weekindeling van een jong paard.En enkele vragen :)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lotti

weekindeling van een jong paard.En enkele vragen :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 05:57

Hoi,

Ik weet dat er al vele topics zijn geweest over welke oefeningen we allemaal doen met onze jonge paarden.Maar dat is niet precies waar mijn vraag over gaat.

Ik ben eens benieuwd hoe jullie jullie week indelen (verschillend van het 1nee jonge paard tot het andere uiteraard)

Hoeveel keer/en hoelang per keer rijd jij op een week?
Hoeveel keer longeren
Hoeveel keer op de wei/buitenritje/andere ontspanning

Hoe nemen jullie precies het verkeersmak maken aan en wat vinden jullie een geschikte leeftijd om hiermee te beginnen(ik ken mensen die gewoon alleen gingen,mensen die stukje voor stukje deden,mensen die in groep gingen etc.etc...aan alle manieren hangen wel voor-en nadelen vast-

Ik ken ook mensen die hun jonge paard elke dag in de stapmolen zetten en dan nog rijden/longeren/op de wei zetten.
En hoe meer beweging hoe beter natuurlijk,maar ik vind dat een jong paard ook nog rust en tijd nodig heeft om alles te verwerken.Simpelweg omdat ik ervaren heb dat de meeste ook nog niet veel conditie hebben (wat normaal is) en stapmolen is wel een goed alternatief om dat op te bouwen maar dan krijg je weer het nadeel dat de paarden heter en heter en heter worden en de mensen gaan klagen.

En dan tenslotte (een discussie die ik heb gehad met een vriend)

buitenrijden met een hengst : moet kunnen of juist niet?

Graag reacties, ik waardeer ieders mening

groetjes
Charlotte

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 07:17

Mijn paard blijft elke dag naar buiten op de paddock gaan, als hij ingereden is gaat hij 3 a 4 dagen in de week onder het zadel (half uurtje a 3 kwartier) en van te voren longeren.
Ik heb nu het plan om elke week een keer buiten te gaan rijden dus van die 3 a 4 keer.

De bedoeling is om de eerste keren met een ander paard te gaan wat erg bomproof is, maar hij zal ook al snel alleen moeten. Het is een nuchter dier en aan de hand doet hij niks buiten (momenteel wandelen we wel buiten langs de weg)

Het buitenrijden met een hengst heb ik geen problemen mee. Ik heb wel problemen met ruiters die gaan buitenrijden met een paard dat ze niet onder controle kunnen houden Elk paard kan schrikken maar als je in de bak je paard nog niet kunt rijden heb je buiten ook niks te zoeken. Ieder loslopend paard is gevaarlijk maar verder vind ik een hengst een paard als ieder ander paard. De ene hengst is de andere niet, en er lopen ook moeilijke ruinen en merries rond die los de boel op stelten zetten en niet te vangen zijn.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 08:13

Ik rij mijn 3,5 jarige friese hengst nu ongeveer 4 keer per week. Meestal houdt het met een half uurtje wel op. Één keer in de week een uur clubles (zodat ie went aan anderen om hem heen)
Ik ga gewoon met hem op buitenrit. De eerste keer langs de weg stond hij in een tweespan (voor de wagen dus) naast een bomproof paard. Hij kon gewoon geen kant op. Daarna alleen voor de wagen, Niks aan de hand.
Voor het eerst onder het zadel samen met zn vriendje gegaan, en nu gewoon alleen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:02

Mijn paard wordt in mei 4 jaar. Hij is sinds het einde van de zomer onder het zadel, ik heb het rustig opgebouwd naar 3x per week rijden. Daarbij rij ik 1x per week buiten, een lange rit van ruim 2 uur waarbij ik grotendeels stap, en de andere 2x rij ik in de bak; waarbij ik hem zo’n half uur aan het werk zet. Daarnaast longeer ik hem 1x per week, met slecht weer soms 2x. De overige dagen wandel ik uitgebreid met hem aan de hand, waarbij ik ook vaak aan grondwerk doe. Elke dag komt hij ook nog los in de paddock.

Zomers gaat hij gewoon 24/7 de wei op, maar nu is dat helaas niet mogelijk.

Voordat ik hem zadelmak gemaakt heb, ben ik al lange wandelingen met hem gaan maken om hem verkeersmak te maken. Onder het zadel heb ik dit gewoon vervolgd (een lange wandeling, en dan af en toe een stuk in het zadel) onder het mom van: hij weet toch niet beter dan dat het normaal is. De eerste maand dat hij zadelmak was heeft hij überhaupt geen bak van binnen gezien. Nu in de winter maak ik nog steeds minstens 1x per week een buitenrit en hij heeft zich als bomproof bewezen.

Ik ben bewust meteen zonder paard naar buiten gegaan (wel met een vriendin er lopend naast), maar mijn paard vertrouwt me ook volledig dus heeft geen paardengezelschap nodig om zich veilig te voelen. Inmiddels maken we wel regelmatig met andere paarden een buitenrit, maar alleen gaat dus ook prima.

Wat je hengstvraag betreft: ik sluit me helemaal bij Urielle aan!

SplashIsLief

Re: weekindeling van een jong paard.En enkele vragen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:19

Ik rijd 5 of 6x per week, waarvan 2 lessen. Rij gemiddeld een uur/ander half uur. Daarnaast longeer ik der 1x en staat ze 1x los of even wandelen. Soms is een keer naar het bos maar dat gaat dan van die 5/6 keer af Van de zomer mag ze weer de wei op!
Verkeersmak: Wij zijn eerst met der gaan wandelen, mn vader aan de ene kant ik aan de andere kant en paard er tussen! Het ging zo goed dat we de tweede keer erop zijn gaan zitten, tenminste ik En mn pa op de fiets ernaast. Ook thuis op stal laten kijken als er auto's aankwamen/weggaan.
Stapmolen hebben we hier wel, maar heb ik het zelf niet zo op. Is voor luie mensen die niet met hun paard willen lopen Zo zie ik dat, is kort door de bocht maar ja... Mijn paard(en) komen dan ook niet in de molen.
Buitenrijden met een hengst moet gewoon kunnen, net als met elk ander paard!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:29

Ik ben nu bezig met mijn 3 jarige in aan het rijden.
Ik ga hem 2 á 3 keer per week berijden, waarbij het gewoon een beetje sturen en overgangen zal worden. En natuurlijk buitenritten maken.
Ik vind het net als de TS belangrijk dat hij genoeg rust moet krijgen om de info te laten bezinken.
Van de zomer ga ik hem misschien 3 á 4 keer rijden, en dan gaat hij na de zomervakantie op rust voor een maand of 6, en dan pak ik hem in het voorjaar serieus op.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 10:04

Dank je voor alle leuke reacties, ben blij te horen dat mijn mening eigenlijk gelijkstemd met de mensen die al gereageerd hebben.

Het is namelijk zo dat mensen nogal vlug denken : mijn paard doet te weinig en weinig beweging (volgens hen dan) is niet goed.Tuurlijk is dat nooit goed ,maar een 3jarige heeft nog helemaal niet zoveel conditie en moet je rustig aan opbouwen ..sommige kunnen ook al snel een uur aan ,andere blijven nog even wat langer halve uurtjes werken.Ik vind zelf dat het ook aan het paard ligt.

Onlangs toen ik dit zei tegen een vriendinnetje (kennis meer) van de manége vond ze het zielig dat ik hem maar een halfuur zou rijden en erna dan nog een uurtje wei. Zij is van mening dat een paard zolang mogelijk gereden moet worden omdat hij dan buiten zijn stal is..ik heb hier echter mijn twijfels over, vandaar dat ik het hier ook even navraag.

Ik ben ook blij dat jullie vinden dat een hengst ook zou mogen buiten rijden.Ik zie buitenrijden als iets heel ontspannends voor zowel paard als ruiter en ik vind dat als je je paard onder controle hebt je hem en jezelf dat niet zou mogen ontzeggen gewoon omdat (om het cru te zeggen) zijn ballen er nog aan hangen.Andere denken hier anders over..ik denk dat het ook van hengst tot hengst afhangt ..maar ik ga de mijne (als het verantwoord is/blijft) van jongs af aan gewend maken met buitenritten..ik vind dat dat moet kunnen.Ik ken iemand met een 100% bomproof hengst buiten en iemand anders die haar ruin helemaal niet kan houden als ze gaat wandelen....zo zie je maar..

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:19

Een jong dier (ook een volwassen trouwens hoor) zou ik wel zo weinig mogelijk in een box opsluiten, liefst lekker de hele dag buiten staan.

Mijn paard stond dag en nacht in het land, nu in een loopstal. Voordat ik haar ingereden had gingen we altijd wandelen, zodat ze verkeersmak was. Ik heb haar ingereden in het bos, en na een tijdje gingen we ook de bak onveilig maken.

Ik ben begonnen met 2x in de week 20 minutjes in de bak rijden, in het begin vooral veel stap om wendingen enzo te oefenen, en 1x 3/4 uur naar buiten, rechte lijntjes

Toen mijn paard aangaf het makkelijk aan te kunnen (niet meer belachelijk moe daarna) heb ik het rustig aan opgebouwt.
Nu, na 6 maanden, loopt ze 5 dagen in de week, waarvan 2x wat rustiger (bak of bos of voor de kar), 1x zwaarder 'dresuur' of springen, en 1x endurance training in het bos (heel rustig opbouwend, d.w.z. op dit moment 20 km zoveel mogelijk in draf/galop, en heel afentoe een keer 30 km, waarbij we ook zoveel mogelijk proberen te draven), waarna ze de dag erna vrij krijgt, en 1x aan de longe (pessoa, soms wordt dit vervangen door rijden).
Ze gaat prima, ze is bijna nooit moe en heeft nooit spierpijn, en doet haar werk altijd nog met heel veel plezier, dus ik denk dat ik het aardig heb opgebouwt

Ik heb trouwens ook express in het bos in mijn eentje (met iemand op de fiets mee) gereden, zodat ze niet aan andere paarden gaat 'hangen'. Ik kan daardoor ook prima in mijn eentje buitenrijden.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:25

urissa is 4.5, maar loopt een jaartje achter in africhting omdat ze een veulen heeft gehad. maar hierdoor kan ze wel iets harder aan het werk dan paarden die in de africhting net zo ver zijn.

ik rijd haar 3 keer per week, 1x daarvan is clubles, dan moet ik een halfuur heenstappen, rijd ik een halfuur en stap ik weer een halfuur terug. dat stappen gaat ze niet dood aan
de andere 2 keren rijd ik een halfuurtje, galop laat ik nu achterwege omdat ze ook nog eens 9 maand drachtig is.

haar eigenaar longeert haar 2 a 3 keer per week goed 10 minuten aan de dubbele lijnen.
verder komt ze elke dag een aantal uren op de wei

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:17

ik rij haifa 3 tot 4 keer in de week. Waarvan 2 keer les. Ik rij meestal een half uur tot 3 kwartier.
1 keer de clubles in de bak en de prive les is in de wei. Voor mezelf rijden doe ik altijd buiten (alleen)

Dan longeer ik nog 1 of 2 keer per week.

Ze staat 24/7 in de wei

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:51

Het is voor ieder paard belangrijk voldoende beweging te krijgen. Dit hoeft niet in de vorm van rijden of longeren. Wandelen op verschillende soorten bodems is heel goed voor ze. Daarnaast moeten ze veel los kunnen staan, liefst in de wei. ’s Winters is dit vaak in mindere mate mogelijk, waardoor het aan ons is dit te compenseren.

Met mijn jonge paard probeer ik deze compensatie te vinden door veel te stappen aan de hand. Ook onder het zadel stap ik veel met hem. Als ik het heb over een half uur werken, dan zit daar nog een kwartier instappen voor en daarna een half uur uitstappen is ook niet bijzonder.

Ik hou zelf echt vast aan 3x per week in het zadel, wellicht van de zomer af en toe een 4e keer in de vorm van een rustige staprit. Hij is nog geen 4 jaar, nog hard in de groei, dus ik wil zijn rug niet al te zwaar belasten. Ook veel longeren past niet in mijn planning, omdat ik continue op die volte lopen erg belastend vind voor de benen. Volgende winter zal ik het rijden wel opvoeren naar 4x per week.

Zo’n jong paard hoeft ook niet altijd intensief aan het werk gezet worden. Ik hou altijd zijn gedrag tijdens het losgooien als graadmeter: als hij duidelijk zijn ei kwijt moet, dan weet ik dat hij best fysiek wat meer aan het werk kan, als hij gewoon lekker gaat rollen wat rond wandelt en verders alleen maar gaat hangen, graven of aan de omheining gaat knagen, dan vind ik het belangrijker hem gewoon wat bezig te houden: grondwerk, los staan met andere paarden, stapwerk aan de hand / onder het zadel, lange lijnen werk…

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:56

Mijn 4.5 jarige heeft een schema van 2 dagen werk, 2 dagen rustig aan doen. Dan ga ik meestal even zonder bijzet longeren of ik laat hem alleen even los, dan doe ik ook wat grondwerk.
Verkeersmak worden ze vanzelf als je er genoeg mee doet, in ieder geval bij ons wel. Gewoon een beetje over de parkeerplaats lopen en als ze losstaan staan ze redelijk dicht bij de weg.

Buitenrijden met een hengst, daar heb ik opzich geen problemen mee als diegene die de hengst rijdt maar goed beseft dat het een hengst is. Niet een beetje gaan lopen lummelen als er andere paarden in de buurt komen, gewoon alert zijn.

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:55

mijn, bijna 3-jarige veulen, heb ik nog niet ingereden (doen we van de zomer) wat ik nu met haar doe:
om de dag longeren of loszetten. verder ben ik gister voor het eerst met haar de weg op gegaan. ze vertrouwd me, dus ik was niet echt bang voor rare situaties. hoewel ik altijd goed om me heen blijf kijken. ik had een ketting om gedaan en een kort zweepje bij me. en natuurlijk wat lekkers om haar te belonen. het ging heel goed; auto's, tractoren en vrachtwagens. het enige waarvan ze behoorlijk schrok was de waakhond van de manege. die sprong tegen het hek op. maar vandaag ging het al beter. morgen een groter rondje proberen!

succes ermee!

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 05:52

Dank jullie voor de leuke reacties! hier heb ik wat aan!
nog mensen die hun trainingsschema willen delen?

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:50

vip is 3,5 jaar en wordt op dinsdag en donderdag bereden. ongeveer een half uurtje.

de rest van de week staat hij buiten of als het echt niet te doen is longeer ik hem.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:16

Toen ik mijn haf kocht was hij 1,5 en jammer genoeg al ingereden,
Hij heeft bij mij heel lang niks gedaan,
Daarna rustig opgepakt tot zo'n 2 keer in de week een halfuurtje rijden,

Langzamerhand 3 keer in de week,

Nu is hij 4,word dit jaar 5 en hij loopt elke dag in de wei,
Maandagen donderdag een buitenritje,
Dinsdag,woensdag en vrijdag loopt ie of in training,of lekker naar buiten,of longeren,of lekker stilstaan,
Eigenlijk is geen week bij ons hetzelfde!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:06

Ik heb een NRPS ruintje van 4.5 jaar, 1.45 hoog. Per 1 januari rijden we wedstrijden aangespannen.

Maandag en Donderdag loopt hij ohz, meestal ook dressuur of een klein rondje buiten. Dressuur een half uur (met half uur heen en weer) of een uurtje buiten.
Woensdag is aangespannen dressuur dag (half uurtje ongeveer, en dan half uur heen en weer rijden)
In het weekend loopt hij aangespannen, conditietraining. Zaterdag meestal ruim een uur, zondag richting de twee uur.

De rest van de dagen heeft hij rust of in een week voor een wedstrijd longeer ik hem een kwartiertje aan de dubbele longe.

Verder staat hij iedere dag buiten in de paddock (ik heb geen wei).

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:09

Mijn pony is 4 jaar.

We rijden 2 x in de week ongeveer een half uur. De rest van de week gooi ik hem los, longeren, mennen we of doen we andere dingen. Hij staat 24 uur per dag buiten.

Waarom zou je niet met een hengst kunnen buitenrijden? Is hetzelfde als met een merrie of rium

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:24

Mijn paard is 4.5. Ik vind het belangrijk dat hij zowiezo 2 keer per dag zijn stal uit komt. Vaak gaat hij 's ochtends los of in de molen. Ik rij vijf keer per week waarvan 2 keer les. Of 4x en 1x longeren. Ook af en toe vrijspringen of een sprongetje onder het zadel vindt hij leuk.

Ik vind dat je met een hengst gewoon buiten kunt rijden, waarom niet...