paard inrijden, dress. VZH of springzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vamp

paard inrijden, dress. VZH of springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 11:12

Had ik nog een leuke discussie over met mijn moeder. Binnekort wordt mijn paard ingereden. ik wil dus springwedstrijden gaan rijden als de basis er goed inzit. daarvoor dus veel dressuurmatig rijden. Nu houd ik niet zo super van vzh zadels, maar als dat beter is wil ik die ook nog wel kopen. Nu had ik aan mijn moeder uitgelegd wat de functie van een springzadel, vzh en dress. zadel is. nu had ze een goede oplossing : koop ze alledrie

Dat wordt me toch net iets te duur... Maar ik ben wel benieuwd wat voor zadel een beetje gebruikelijk is bij het inrijden...

waarmee hebben jullie het gedaan/ laten doen?

alvast bedankt!

LittleRose

Re: paard inrijden, dress. VZH of springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:14

Heb ook half een paardje ingereden en dat was met een vzh zadel. Denk dat het meestal daarmee gedaan word. Maar het is zonde om alleen daarvoor een nieuw zadel te moeten kopen.
Als je dan zou moeten kiezen tussen springzadel en dressuur, zou ik voor dressuur gaan. Dat moet er toch eerst goed inzitten wil je gaan springen .

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:16

Het dondert niet echt, zo lang het maar een goed passend zadel is.
Verder ga ik met LittleRose mee

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:17

Anders rij je gewoon met een simpel netjes passend Wintecje in een model waar jij ook fijn in zit , en dan spaar je ondertussen zodat je na een tijdje zowel een echt mooi dressuur EN springzadel kan kopen ?

Dan is je paard als het goed is wat meer ontwikkeld en bespierd en kan een goede zadelmaker beter beoordelen welk zadel er mooi op gaat passen , zelf heb je de tijd om te sparen en zekerheid te krijgen over welke kant je op wilt qua type zadels , en tot die tijd vermaak je jezelf prima met je prijsbewuste en makkelijke Wintecje , die bovendien nog lekker licht is en over het algemeen wat meer gevoel doorgeeft , wat weer erg prettig is voor zo'n jong ding om te wennen.

Zo zou ik het doen met een jong paard waarmee ik de wedstrijdsport in zou willen.

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:18

Ik zou kiezen voor een veelzeidigheidszadel.. Gewoon een goedkoop dat goed ligt en waar je lekker op zit en als je dan weet wat je wil gaan doen koop je een zadel voor die dicipilne..

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:21

Ik heb een springzadel en een dressuurzadel, en gebruik op de jonkies eigenlijk altijd mijn springzadel, dan heb je als ruiter gewoon het net even makkelijker als ze een keer beginnen te springen. De meeste mensen die ik ken die ook regelmatig paarden zadelmak maken gebruiken een springzadel. De enige ruiters die ik zadelmak zie maken/ in zie rijden met een dressuurzadel zijn mensen die maar één paard te rijden hebben.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:28

Ik ben ook heel erg voor een springzadel. maak zelf ook de paarden zadelmak met een springzadel, dit komt omdat ik makkelijker kan gaan staan in een springzadel om de rug neit te belasten..

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:06

Ik heb mijn paard ingereden met een dressuurzadel; maar zoals concorde opmerkte: het is ook mijn enige paard.

Ik heb er ook niet bewust voor gekozen. dit dressuurzadel had ik nog liggen van mijn vorige paard, en wonder boven wonder ligt dat zadel perfect. Dus er was voor mij geen reden een ander zadel aan te schaffen.

Maar persoonlijk zou ik nooit voor een springzadel hebben gekozen, als ik drie zadels had liggen zou ik voor de veelzijdigheids gegaan zijn; en als tweede keus het dressuurzadel. Door in m'n dressuurzadel een gaatje korter te gaan zitten, levert mij al een zit op die stevig genoeg is om gekkigheid uit te zitten.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:50

Het ligt eraan wat je zelf het fijnste vind. Ik had een heel oud dressuurzadeltje waar ik Mazzel mee ingereden heb, maar die is toen met haar mee verkocht. Voor Joep had ik een veelzijdigheidszadel, maar omdat mijn dressuurzadel hem goed past rij ik daar altijd mee.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:31

Ik heb eerst een springzadel gekocht, daar zit gewoon lekker stevig op, zeker bij een jong paard vaak handig.
En als je doel ook nog is om te gaan springen lijkt mij dat de beste keus. En je kunt echt wel wat dressuur rijden met zo'n zadel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:42

als je later springwedstrijden wilt gaan rijden, zou ik ergens een 2dehands vhz zadeltje kopen voor het inrijden, en je geld besparen voor als je gaat springen dat je een goed springzadel kan kopen

venga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:45

met een springzadel kun je gerust dressuren, maar met een dressuurzadel springen wordt moeilijker! Aangezien je zelf al aangeeft dat je voorkeur niet uitgaat naar VZHzadels, zou ik je een springzadel adviseren. En dan kun je er later altijd nog een dress.zadel bij nemen!

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:52

Puur voor het inrijden zou ik echt niet te veel kosten uitgeven. Gewoon zorgen dat het past. Paard valt een keer beetje verkeerd met een bokkesprong of zo: 1000EUR naar de vaantjes.

Na een jaar zijn de spieren een beetje in model aan het komen (moet je meestal toch een ander zadel) en kan je voor duurder model gaan kijken(kans is ook kleiner voor rare vallen).

Als je de keuze hebt, zou ik voor springzadel gaan. Ev. bokkesprongen zijn makkelijker uit te zitten en zoals al eerder gezegt: je kunt dressuren met een springzadel maar niet springen met een dressuurzadel (nou ja tot een ongeveer een meter gaat dat meestal wel, maar daar na moet je echt wat anders)

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:47

Ik ben begonnen met een Goed tweedehands passend veelzijdigheids zadel..

Omdat ik nog niet wist wat ik wilde gaan doen, na 1,5 jaar paste het niet meer doordat ze er gegroeid was enz enz..

Toen besloot ik toch om voor de dressuur te kiezen, en heb ik een dressuuzadel gekocht.

Ik denk dat jij gewoon met je springzadel je paardje in kan rijden, hou er alleen rekening mee dat het zou kunnen dat hij het na 1,5 jaar niet meer past...

Veel Succes!!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:56

Ik doe er altijd een oud vzh zadel op (lijkt wel een spring ding). Als ze maf gaan doen vind ik het zonde van m'n mooie zadel als dat erop ligt, die oude kan me dan niet zoveel schelen. Ik zou ook niet gelijk een nieuwe kopen, vooral omdat de bespiering nog gaat veranderen. Kijk of je ergens iets kan lenen of anders een leuk 2e handsje.
Voor het paard maakt het niet uit met wat voor type zadel het wordt ingereden, als het maar past.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:16

Een oud zadel In mijn geval een dressuur, ik heb alleen dressuurzadels dus daar moeten ze het maar mee doen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:18

Ik heb de 1ste 3 weken met vzh gereden maar dit zadel lag niet goed, toen heb ik een dressuurzadel gekocht en daar rijd ik nog steeds mee.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:40

Ik heb mijn paard ingereden met een wintec dressuur zadel, dit was omdat ik een nieuwe dure zonde vond(stel je voor dat hij echt uit zijn dak zou gaan). Ik heb deze wintec tot zijn 5e bij hem op gehad omdat je de boom ook kon verwisselen. Toen ik al mijn centjes bij elkaar had heb ik een mooi nieuw leren dressuurzadel voor hem gekocht. Als we ooit gaan springen koop ik er denk wel een springzadel bij want springen in een dressuurzadel zit niet super.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:44

ik heb 4 zadels en pak altijd degene die het beste past. past hij totaal niet dan dan schaf ik een ander aan.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:04

Ik zou eerst een kunststof Wintecje kopen, en dan een dressuurzadel als ie is ingereden. Dan kan je dressuurmatig rijden en als je gaat springen een springzadel kopen en die Wintec weer verkopen.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:06

VZH of springzadel,daar rijden wij onze paarden mee in.
Laatste jaar hebben wij ons stubben springzadel gebruikt.
Gaat prima.
En als het paard dan wat verder door gereden is qua training dan beginnen we te trainen met een dressuurzadel