Het is voor ieder paard belangrijk voldoende beweging te krijgen. Dit hoeft niet in de vorm van rijden of longeren. Wandelen op verschillende soorten bodems is heel goed voor ze. Daarnaast moeten ze veel los kunnen staan, liefst in de wei. ’s Winters is dit vaak in mindere mate mogelijk, waardoor het aan ons is dit te compenseren.
Met mijn jonge paard probeer ik deze compensatie te vinden door veel te stappen aan de hand. Ook onder het zadel stap ik veel met hem. Als ik het heb over een half uur werken, dan zit daar nog een kwartier instappen voor en daarna een half uur uitstappen is ook niet bijzonder.
Ik hou zelf echt vast aan 3x per week in het zadel, wellicht van de zomer af en toe een 4e keer in de vorm van een rustige staprit. Hij is nog geen 4 jaar, nog hard in de groei, dus ik wil zijn rug niet al te zwaar belasten. Ook veel longeren past niet in mijn planning, omdat ik continue op die volte lopen erg belastend vind voor de benen. Volgende winter zal ik het rijden wel opvoeren naar 4x per week.
Zo’n jong paard hoeft ook niet altijd intensief aan het werk gezet worden. Ik hou altijd zijn gedrag tijdens het losgooien als graadmeter: als hij duidelijk zijn ei kwijt moet, dan weet ik dat hij best fysiek wat meer aan het werk kan, als hij gewoon lekker gaat rollen wat rond wandelt en verders alleen maar gaat hangen, graven of aan de omheining gaat knagen, dan vind ik het belangrijker hem gewoon wat bezig te houden: grondwerk, los staan met andere paarden, stapwerk aan de hand / onder het zadel, lange lijnen werk…