Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Kris25 schreef:Tja, is voor ieder paard anders.
Weet je ook waarom ze zo gevoelig is? Mss heeft ze wel veel pijn en moet er even een tandarts bij komen?
LauEef schreef:Rubber moet naar schijnt ook heel zacht zijn.
Mijn vriendin kon haar paard er geeneens meer mee sturen

XlucienneX schreef:het zachste bit kan elk bit op de wereld zijn.. als de ruiterhand maar licht is
porscherider schreef:Niet alleen het materiaal of de uitvoering van het bit maar ook de dikte van het mondstuk is van belang.
Misschien heeft 't paard wat jij rijd wel een heel klein bekkie ( of een dikke tong, hangend rooster). Als je daar een vrij dikke trens in hangt, dan blijft er weinig ruimte over en dan kan ik me voorstellen dat 't paard van zich laat horen.
Bij een watertrens kunnen de ringen draaien. Past het bit wel goed? Misschien komen de ringen wel tegen de mondhoeken aan en knijpt er een velletje tussen de ringen en 't mondstuk. Bijzonder pijnlijk voor het paard.
Ik weet niet wat voor paard het is wat je nu rijd, is er al eerder op gereden? Met wat voor bit hebben ze 'm toen gereden en hoe reageerde hij daar op? Er zijn verschillende factoren.
Maar het belangrijkste is dat je eerst lichamelijke oorzaken uitsluit. Is zijn gebit wel in orde? Als hij lange haken, doppen op zijn kiezen of wolfskiejes heeft, dan is elk bit wat je erin hangt niet fijn voor 'm.
Ik weet niet of je dit paard alleen maar tijdelijk rijd of dat je ermee de wedstrijden in gaat. Hou daar dan ook rekening mee. Het lederen bitje wat Coby oppert is inderdaad een heel vriendelijk bitje, maar is niet toegestaan.
Maar uiteindelijk, welk bit je er ook inhangt. Het is de ruiterhand die de inwerking ervan bepaald.
Succes ermee!