Oude pony wat doe je ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindaLinda

Oude pony wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:20

Stel je hebt een pony van 25/26 jaar, loopt nog lekker maar het zwaren traiene en wedstrijd rijden wat je jaren met hem samen gedaan hebt gaat hem niet helemaal lekker meer af.. Na het trainen is hij snel moe en valt dan in een slaap, waarbij het net lijkt of hij dood is..

Nu wil je dus niet dat je pony wegkwijnt.. Welke oplossingen heb je dan nog meer?

Ik dacht zelf aan het langszaam afbouwen van de training en dan lekkeren buitenritten maken of gewoon rond rijden in de bak, niet te intensief, maar gewoon percies wat hij aankan. Hoe is julli mening hierover?

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:21

Nou als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker de training afbouwen en er mssn lekker buitenritjes mee gaan maken of leuke verzorgmeisjes (of jongetjes) voor m zoeken... Hartstikke leuk joh!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:21

Ik denk dat je het zo heel slim aanpakt Linda
Afbouwen en dan lekker recreatief mee gaan rijden

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:23

inderdaad, niet veel meer vragen, maar genieten, lekker samen naar buiten, rugzakje mee, broodje , thee, worteltjes, oid,(als het mooier weer wordt)
maar lekker genieten, op wat voor manier dan ook,

hopelijk vindt hij dat leuker,
en valt niet in "slaap"

Nannes

Re: Oude pony wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:24

Ik denk gewoon veel recreatie rijden met hem. Als hij buiten rijden leuk vind is dat toch een geweldige oude dag voor hem. Af en toe een beetje serieus rijden kan natuurlijk wel.
Op mijn stage staat er ook 1 van 26. Heb ik pas op gereden. Niet echt fanatiek gewoon veel stappen. Overdags staat ze op een stukje wei en snachts op stal. Van de zomer gaat ze tussen de merries en veulen het weiland in. Als je haar ziet vliegen in de wei lijkt ze wel 16 ipv 26 :p

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:27

Lekker buitenrijden zal je paard dan wel leuk vinden of kan je paard ook voor de kar?

LindaLinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:23

liannes schreef:
inderdaad, niet veel meer vragen, maar genieten, lekker samen naar buiten, rugzakje mee, broodje , thee, worteltjes, oid,(als het mooier weer wordt)
maar lekker genieten, op wat voor manier dan ook,

hopelijk vindt hij dat leuker,
en valt niet in "slaap"

En wat doe je ertegen als hij wel in slaap valt?

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:28

Wat denk je van met rust laten misschien

Zou de meeste tips hier opvolgen zoals buitenritten maken, wandelen, wat in de bak hobbelen etc.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:30

meid blijf lekker met haar ontspannen rijden, als je haar al zolang kent, voel je zelf het beste aan wanneer ze niet meer kan.. wel een tip..
Laat hem niet opeens stil staan, als je hem altijd wat zwaarder hebt getraint, heeft ie dus "een sport hart" ook die moet rustig aan afgetraint worden en niet opeens.. en als hij in slaap valt?? lekker laten slapen hierbij een foto van mn new forest, 38jr dusssssss kan je zien dat hij eventueel nog heel veel jaartjes mee kan!! succes met hem, en nog veel gelukkige jaren
Afbeelding

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:33

Stalnijmegen echt supper hoe je paardje er nog uit ziet!

Maar als de pony aangeeft dat ze t werk nog leuk vind, maar dus eigenlijk lichaamelijk niet meer aankan?

Het gaat hierbij trouwens ook niet om mijn eigen pony, maar ik probeer via deze weg iemand te helpen om de beste oude dag voor zijn maatje te vinden!

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:37

Ik zal haar zelf, begrijp me goed dat zal mijn keuze zijn.. niet opeens stil zetten, gewoon 3 of 4 x in de week lekker wandelen of zo zonder zadel rondjes stappen, oeps niet iedereen zal blij zijn dat ik nu schrijf zonder zadel maar oke dat neem ik voor lief hhaha... waaraan laat ze dan bv blijken dat ze het lichaamelijk niet meer aan kan?? kreupel, sloom ???
deze merrie van mij, heeft al heel wat van haar eigen kinderen overleefd.. Ik spring er nog wel eens op, ze staat in een wei van 2 hectare en dan lopen we een rondje om de omheining om te kijken als alles nog heel is.. ze weet dat precies, en sjokt op haar tempo het rondje, zonder hoofdstel.. Ze staat het hele jaar door buiten, ze kan niet zo goed meer tegen stof en krijgt dus ook geen hooi maar kuil

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:41

Inderdaad rustig afbouwen en dan lekker buitenritten gaan maken e.d. Denk dat de pony dat ook helemaal prima zal vinden

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:00

Ik persoonlijk zou ook afbouwen, enkel wat recreatieritjes maken buiten, de pony lekker laten vertroetelen door een meisje die dat leuk vind en hem verder laten genieten van zijn oude dag

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:05

Lekker van zijn oude dag laten genieten. En natuurlijk veel aandacht geven..

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:15

idd en misschien om hem toch nog bezig te houden met zijn gedachten dus dat dat hij toch nog wat om over te denken heeft kleine dingen doen die je oom met een veulen kan doen..spelletjes, en afhankelijk van wat je paard nog kan misschien vrijheidsdressuur (dan wel niet al te moeilijk)
en idd lekker recreatief rijden buiten in de bossen en wandelen enzo...

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:08

Lekker met 'm te buitenrijden op een mooie zonnige dag zal 'm vast goed doen..
Neem je wat lekkers voor 'm mee en voor jezelf natuurlijk.
Later zoek je een lekker beschut warm plekje op waar je, je paard even aftuigt en lekker tegen 'm aan gaat liggen in het zonnetje
Of ga lekker uitwaaien naar het strand.. vind íe vast ook hartstikke interessant
Maar wegdoen lijkt me de slechtste optie!
Want je kunt nog zoveel plezier met 'm beleven die laatste jaartjes
Heb je 'm echt een leuk leven gegund!

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 14:10

Hij wordt wel wat sloomer in het werk enz.
Ik persoonlijk denk ook aan het rustig afbouwen, lekker recreatief bezig blijven met hem enz.
Maar hoe maak je het iemand duidelijk? als hij in z'n bol heeft dat de pony het nog helemaal geweldig vind wat hij doet..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:14

gewoon rustig uitleggen.

En als zo iemand niet wilt luister komt diegene er vanzelf achter als bijv. Het paard gewoon bijna letterlijk neervalt van vermoeidheid (helaas is dit niet de leuke manier voor het paard)

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:29

precies vertel het diegene rustig.. En als diegene nog jaren van zn paardje wilt genieten hij een keuze moet maken tussen zwaar blijven trainen of af en toe een wandeling cq bosritje!!
Zoals je zelf al zei, die new forest van mij geef je niet die 38jaar!! Zij staat vanaf haar 28 eigenlijk op rust en genieten van haar oude dag, en zoals het er nu uit ziet komen er nog wel wat jaren bij, beestje is zo sterk.. Maar als ze bv bij de smid is geweest moet ze er een hele dag van bij komen, het is erg vermoeiend om op 3 benen te staan, mijn smid houd hier gelukkig rekening mee en tilt haar benen niet hoog op en laat haar even rusten als hij 2 benen heeft gedaan, na 10 min ofzo doet hij dan weer die andere 2

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:39

Lekkere rustige buitenritjes, knuffelen, wandelen , je kan nog zat met zo'n oude pony, maar zware trainingen moet je niet meer mee beginnen . En als de pony van iemand is, en de pony reageert zo na een training, dan heeft die wel een groot bord voor zijn kop, als hij niet ziet dat het te veel is voor het beestje

LindaLinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 14:43

Surrender schreef:
Lekkere rustige buitenritjes, knuffelen, wandelen , je kan nog zat met zo'n oude pony, maar zware trainingen moet je niet meer mee beginnen . En als de pony van iemand is, en de pony reageert zo na een training, dan heeft die wel een groot bord voor zijn kop, als hij niet ziet dat het te veel is voor het beestje

Dat heeft ze iid, maar het is gewoon dat wij (als "buitenstander") niks kunne doen, wat ik gewoon echt zielig vind voor die pony, hij werkt altijd voro haar, maar is nu echt op om die zware training nog te kunne doen! hoop er het beste van Mischien als ik haar dit topic laat lezen dat ze de hint gaat begrijpen

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:46

dat kan je best doen, we zijn het hier in dit tropic eigenlijk allemaal met elkaar eens wat ze moet doen met die pony... Dus dan leest ze van meerdere hetzelfde verhaal

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:13

Rustig afbouwen. ipv in de bak rijden lange buitenritten maken, en die elke dag iets korter maken. Zo is je pony meteen van het werk af, maar bouw je de conditie rustig af. Het is maar net wat je pony aankan, je kan er met geluk nog jaren mee doorrijden (recreatief).

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:21

gewoon lekker gaan afbouwen.
daarna lekker buitenritten maken en af en toe nog is wat trainen maar dan kort en ligt.
lekker recratief gaan rijden

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 18:35

Bedankt voor julli reacties, waren ook eigenlijk percies de reacties die ik verwachten