumper,

Ik heb zelf een africhtingsstal gehad en kan je daarom het volgende mee geven.

Ik heb geen idee welke stal het is, dit hoef ik ook niet te weten.
Het is prijs technisch onmogelijk om een paard op "pension" te hebben en te trainen voor een bedrag van 300. Zeker niet als het op een profesionele wijze gebeurd met bekwame mensen laat staan als het ook nog eens in het wit is.

Ik zal een klein rekensommentje maken.
95 euro, De kale huur prijs van een box
75 euro, Het minimale bedrag wat je aan krachtvoer, hooi / kuil en stro kwijt bent,
30 euro, voor het dagelijkse mesten van je stal (10m per dag)
240 euro: 24 trainingen per maand x 10 euro per uur gedaan door iemand die opgeleid is en officieel betaalt krijgt.

Dan kom ik op een bedrag uit van 95+75+30+240 = 440 euro.
Dit is de pure kostprijs er is dan dus nog geen winst gemaakt.
Wil je een bedrijf een beetje goed runnen dan moet je minimaal 25% marge hebben om alle andere vaste kosten te betalen en eventuele onverwachte uitgave te kunnen financieren.
440 + 25% 110 = 550 euro. (de stal moet dan in een goedkoop gebied liggen, voor stallen die liggen in een duur gebied kan je er nog minimaal 25% bij doen).

Voor deze prijs mag je niet te veel mensen indienst hebben en moet je als eigenaar nog een hoop zelf doen. Ik praat dan nog niet eens over afschrijving van trainingsspullen, de tijd die je nodig hebt om het paard bijv buiten te zetten etc.

Mijn mening zou zijn ga helemaal niet kijken want het is onmogelijk om een paard voor 300euro in de maand te stallen en te trainen.
Ik denk dat dit een typisch geval van goedkoop is duurkoop gaat worden.

Mocht je ondanks bovenstaande advies je paard daar toch heen brengen dan zou ik het volgende doen:
- vraag via bokt naar ervaringen van mensen die hun paard bij die stal hebben laten trainen (geloof niet alles wat je hoort maar haal hier een algemene mening uit)
- ga ondanks dat het ver weg is minimaal 2 keer kijken. De 1e keer aangekondigd en de 2e keer onaangekondigd.
- zorg dat je sowieso een training ziet om te zien hoe ze met (je) paard omgaan.
- probeer in de buurt van de stal iemand met paarden aan te spreken om te vragen wat zij van de stal en de mensen vinden.

Mocht dit allemaal naar tevredenheid zijn dan zou ik je paard daar heen brengen omdat deze mensen dan voor Sinterklaas spelen. Ze trainen je paard onder de kostprijs en ze hebben ook nog goede resultaten en alleen maar tevreden klanten.

Ik hoop dat jij (en andere) bokkers iets aan deze informatie hebben.

Groet
Conrad

RUBYWHITE

Re: help!! Informatie africhtingstal gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:26

Als ik je 1 tip mag geven, ga nooit voor het geld maar voor de kwaliteit. Het is jammer dat mensen vaak het "geld" laten beslissen wat er moet gebeuren, bezuinig niet op de verkeerde manier!

Zoals hierboven genoemd, helemaal mee eens dat 300euro een "koopje" is.

Mijn adresjes om paarden te beleren zoek ik altijd zorgvuldig uit. Let op de grote van zo`n stal, veel paarden betekend vaak weinig aandacht per paard. Persoonlijke begeleidiing bij jonge dieren is erg belangrijk.

Daarbij komt, ben je zelf ook welkom? Ik als eigenaar stel t op prijs om te komen kijken. Daarnaast stel ik het ook op prijs als ik daar onder evt. begeleiding een paar x zou kunnen rijden.

Tot nu toe ben ik altijd dik tevreden geweest over de stallen die mijn paarden beleerd hebben. Een keer heb ik er ook een misser tussen gehad. Tuimel niet in mooie praatjes van mensen die na die tijd de boot afhouden terwijl je paard hier al op stal staat. Zegt je gevoel nee, luister naar je gevoel. Vantevoren kijken en informeren is nooit verkeerd.